Annons

Nikon 85/1,8 soft?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Har problem med att jag får softade bilder med mitt 85 mm på 1.8, 2.0, 2.2.

Någon annan som upplever att den inte är helt skarp på de bländarna?

Har en D7000.

Edit: eller så kanske det är att DOF blir så kort på 1.8/2.0/2.2 på riktigt nära porträttbilder så det upplevs oskarpt?

Jag har samma objektiv och samma kamera: ofta är det ju bra att blända ner ca ett steg, jag har fotat en hel del med bländare 2,5 och varit helt nöjd med resultatet. Om man inte har så stort behov av litet skärpedjup så är det säkert bra att blända ner åtm. till 2,8 ... Men DOF blir nog väldigt litet om man fotar nåt på nära håll med [email protected], så det kan säkert handla om det också ...

Jo det kan mycket väl vara så att du får såpass kort skärpedjup att det blir ohanterligt på nära håll. På riktigt nära håll är det bara några få mm skärpedjup, när jag fotar katter, som är det enda jag gör med det på nära håll, får jag gå till f/5 eller så för att ansiktet fram till öronen ska vara skarpt.

D7000 med en 85/1.8 med avstånd 3 meter så är fokusområdet ca 8-9 cm.
(Alltså ca 4 cm framför fokus och ca 4 cm bakom fokus.)

D7000 med en 85/1.8 med avstånd 2 meter så är fokusområdet ca 4 cm.
D7000 med en 85/1.8 med avstånd 3 meter så är fokusområdet ca 8-9 cm.
D7000 med en 85/1.8 med avstånd 5 meter så är fokusområdet ca 24 cm.
D7000 med en 85/1.8 med avstånd 10 meter så är fokusområdet ca 98 cm.

En bra länk: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Kontrasten är lite lägre på 1.8 och 2.0, och den är generellt känslig för motljus. Men skarp är den vid alla bländare.

http://www.photozone.de/nikon--nikk...kor-af-85mm-f18-d-review--test-report?start=1

Det kan ta ett tag att vänja sig vid skärpedjup när man testar nya brännvidder eller kameraformat.

Man ska iofs inte utesluta möjligheten att du fått ett "dåligt exemplar", vilket händer alla tillverkare ibland. Stativ och testbilder rekommenderas om du är osäker. Googla t.ex. efter focus test chart och printa den. Du kan behöva finjustera fokus i kameran också.

Jag tycker det ser ganska normalt ut för att vara på F2.5.

Möjligtvis att skärpeplanet skulle legat längre fram i bilden, som det är nu är det skarpaste precis bakom "allt det intressanta"... :)

Men där är det ju skarpt iaf - för att vara F2.5 och ISO800. Kanske att du kunde valt F3.2 och ISO1250 i stället, med en D7000 är detta inte så mycket vad det gäller bruset.
Det tar en stund att vänja sig vid att arbeta med korta skärpedjup.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    81.5 KB · Visningar: 259
Nej.
Men kikar du på bilderna från D7000 i 100% på datorn ser ingen av dem lika skarpa ut som de från t.ex. D300/D3 som jag kan jämföra med, oavsett objektiv.
Men om du lägger på lite försiktig skärpning och jämför dem efter utskrift så bör de se riktigt kanon ut.
Nikons 85/1,8 är normalt riktigt kompetent på största bländaren, men vill du ha ännu lite bättre bör du nog satsa på Nikon/Sigma 85/1,4 i de senaste versionerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto