** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon 70-300/4,0-5,6 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

haze

Aktiv medlem
Nikon AF 70-300/4,0-5,6 D ED - 446.42 EUR
Nikon AF 70-300/4,0-5,6 G schwarz - 207.60 EUR
Sigma 70-300/4,0-5,6 DL N/AF - 226.19 EUR
Sigma 70-300/4-5,6 Macro APO Super N/AF - 334.81 EUR
Tamron 70-300/4,0-5,6 LD Macro N/AF - 216.30 EUR

Suck! Är det någon som har koll på detta? Behöver en mellanzoom, men vad skall man köpa i dagens läge? Vad skiljer exv på Nikon gluggarna?
Och om nu piraterna är lika bra, från vilka år isåfall, om man hittar något beggat.
 
Av dessa rekommenderar jag Tamron. Det är samma optik som den dyrare Nikon ED. Både optiskt och mekaniskt är det ett mycket bra objektiv. Sigma har 58mm filter = inte Nikonstandard.
 
Nikon ED är väldigt skön att använda även om den oxå kostar lite extra. de andra zoomarna vet jag inget om.
 
Tamron-varianten är bra optik, har hört att designen var från tamron men såldes även till nikon?
tamron har också en macrofunktion som ger 1:2 med fokusen på 95cm.
Känns lite plastig..men den kostade inte så mycket!
Lycka till med köpet!

/Daniel
 
Kan du undvara D-ringen så köp ett beg. 80-200/2,8 ED.

Det borde du hitta för mellan 3500-6000 kr.

Du kommer aldrig ångra det köpet.
Jo den dagen du testar ett 70-200 VR, så testa inte det för det blir bara dyra tankar.

Värt att tänka på:
Om man riktar kameran uppåt/neråt så kan skjutzoomen flytta sig mha tyngdkraften, det kan störa vid stativfotografering.
Det är inget optiskt fel utan ett normalt slitage. För under skjutzoomsringen sitter en filt som är motståndet till "tuben". När filten slits så går zoomen lättare.

Om man störs av det och andan faller på så kan man låta byta ut filten till en ny tygbit för mellan 1000 till 1500 kr.

Sedan stiger priserna om du skall ha D-ring eller AFS.
/Erik
 
Tackar för tips!
Tamron låter som ett bra val.
Är det något av Tamrons objektiv som man skall undvika? Om jag nu inte hittar just 70-300 härnere i butikerna (spain)? Eller håller alla i stort samma optiska kvalitet?

Erik: 200 blir för lite, behöver upp till 400.ev högre. Tänkte mig 2 gluggar, kanske en fast 4 alt 500 samt ovan nämda.
 
70-300 och 75-300 är i stort sett samma optik men 70-300 är nyare.
Det finns de som uteslutande använder Tamron objektiv till sina Nikon kameror så jag kan tänka mig att de håller god kvalitet.
Kolla in forumet på www.nikonians.org
/Daniel
 
Nikon har eller kommer att släppa en 200-400/4 AFS.

Jag har glömt var jag läste det ....
Kanske på www.scandinavianphoto.se, de har en nyhetsdel som ibland innehåller ngt matnyttigt.

Säkert svindyrt men det kan ju vara värt att kolla upp.

/Erik
 
Erik Schalin skrev:
Nikon har eller kommer att släppa en 200-400/4 AFS.

Ehh... Den är nog inte riktigt avsedd för samma marknad som 70-300/4.5-5.6 tror jag... 3.2kg och ett pris som med största sannolikhet hamnar en bra bit över 50000:-

/Martin
 
Vem påstod att den blir billig?

Det finns ju i alla fall ett andrahandsvärde i den.

För drygt tio år sedan var jag i Spanien och både Andorra och Gibraltar var skattebefriade. Det gör ju ngra kronor om det finns ngn vettig kamerabutik.

/Erik
 
Erik Schalin skrev:

För drygt tio år sedan var jag i Spanien och både Andorra och Gibraltar var skattebefriade. Det gör ju ngra kronor om det finns ngn vettig kamerabutik.

/Erik

Lite dyr för mina behov, men som du säger, Gibraltar ligger bara en halvtimme bort så jag skall ta mig dit någon dag och kolla.
Tyvärr (för mig) har det visat sig att priserna i sverige faktiskt är lägre/samma på många produkter när polare kommer ner och skall handla. Digitalkameror tex, så det beror lite på vad man köper.
Dom har lärt sig ta betalt. Men objektiv och systemkameror har jag aldrig kollat.

ps men dom har i och för sig alla räknat med momsavdraget, det kan ju påverka en del. ds
 
Hittade ett för 149 dollar på Adorama i NY. Kan det vara något?
- Tamron 70-300mm F/4-5.6 LD 1:2 Auto Focus Macro Zoom Lens with Hood for Nikon AF D - USA with 6 Year USA Warranty -

Vad jag inte har 100 koll på är alla nya beteckningar. Hur vet jag att objektivet passar? Nikon AF D som ovan tex.Jag har ljusmätare men inte auto focus. Så här sägs det om min gamla kamera:

Lens Compatibility:
Nikon FG accepts virtually ALL AI-spec Nikkor lenses for all its camera operations. This includes the AI-S and the AF lenses (With no confirmation on the AF-S/AF-I).(fanns AF D då detta skrevs?)
Yhe AI-not applicable lenses, bellows attachments, or K ring set cannot be used on P mode. Other than some lenses, most AI converted lenses are usable with the Nikon FG.

Någon som vet?
 
Har en kompis med en FG-2 tror jag(?) som tar AI objektiv..den fungerade fullt ut med tamrons 70-300mm.

Men försök prova först med något som helst AF objektiv, de har samma bajonett.

/Daniel
 
martinl skrev:
Ehh... Den är nog inte riktigt avsedd för samma marknad som 70-300/4.5-5.6 tror jag... 3.2kg och ett pris som med största sannolikhet hamnar en bra bit över 50000:-

/Martin


50000:- är inte prisvärt, Canons motsvarighet 100-400 med IS går på 18-19000kr. Jag tycker Nikons objektiv är för dyra.
 
Bengt-Arne skrev:
50000:- är inte prisvärt, Canons motsvarighet 100-400 med IS går på 18-19000kr. Jag tycker Nikons objektiv är för dyra.

50000kr vore mycket prisvärt, den blir säkert dyrare. Titta vad Canons närmaste motsvarighet 400/4 kostar:73000kr på Scandinavianphoto! Ska du jämföra 100-400/5.6IS med något ur Nikons sortiment så blir det 80-400/5.6VR som också kostar 18-19000kr.

Priset på superteles stiger snabbt med storleken på frontelementen. En 400/4 (vare sig det är en zoom eller fast lins) måste ha en frontlins som är minst 100mm i diameter, dvs samma som en 300/2.8. En 400/5.6 klarar sig med drygt 72mm, dvs samma som en 200/2.8.

/Martin
 
ANNONS