Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000

Produkter
(logga in för att koppla)
cecber skrev:
Är du säker på det? Jag tror nog att färgprofilen påverkar råfilerna också. Men säker är jag inte, någon som vet?
Som jag skrev, det enda som finns i råfilen är en tag att du har haft Adobe RGB inställd i kameran. Om du vill kan du alltså välja en annan färgprofil, vilket jag ofta gör eftersom Adobe RGB ofta missar ett antal färger som kameran kan registrera. Du klipper inte i ljushet men i färgomfång. Därför konverterar jag gärna till Prophoto i råkonverteraren istället. Det kan jag göra utan att bry mig ett dugg om hur kameran var inställd vid fotograferingen.

Stefan

Clouseau skrev:
Med risk för att få på fingrarna av Stefan skulle jag villja säga som så att RAW ger betydligt större möjlighet till efterarbete än vad andra komprimerade format göra. Möjligen att en okomprimerad TIFF ger samma möjlighet men den är cirka 3-4ggr så stor.
Du har t o m större möjlighet att korrigera bilden från en råfil än från en helt okomprimera TIFF-fil. Du har ju egentligen inte skapat bilden än, du har bara luminansinformationen från de olika färgkanalerna. Vitbalanseringen och kontrastinställningen avgör hur bilden ska tas fram från denna råa information.

Stefan

cecber skrev:
Hur "vet" filen då vilka färger bilden har? På min kamera finns inte alternativet "ingen färgprofil", finns det på din? Det borde ju vara det bästa alternativet att ha om man begränsar sin råfil genom att använda en färgprofil.
Det är det som är det fina med en råfil, kameran behöver egentligen inte bry sig om att framställa en färgbild. I en råfil finns det bara ljushetsinformation från de röda, gröna och blå pixlarna. I råkonverteraren, ofta dolt för oss, tilldelas sedan kamerans färgprofil, alltså inte Adobe RGB eller sRGB, utan Nikon D200-profilen, Canon 5D-profilen eller vad det nu är för kamera du använt och sedan konverteras bilden till din arbetsfärgrymd, som du då kan välja fritt.

Stefan

I samband med importen kan man välja vilken profil som ska bifogas. Som standard bifogas den profil som du valt i kameran. Nu använder jag inte PP utan Nikon View eller Lightroom och i bägge knappar man in vilken färgprofil som skall användas/bifogas bilderna en gång för alla, det görs under preferenser eller inställningar

ANNONS
Götaplatsens Foto