Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 55-200 VR vs. 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Hej,
Använder tele väldigt sällan, men har ett riktigt billigt 55-200 VR. Var och fotade lite tranor i helgen, och kände mig inte helt nöjd med skärpan i bilderna när jag kom hem (trots bra ljus och korta tider). De håller inte riktigt om man behöver beskära lite. Frågan är om ett 70-300 VR är skarpare så att det märks? Har en D90.

Är inte helet sugen på ett Sigma 70-200 eller liknade mest p g a tyngden. Är helt enkelt för jobbigt att släpa på, sedan känns det som att man bör gå upp på objektiv med VR egentligen och då ramlar ju priset iväg ganska bra.

Hej ! Har själv ett 70-300VR och kan säga dig att det är mycket ,mycket bättre optiskt (även skarpare) än 55-200an.Det är även snabbare i fokuseringen och har bättre byggkänsla och perfekt med en D90.Sedan finns det naturligtvis tyngre ,bättre ,ljusstarkare grejor än detta men det är en prisfråga och som du säger -mer att släpa på ! MVH.

Får även jag slå ett slag för 70-300 VR. Det är i mina ögon ett extremt prisvärt objektiv med god prestanda, framför allt för sitt pris.

Hade också ett 55-200mm tidigare (har det iofs kvar) men kör nu 70-300 och det är ett mycket bättre objektiv.
Klart att det finns bättre grejjer, men då är priset ett annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto