Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 24 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Nikon AF 24mm (f 2,8) finns i två varianter, ett med bokstaven "D" i namnet och ett utan. Vad är det för skillnad och vad ska man köpa? Om det är någon skillnad, märker jag detta med min D90?

Optiskt är det ingen skillnad mellan den gamla AF och AF-D. Skillnaden är att den senare har lite datakommunikation med kameran som talar om vilket avstånd fokus är inställt på, vilket teoretiskt ska kunna ge lite bättre exponeringsautomatik. Sen har de olika versionerna lite olika utseende på skalet, men det gör ju ingen skillnad för bilderna.

24mm AF-D är nog min favoritoptik på D90 - skarp, lätt, lagom som "bred normaloptik".

Optiskt är det ingen skillnad mellan den gamla AF och AF-D. Skillnaden är att den senare har lite datakommunikation med kameran som talar om vilket avstånd fokus är inställt på, vilket teoretiskt ska kunna ge lite bättre exponeringsautomatik..

Det där förstår jag inte. Kameran borde väl "veta om" avståndet eftersom det är kameran sätter skärpan genom autofokusen och objektivet bara verkställer. Eller så kanske det här bara är aktuellt om man stänger av autofokusen och kör manuell fokus?

Optiskt är det ingen skillnad mellan den gamla AF och AF-D. Skillnaden är att den senare har lite datakommunikation med kameran som talar om vilket avstånd fokus är inställt på, vilket teoretiskt ska kunna ge lite bättre exponeringsautomatik. Sen har de olika versionerna lite olika utseende på skalet, men det gör ju ingen skillnad för bilderna.

24mm AF-D är nog min favoritoptik på D90 - skarp, lätt, lagom som "bred normaloptik".

D är bra när man fotar med blixt.

Det där förstår jag inte. Kameran borde väl "veta om" avståndet eftersom det är kameran sätter skärpan genom autofokusen och objektivet bara verkställer. Eller så kanske det här bara är aktuellt om man stänger av autofokusen och kör manuell fokus?

Nja, när kameran autofokuserar så har den faktiskt ingen aning om hur långt bort fokuspunkten ligger. Fassensorn vet bara OM något är skarpt, samt att den kan gissa (jäkligt bra) på om fokuspunkten skall flyttas närmare, eller längre bort för att få skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto