Annons

Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Någon som vet hur denna profil, Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000, skiljer sig från adobeRGB som man hittar i vanliga Adobe program? Ska jag konvertera innan jag skickar till kopiering?

Clouseau skrev:
Någon som vet hur denna profil, Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000, skiljer sig från adobeRGB som man hittar i vanliga Adobe program? Ska jag konvertera innan jag skickar till kopiering?

Det är mycket små skillnader mellan de två. Nikon har baserat sin variant direkt på den vanliga Adobe RGB. Men det är några taggar som saknas i Nikon-varianten. Bland annat beskrivningen av svartpunkt. I de flesta utskriftsprogram gör det ingen skillnad, men det finns några som tittar på denna tag och då gör en felaktig bedömning av vad som är svart.

Jag rekommenderar att du inte konverterar, utan tilldelar Adobe RGB istället.

Stefan

Clouseau skrev:
Jag hade samma problem för några dagar sedan i ett annat forum.
Jag upptäckte att om jag lät PictureProjekt tanka mer bilderna till dator så blev profilen Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000.
Provade då att låta Bridge CS3 tanka ner bilderna, då blev profilen Adobe RGB.
Har numera slängt ut PictureProjekt då jag vill ha profilen Adobe RGB.

Lustigt för jag har tankat via Adobe Bridge och den har inte ändrat till adobeRGB!? Kör CS3 och Bridge 2.0.0.975.

Clouseau skrev:
Lustigt för jag har tankat via Adobe Bridge och den har inte ändrat till adobeRGB!? Kör CS3 och Bridge 2.0.0.975.
Håller med.
Alla bilder nertankade med PictuerProjekt har profil Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000 medan sista nerladdning via Bridge har Adobe RGB.
Har samma kamera och samma program.
Kan kamerorna skilja?

Här är jag ute på lite osäker is, eftersom jag inte har jobbat med Nikons kameror på ett tag nu. Det verkar komma ett tillfälle rätt snart att testa en ny Nikon, så då ska jag titta på detta.

Men om jag inte har fel. Från kameran finns det ingen färgprofil inbäddad i bildfilen. Det finns bara en tag i EXIF som berättar att bilden är tagen med sRGB eller Adobe RGB-profil. Det är i samband med importen av bilden som profilen läggs till, så det borde vara så att om du använder Picture Project blir det Nikon Adobe RGB och använder du Bridge borde det bli den vanliga Adobe RGB.

Stefan

stefohl skrev:
Här är jag ute på lite osäker is, eftersom jag inte har jobbat med Nikons kameror på ett tag nu. Det verkar komma ett tillfälle rätt snart att testa en ny Nikon, så då ska jag titta på detta.

Men om jag inte har fel. Från kameran finns det ingen färgprofil inbäddad i bildfilen. Det finns bara en tag i EXIF som berättar att bilden är tagen med sRGB eller Adobe RGB-profil. Det är i samband med importen av bilden som profilen läggs till, så det borde vara så att om du använder Picture Project blir det Nikon Adobe RGB och använder du Bridge borde det bli den vanliga Adobe RGB.

Stefan

Du har säkert rätt. Jag har hört detta förut.
Och det är så det fungerar för mig.
Konstigt att Henrik får det annorlunda.

Nej det är inte alls så konstigt som man först kan tro och kan med all säkerhet härledas till, inte som jag först trodde någon inställning i Bridge, utan till det faktum att jag är en idiot!

Mitt arbetsflöde (heter det vekligen det på svenska?) är nämligen:

Nikon D200-> Adobe Bridge-> Nikon Capture NX-> Adobe CS3...

GISSA när Nikon adobeRGB blir tillagt som profil! He he... ja jag var väl lite trött. Men å andra sidan vet jag inte om Bridge lägger till någon profil det heller eller om det är först i ACR som profilen hamnar där. Hur är det egentligen med den saken Stefan? I en RAW/NEF finns det väl ingen profil alls? Den tillkommer väl först vid "framkallningen"? Således borde det kvitta vilket program man tankar med om man tankar NEF men om man tankar t ex JPG kan det göra skillnad.

Men i Nikon Capture kan du ju välja vilken profil du vill ha. Nu har jag bara Capture 4, men om jag minns rätt fungerar det lika på NX. I inställningar, under 'Color Management' kan man välja default profil, där kan man också välja om den alltid ska använda denna profil istället för den som är taggad i EXIF-infon. Välj Adobe RGB och att den alltid ska använda denna så bör det fungera bra.

Är det inte så att man väljer färgprofil redan i kameran? Jag har ställt in Adobe RGB i kameran och då har Bridge aldrig läst dem med någon annan än den profilen. Men det kanske inte alls har med det att göra?

Jo visst kan man göra det i NX också men när jag ställde frågan visste jag inte vilken profil som var bäst. Sedan var jag dum nog att intetänka på att en NEF förmodligen inte har någon profil alls utan att det var i just NX som bilden blir tilldelad sin profil.

Att man ställer den i kameran påverkar förmodligen bara JPG-filerna, inte NEFarna.

Är du säker på det? Jag tror nog att färgprofilen påverkar råfilerna också. Men säker är jag inte, någon som vet?

Clouseau skrev:
Om de gjorde det vore det inte en RAW-fil.

Varför inte? Frågar jag av nyfikenhet inte för att säga emot dig, jag vet som sagt inte : )

Jag vet att en råfil går att ändra i, att den innehåller en massa information som man kan ändra i råhanteraren sedan. Men att säga att inställningarna i kameran inte påverkar? Då påverkar inte exponeringen heller? Eftersom man kan ändra den? Men även om man tar bilder i råformat är det väl bra att ha dem så rätt ställda som möjligt när de kommer ut ur kameran? Både vad gäller färgprofiler, iso och exponering. Det är väl inte bara att trycka av och sen göra allt sedan? Det måste väl vara bra att göra det rätt från början?

Jag vet att det bara var färgprofilen vi diskuterade. Men du förstår min liknelse?

Om jag ställer in Adobe RGB i kameran menar du då att det inte alls följer med in i råhanteraren sedan?

Med risk för att få på fingrarna av Stefan skulle jag villja säga som så att RAW ger betydligt större möjlighet till efterarbete än vad andra komprimerade format göra. Möjligen att en okomprimerad TIFF ger samma möjlighet men den är cirka 3-4ggr så stor.

ISO, slutartider och bländare påverkar RAW-filen eftersom RAW-filen är rakt av ljuset sensorn registrerar genom objektivet på den tiden slutaren är öppen. Ingen efterskärpning, färgförstärkning, kontraständring osv. Färgprofilen i sin tur flyttar de registrerade färgerna till närmsta färg som ryms i vald färgprofil (hur det går till kan man också ställa efter vad man ska använda bilden till). Att sätta en färgprofil är med andra ord ett fördärvande ingrepp på en bild och därmed skulle det inte längre vara en RAW-fil.

Skulle jag ha fel blir jag dock gärna rättad.

Ingen har rättat dig än, så du har säkert rätt : ) Jag är med i ditt resonemang och har också uppfattat råfilernas fördelar så som du beskriver det. Men vad jag inte förstår är hur kameran kan processa den information som kommer in genom objektivet och spara det som en digital fil utan att ha en färgprofil. Hur "vet" filen då vilka färger bilden har? På min kamera finns inte alternativet "ingen färgprofil", finns det på din? Det borde ju vara det bästa alternativet att ha om man begränsar sin råfil genom att använda en färgprofil.

Clouseau skrev:
Hur är det egentligen med den saken Stefan? I en RAW/NEF finns det väl ingen profil alls? Den tillkommer väl först vid "framkallningen"?
Korrekt, det är först vid råkonverteringen som färgprofilen läggs till.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto