Annons

Nikon AF 50/1,8D på en D80

Produkter
(logga in för att koppla)

kastaask

Ny medlem
Hej!

Har precis fått hem mitt 50/1,8D objektiv och har kanske världens dummaste fråga men; varför får jag ingen autofokus?
Jag använder en D80, och som jag förstått det så borde AF funka till den eftersom D80 har inbyggd AF?
Så hur "får jag igång" den?

Tacksam för svar!

Det ska funka. Du kan kolla om du har råkat ställa om en switch på kameran (kommer inte ihåg var den sitter nu, framsidan på D300) som reglerar M/A. Det kan finnas något liknande på objektivet.

Ett annat alternativ är att du inte har ställt in bländarringen rätt. Har du meddelandet f-- i fönstret, eller har du mätning? Bländaren ska stå på högsta tal (tror det var 22).

Först hade jag f-- men sen vred jag lite till och nu har jag mätning och den står på 22. Upplever även att jag ser en liten ljusreflektion i sökaren?

Kan objektivet sitta fel ändå?

Ledsen att det inte funkar. Jag ska kolla när jag kommer hem från jobbet hur objektivet är, om ingen annan kommit på en lösning.

Nej, det har ingen AF/MF-brytare vad jag vet.

Känn på fokusringen någorlunda civiliserat. Kan du vrida på den?
Om du kan vrida på den så har AF-drivningen inte kopplat.

Det finns i princip två huvudalternativ förutom att det inte sitter på ordentligt:

* AF/MF-brytaren som sitter på framsidan av kamerahuset står inte ordentligt i AF-läge. Om du tittar på kameran från objektivsidan så sitter brytaren nere till höger om objektivet. Ser ut som en liten spak. Flytta den fram och tillbaka så att du är säker på att den står i AF-läge ordentligt.

* Någon form av mekaniskt fel antingen på objektivet eller kameran. Du kan lätt se om objektivet verkar korrekt genom att vrida på fokusringen när det är avmonterat och se om en liten skruv på baksidan (den sidan som är mot kameran) snurrar.

ANNONS
Götaplatsens Foto