Annons

Nikon 85 1,4 Af D = Super

Produkter
(logga in för att koppla)
Kristofer: Satt med samma fundering för några veckor sedan och visst, man kan få tag i 1.4 till väldigt bra priser om man köper utomlands vilket kan göra den ännu mer lockande.

Det blev ändå en 1.8 efter att jag läst på: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
och noga gått igenom deras tester. Tidigare hade jag läst mer subjektiva kommentarer och tyckande om linserna (t.ex. Ken Rockwell) och då favoriseras 1.4.

1.4 verkar vara en grymt fin glugg men sammanfattningsvis verkar det som om att man betalar för den överlägsna byggkvaliteten och känslan (och naturligtvis för ytterligare större bländare).
Kolla in de testade parametrarna och läs slutsatserna - 1.8 slår 1.4 på flera punkter.

Tack för bildlänken ovan med jämförelser på Bokehn - den aspekten tar inte photozone upp. Där ser man att 1.4 är lite vassare.

Hur som helst har jag fått hem 1.8 och är grymt nöjd. Skärpan, bakgrundsoskärpan, så lite CA och extremt liten distorsion och vinjettering. Hur bra som helst. Efter jag läst testet ovan så kände jag mig betydligt säkrare på att jag skulle välja den billigare linsen utan att känna att jag kompromissat för mycket (om ens något).

Läs naturligtvis flera tester än bara denna - det gjorde jag i alla fall. Fick ändå förtroende för denna tyska sajt.
Mvh Urban

Roq skrev:
1.4 verkar vara en grymt fin glugg men sammanfattningsvis verkar det som om att man betalar för den överlägsna byggkvaliteten och känslan

Men underskatta inte den! Jag tror de flesta bortser ifrån sådant, men det är nog inte alltid så bra.

I detta fall innebär det en massa pengar, vilket de flesta av oss inte har, men parametern ska vägas in, det ska den!

Per.

Jag har haft 85/1.8 och har nu 85/1.4 och måste säga att även om 1.8:an presterade bra så var jag tvungen att blända ner något steg för att få riktigt bra skärpa och kanske främst kontrast. På 1.4:an så har du båda hyffsat (läs bättre) bra skärpa och bra kontrast vid 1.4. Det var något som min 1.8:a saknade från 1.8-2.8 (kan korrigeras i efterhand något kanske)

Utifrån Photozones test av dessa två objektiv så framkommer det inte direkt att det finns något att vinna på att välja 1.4:an vilket jag måste säga är helt galet. Min egen erfarenhet säger att 1.4:an presterar rejält mycket bättre från f1.4 upp till f2.8 eller nåt. Efter 3.5 eller 4 är skillnaderna nog försumbara vad gäller skärpa MEN färgerna är lite annorlunda i 1.4:an. Kan inte riktigt säga vad det är men någonting är det och jag gillar det. Slutligen, oskärpan är OK på 1.8:an men MYCKET fin på 1.4:an. Ett underbart objektiv om än med lite slö AF men vem bryr sig :)

Om det är värt så mycket mer, tja Det är ju upp till var och en att bestämma. Zeiss är ännu dyrare men presterar nog kanske något bättre när man bländar ner något. Vid största bländare är skillnaden dock minimal. Skulle jag ha funderingen att byta ut det mot ett motsvarande skulle jag snarare snegla mot Zeiss Makro-Planar T* 100/2. DET verkar vara ett riktigt skojsigt objektiv :) Kanske blir det ett sådant till våren.

Anderzon skrev:
Instämmer =)

Men, med D3 så är det lite annorlunda förutsättningar. Upplever att många av mina gluggar ex. AF50/1.4D är mycket skarpare på D3 än D2x (på full glugg). Likaså min gamla AFS28-70/2.8D är skarp riktigt skarp nu, det var den inte på D2x. Även andra gluggar i min ägo presterar lite bättre skärpemässigt.

Mvh // Martin

Har någon här på Fotosidan både 85/1.4 och 105/2? Jag har bara 105/2 men skulle gärna göra en jämförelse med 85/1.4 (och varför inte 50/1.4) gällande skärpa, bokeh, färger på f2 och porträttfoto på min D3.

perstromgren skrev:
Men underskatta inte den! Jag tror de flesta bortser ifrån sådant, men det är nog inte alltid så bra.

I detta fall innebär det en massa pengar, vilket de flesta av oss inte har, men parametern ska vägas in, det ska den!

Per.

Helt klart! Jag la ingen värdering i att "man betalar för byggkvaliteten och känslan" utan det var bara en beskrivning.
Jag höll själv på att att köpa den dyrare 1.4 bara för "känslans" skull ;-)

Har man bara råd så är valet självklart för mig. 85 1,4 är den något bättre på det mesta och innehar en fantastisk kvalitetskänsla, som 85 1,8 saknar.

perstromgren skrev:

Per.

Helt klart! Jag la ingen värdering i att "man betalar för byggkvaliteten och känslan" utan det var bara en beskrivning.

Roq skrev:

Troligen så kommer du fortsätta dräggla efter 1.4'an i dina drömmar :)

Skämt och sido, 1.8'an är väldigt bra, tillräckligt bra för dom allra flesta, men har man hållit 1.4'an i sin näve, känt på tyngden, kvaliteten och vilat ögonen på den imponerande frontlinsen så föds det ett "vill ha" begär som är väldigt jobbigt att leva med :)
Har man desutom lekt med den på kameran och trollat bort bakgrunder mm, och sedan öppnar bilderna i datorn så blir "vill ha" begäret ännu starkare... kontrasten och framför allt den vackra färgtonen som den ger, och för att inte tala om den skönt smetiga bokeh'n, då förstår man varför den kallas The Cream Machine...

Nu blev det lite väl mycket objektiv porr, men den gluggen framkallar dom mest märkliga känslor :)

/kent

Hehe, ja jag fick lite porr häromdan. Visserligen fel märke men men.. Kompisen hade slagit till på Canons 85mm f/1.2 (!) Gaah - den var det känsla i. Kan tänka mig att Nikongluggen också känns fin i handen.

Roq skrev:
Hehe, ja jag fick lite porr häromdan. Visserligen fel märke men men.. Kompisen hade slagit till på Canons 85mm f/1.2 (!) Gaah - den var det känsla i. Kan tänka mig att Nikongluggen också känns fin i handen.

Canongluggen är fantastisk, liksom Nikons variant. Nikongluggen är något snabbare i AF än Canons (även den nya versionen av 85:an) då skillnaden mellan 1,4 och 1,2 gör en jävla massa extra vikt (mycket mer glas).

Båda gluggarna är kapabla till mycket fina bilder i händerna på rätt fotograf :)

ANNONS
Götaplatsens Foto