Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag sökte lite men hittade inte svar på min specifika fråga så jag ställer den istället.

Objektivet:
Nikon ED AF Nikkor 80-200 mm 2,8 D

Vilken version är det enligt
http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Jag gissar att det är #3
Men undrar om det kan vara #2 eftersom det inte heter AF-D utan har D'et på slutet.

Vad betyder D'et förresten?

Är objektivet OK att använda? har läst lite om långsam AF. Är det värt 4000 eller ska man satsa pengar i tvåring varianten?

Det är nog av den senaste modellen utan af-s eller vr.

D betyder att kameran tar hänsyn till avståndet till motivet vid användning av blixt.

Detta är ett superobjektiv! Du hittar inte en skarpare lins 80-200 /f2,8. Jag har den med skjutzoom som har samma fina skärpa. Kan du få den för 4 lappar har du gjort en fynd! Focushastigheten har med huset att göra i detta fallet. Med min D100 har den ganska långsam autofucus medan med min F90X bara rasslar det till. Stor skillnad!

Det objektivet som du visar på länken du la ut har ju stativfäste. Om du tittar på den tidigare med skjutzoom så har den inte det och det går ej att sätta dit heller.

Jag har den senaste modellen, köpte den ny hos B&H i Maj, och den är helt grym, suverän skärpa redan på 2.8.

Autofokusen upplever jag som riktigt snabb, men jag har ett D2 hus, byggkvaliteten är top of the line och enda nackdelen jag ser med objektivet är att det är väldigt tungt.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto