Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

nikon 60mm eller sigma 70mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Vilket av dessa två skulle ni välja med motivering?

Tänkte skaffa mig ett trevligt macro-objektiv för i huvudsak stillastående saker och kanske lite porträtt.

70mm är ju lite längre ifrån 55mm som min normalzoom slutar på...

Nikons 60 makro eftersom det är ett Nikkor, som desutom är ett erkänt bra makroobjerktiv.

/kent

Vadå "eftersom det är ett Nikkor"?
Sigma-objektivet är väl precis lika mycket "ett erkänt bra makroobjektiv"?

Precisera rådet!

caar7629 skrev:
Vadå "eftersom det är ett Nikkor"?
Sigma-objektivet är väl precis lika mycket "ett erkänt bra makroobjektiv"?

Precisera rådet!

Ett 60/f2.8 makro Nikkor är ett orginal objektiv med erkänt mycket bra prestanda och ett bra andrahandsvärde.
Sigma har jag inget förtroende för alls, det är bara att läsa alla dessa otaliga trådar om front och backfokusproblem mm. som det märket dras med.

Men det är min högst personliga uppfattning, glömde skriva det i det tidigare innlägget.. Sorry för det, men det är säkert mycket bra också, om man har tur och slipper kompabilitetsproblem.

/kent

ESS skrev:
Vilket av dessa två skulle ni välja med motivering?

Tänkte skaffa mig ett trevligt macro-objektiv för i huvudsak stillastående saker och kanske lite porträtt.

70mm är ju lite längre ifrån 55mm som min normalzoom slutar på...

Jag har testkört en Sigma 70, jämförde den mot en Tamron 90, och i någon mån mot en gammal Nikon 55/3,5 Micro skillnaderna mellan dem var ganska försumbara.

Det jag gillade med Sigman var att den kändes stabil och gedigen (inte sladdrig) och att den var behaglig att fokusera manuellt, något man ju ofta gör vid makrofoto.

Makroobjektiv är överlag ganska trygga köp, oavsett märke. Det finns så vitt jag känner till inga dåliga makron som säljs nya idag. Tekniskt sett (jämfört med saker som vidvinkelzoomar) är fasta makroobjektiv ganska okomplicerade, det skulle mycket till för att en tillverkare skulle missa när de bygger ett sådant.

Sigmat har fått enormt bra kritik precis överallt, så den är "erkänt" bra den också. Dessutom är den 1300:- billigare och mer "lagom" längd i mitt tycke (men det är ju en smaksak).

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_60_28/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70_28_canon/index.htm

Tillägg: Angående fokusproblem så torde det i första hand gälla Canonkameror där motorn alltid sitter i gluggen, eller HSM-objektiv. Fokuserar ett objektiv fel när det inte har motorn i gluggen så bör det vara kamerans fel.

Priset för båda är väl i USA ungefär samma = $380 = 2500kr.

Säljer jag nikonet här i sverige får jag väl kanske 3500 för det begagnat så jag tjänar en tusenlapp på det jämfört med sigmat som jag troligtvis bara går jämt upp på....

Svårt val =/

Bokeh skrev:
Ett 60/f2.8 makro Nikkor är ett orginal objektiv med erkänt mycket bra prestanda och ett bra andrahandsvärde.
/kent

Jag har haft detta objektiv och nyligen sålt det. Hade det ute för försäljning flera gånger och fick sänka priset 1000 kr. Objektivet var ytterst lite använt och i toppskick. Jag köpte det för 5700 Kr och jag fick bara 3000 Kr. Knappast bra andrahandsvärde. Tvärtom tror jag det objektivet har dåligt andrahandsvärde med tanke på att 105/2.8 VR nu finns som föredras av de flesta och är mer mångsidigt. Optiskt är 60/2.8 bra på nära håll men motivavståndet vid 1:1 är mycket kort. Jag har nu kvar 105/2.8 VR som macroobjektiv. Huruvida Sigmas 70/2.8 Macro är lika bra eller bättre vet jag inte med det har fått bra kritik (TIPA-pris för bästa nya objektiv). Det kostar dessutom ca 1300 kr mindre än Nikons objektiv.

Senast ändrad:
jag har sigmas 50/2.8 och tycker allt att det är lite för kort vid macrofoto, saker å ting hamnar för nära objektivet vid 1:1 foto. så lite längre brännvidd hade inte varit fel! sen har ju 70/2.8 fått extremt bra omdömen för sin optiska prestanda, så det lär ju inte vara något dåligt val! men å andra sidan lär du väl bli nöjd med 60/2.8 på det optiska planet oxå, så det är ett hyfsat svårt val ändå. men den extra brännvidden hade nog avgjort saken för min del. (priset var avgörande för mitt inhandlande av 50/2.8, hade inte köpt ett macro om inte priset för den beggade 50/2.8 varit så bra...)

Bokeh skrev:
Sigma har jag inget förtroende för alls, det är bara att läsa alla dessa otaliga trådar om front och backfokusproblem mm. som det märket dras med.

Jag är benägen att hålla med efter mina erfarenheter med Sigma 20/1.8, men jag köpte faktiskt ett 70/2.8 makro för Nikon och är väldigt nöjd. Det verkar som att Sigmas makro-optik mycket sällan dras med samma problem med bristande kvalitetskontroll som många av deras andra objektiv. Kan inte påminna mig om att jag någonsin ens läst om någon som haft problem med ett Macro EX.

ANNONS
Götaplatsens Foto