Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

nikon 55-200 f / 4-5.6 ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är detta objektiv ? är det prisvärt ? Jag är en fotograferande mammarazzi som vill ha ett nytt objektiv och jag vet att det finns mycket bättre än detta men är det värt sitt pris ??

Jag har ca 3000 kr att röra mig med och jag funderar på ett med mer zoom och ett fastoptik, båda eller ett... Jag har en Nikon D40...ska tilläggas att grejorna ska handlas i USA på plats...

Vad rekommenderar ni ? Fotar mest barnen i olika situationer ( lite naturfoto men ej mycket ) Jag kan tänka mig andra märken än Nikon oxå bara de funkar med min D40

Nikons konsumentoptik är bra. 55-200 är inget undantag, tvärtom. Köper du med VR (skareducering) får du ett bra mammarazziobjektiv!

Per.

Helt klart ett bra och prisvärt objektiv!! Kör det själv med VR, som jag tycker att du skall satsa på! Du får mycket för pengarna! Skulle gissa att nästan hälften av mina bilder här är tagna med det. /Mvh, Peter-L

alfons10elias skrev:
det är inte för "mörkt" då med siffrorna 4-5,6 ?

Nejdå, kolla vilka bländare du brukar använda, så ser du att det är rätt normalt med både bländare 8 och 11!

Om du dessutom köper med VR så får du ett par steg extra vingelmån, mot skakningsoskärpa.

Per.

Det är ju inget ljusstartk objektiv, men som det sägs, du får ett par steg i tid/bländare med VR. Och sedan kan du ju spela lite på ISO.

Den enda gången som det kan bli lite tufft, är om du vill plåta inomhus, i dåligt ljus och utan blixt..... Men annars... Tryck och ha kul!! :)

alfons10elias skrev:
det är inte för "mörkt" då med siffrorna 4-5,6 ?

då tror jag att det blir ett sånt ... och ett 50 mm fast 1.8 för det har väl en helt annan funktion ? eller är jag helt ute och cyklar ??

alfons10elias skrev:
då tror jag att det blir ett sånt ... och ett 50 mm fast 1.8 för det har väl en helt annan funktion ? eller är jag helt ute och cyklar ??

Cyklar och cyklar... En 50/1.8 är mycket trevlig att ha för till exempel porträtt. Den ger goda möjligheter att ta bilder inomhus utan blixt.

Men du får inte autofokus på din D40 med den, tyvärr Du har en fokusindikator i sökaren, men om du tycker att det räcker bör du kolla först: stäng av AF på ditt objektiv och skruva på fokusringen så ser du hur den fungerar. Om det duger, är det bara att köpa en 50:a.

Per.

50/1,8 är ju ett populärt och mycket bra objektiv. Och där får du ljusstyrkan. Grejen där, är ju att du med det och 55-200 får ganska lika brännvidder i din kameraväska.

Mina steg för ett år sedan såg ut såhär;
1) D80 + 18-70/3,5.
2) 55-200 VR
3) 50/1,8

Ärligt, så är 18-70 det jag gillar mest. Och hade det haft en bättre ljusstyrka så hade jag inte köpt 50/1,8. Men det blev så då jag gillar att plåta porträtt, och i naturligt ljus.

Skall du köpe ett objektiv till, så hade jag nog klurat på 16-85 med VR (fanns inte när jag handlade) Då har du brännvidder från vidvinkel upp till ett normalt tele.

Hoppas att detta tillför mer än det "förvillar".... /Mvh
alfons10elias skrev:

Jahaaaa..... ja det är minsann inte så lätt att veta... *L* Nja, då hade jag nog väntat med 50/1,8.... Testat lite med 55-200VR och det du har.... 50:an är ju billig att köpa här hemma med så......

alfons10elias skrev:
nej du förvillar inte mig ...jag har ju redan kitobjektivet ...18-55 nånting ...

Nikons 55-200VR blir det naturliga extra valet tillsammans med ditt 18-55, då täcker du upp från hyffsad vidvinkel till medium tele.

/kent

har fått upp ögonen på denna med

Sigma 18mm - 200mm f/3.5-6.3 II DC Autofocus Aspherical Zoom Lens for Nikon Digital SLR Cameras Including the D40

hur är det i förhållande til det andra...

Nikon 55mm - 200mm f/4-5.6G ED-IF AF-S DX VR (Vibration Reduction) Autofocus Zoom Lens

svårt att bestämma mig... hmmm

Enda anledningen att köpa en Sigma 18-200 vore att du absolut inte vill byta optik. 18-55 plus 55-200 kommer att ge dig avsevärt skarpare bilder.

Inte ens en Nikon 18-200 kommer upp till 18-55 + 55-200, än mindre en Sigma som är sämre.

Köp du 55-200 VR, du kommer att bli nöjd!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto