Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 300f/2,8 IF-ED och konverter???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nick74

Aktiv medlem
Är sugen på att köpa ett Nikon AF 300f/2,8 IF-ED och vill kunna använda en konverter till utan att förlora AF, går det och vilken konverter rekommenderar ni???

Du får antingen skaffa en av de äldre konvertrara, då jag kör Canon osäker på vilken TC14 som fungerar, men detta borde du kunna kolla via Nikons hemsida via länkar då de är ganska duktiga på att även ha med utgångna grejer, annars tredjepartskonverters. Det är ju ändå huvudobjektivets skäroa som är mest avgörande.

Vill du använda en konverter utan att tappa AF får du leta utanför Nikons utbud.
Jag använder Kenkos 1,4x själv och den är helt ok.

Alla AF-S skall väl funka vad jag vet med Nikons AF-S konvertrar? Objektiv utan inbyggd motor får ingen AF med Nikons konvertrar.

Jag kör själv med Nikons senaste 300/2,8 och jag har 1,4, 1,7 och den nya 2x, alla ger strålande resultat men allra bäst är faktiskt 2x.

Andra tillverkares konvertrar har jag ingen koll på men köper man ett Nikon 300/2,8 tycker jag nog man skall
kosta på sig någon av Nikons egna.

Ett exempel på 300/2,8 + 2x konverter, något beskuren.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2195989.htm?set=mp

/FW

ANNONS
Götaplatsens Foto