J.N
Avslutat medlemskap
Jag kan även använda den på de största bländarna, något jag sällan gjorde med den gamla då jag tyckte att jag förlorade för mycket i kvalitet då.
Joakim
Hur menar du då? På vilka sätt är den bättre på största bländarna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan även använda den på de största bländarna, något jag sällan gjorde med den gamla då jag tyckte att jag förlorade för mycket i kvalitet då.
Joakim
Hur menar du då? På vilka sätt är den bättre på största bländarna?
Den nya AF-S 50/1.4G är skarpare och har bättre kontrast fullt öppen än min gamla AF50/1.4. I praktiken använde jag aldrig min gamla mer öppen än 2.8 då jag tyckte att bildkvaliteten blev för låg. Med den nya kan jag utan tvekan gå ner till 1.8 eller även fullt öppen utan att förlora alltför mycket i skärpa och kontrast. Färgerna håller sig dessutom fina även fullt öppen.
Joakim
Sålde min gamla 50/1,4 för jag kom inte heller riktigt överens med den på min D200/D2h. Numer har jag dock en D3 och då känns det genast bättre med 50mm, en liten nätt och högkvalitativ klassisk normal. Däremot är det fortfarande helt OK att sätta den nya 50/1,4:an på D200:an, om det är ett kort porträtt-tele man är ute efter.Ni som köper den nya 50/1.4 ... vilka kameror sätter ni objektivet på?
Personligen kör jag med D300 och tycker nästan att 50mm är lite småtråkig på en 1,5-crop. Hade nog antingen kört 85mm eller ca 35mm
Ta bort UV-filtret.Det är fula "halos" på exakt samma plats fast diagonalt över bilden.
Ta bort UV-filtret.
Skit i filtret istället. Frontlinsen sitter ju så långt in att det borde vara svårt att få dit en tumme eller vad det nu är man vill stänga ute. Sen kan man skruva dit sitt usla filter om det regnar eller så.Japp, utan UV-filtret är det inga problem alls.
Testade nu att fota rakt in i en spotlight med och utan. Testade även samma med min Tamron 17-50 @ 50/2.8 med Hoya HMC på, inga problem heller. Sen testade jag att hålla Hoya-filtret framför Nikon:en, vilket gav en liten liten flare. Mycket mycket mindre än med B+W-filtret. Sjukt stor skillnad faktiskt, får köpa Hoya i 58mm och byta, helt klart.
Nej, den nya har mycket sämre AF...![]()
Skit i filtret istället. Frontlinsen sitter ju så långt in att det borde vara svårt att få dit en tumme eller vad det nu är man vill stänga ute. Sen kan man skruva dit sitt usla filter om det regnar eller så.
Jag gjorde precis samma upptäckt som du när jag motvilligt köpte ett filter till mitt 24-70. Motljusegenskaperna blev helt horribla. Jag bytte till ett dyrare, och det funkar bättre. Men på en 50:a hade jag nog struntat helt i det.
Numera lär det visserligen (om man ska tro reklamen) finnas vissa filter som har lika bra smutsavstötande ytskikt som frontlinser haft sedan Hedenhös. Vanliga/äldre filtertyper verkar tvärtom ha ett ytskikt som drar till sig smuts istället:-( Dessutom är det ju så att ju djupare in frontlinsen sitter desto mindre smuts hamnar på den så totalt sett brukar man inte behöva göra ren frontlinsen tillnärmelsevis så ofta som ett filter.
Den enda rengöringsfördelen jag kan se med filter är att det går att diska dem. Eftersom man ju ändå måste torka av dem efteråt för att undvika torkfläckar så tycker jag dock att den fördelen är rätt marginell.