Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon AF 50/1.4 och Nikon AF 24/2.8, skillnad på nya och äldre?

Produkter
(logga in för att koppla)

anjin

Medlem
Jag undrar om någon skulle kunna tala om för mig huruvida det skiljer något på dessa objektiv beroende på om de köps nya i butik idag eller om man köper begagnade som är 4-5 år gamla ungefär?

Jag menar om Nikon har förändrat objektiven så man missar något på att köpa begagnat förutom garanti och dylikt.

Det/de ska sitta på en D80 om det tillför ytterligare dimensioner i diskussionen.

Mvh Victor

Det verkar som att de nyare heter "D" på slutet medan de äldre inte gör så va? Jag ska se om jag kan komma fram till vad detta "D" har för betydelse så får vi se om jag har fått respons här så dags.

Monologen fortskrider, det är kanske lite sent att förvänta sig en massa svar. Jag såg i en annan tråd en länk till en sida där det mesta verkar gå att utläsa.

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/AFNikkor/AF24mm/index.htm

Om jag förstår saken rätt har inget revolutionerande hänt med 24 mm-objektivet sedan 1993, så det verkar väl troligt att det beg. obektiv jag kikat på är ett "D"-objektiv trots allt, men det är ju lätt att kolla med denna webbsida som underlag.

Tidigare så har D'et endast inneburit att kameran blivit lite smartare vid blixtfotografering. Typ minskar risken för att få "deer in the headlights" bilder.

Nu tror jag att iom D3 och ev med D300 så kommer D'et innebära att kameran lättare följer motiv mot en bakgrund.

Oavsett D eller inte så är de utmärkta ändå.

anjin skrev:
Jag undrar om någon skulle kunna tala om för mig huruvida det skiljer något på dessa objektiv beroende på om de köps nya i butik idag eller om man köper begagnade som är 4-5 år gamla ungefär?

Nej, ingen skillnad. Förutom slitage då möjligen...

Ett tag sen jag startade tråden men på Tradera låg följande citat inklippt på en annons på ett 50/1.8D-objektiv:

"Tack vare nya AF Nikkor 50mm/1.8D, består hela sortimentet av AF Nikkor optik av objektiv med D- eller G-funktion. Detta nya 50mm objektiv vidarebefordrar, liksom alla andra D- och G-objektiv, avståndsinformation (avstånd från kamera till motivet) till autofokusbaserade Nikon kamerahus. Detta möjliggör i sin tur utnyttjandet av Nikon finesser såsom, 3D Matrix Mätning samt 3D Multi-Sensor Balanerad upplättningsblixt."

Nu vet jag inte källan och kan inte kommentera tillförlitligheten, men om ovanstående stämmer kan jag alltså in nyttja 3D-matrismätning (ljusmätning) på dessa objektiv som inte heter D eller G? Det måste väl vara ett nedköp då att vara utan det eller? För det har jag alltid som ljusmätningsmetod på min D80.

Hmm, eller så kvittar det att objektivet ej kan förse kameran med info som nyttjar 3d-matrismätning. Jag har sökt runt lite mer och många verkar poängtera att det enda egentliga vettiga med D är nåt med blixtanvändande, vilket även poängterats av Kristoffer i denna tråd. Men har ni mer kunskap på lager - dela gärna med er.

Kommer jag bara kunna köra på med kamerna inställd på 3d-mätning även med icke-D-objektiv eller måste jag ställa om?

Du behöver inte ställa om.

Vad det blir för skillnad mellan D och icke-D på D3[00] vet jag förstås inte, men med äldre kameror så är skillnaden mycket liten. Kör du på icke-D om du får tag på optik som i övrigt är bra till bra pris.

G-optikerna saknar bländarring.

D-optikerna ger viss avståndsinformation. Infon skall tydligen vara grov och av slaget nära, mellan, långt bort.

Det gör att man kan styra uteffekten till blixten beroende på fokuseringsvärdet. Men om du märker någon direkt skillnad, det vet jag inte.

Troligtvis så bör man se en skillnad om man la upp 100 bilder på ett ljusbord, där ena halvan har använt D-optik och andra halvan inte. Men var bild för sig är jag tveksam till att man märker.

ANNONS
Götaplatsens Foto