Annons

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Även för studio??

Produkter
(logga in för att koppla)

Asperi

Ny medlem
Tjenare!!

Är en nybliven Nikon entusiast och funderar lite på ett nytt objektiv. Tankarna glider iväg lite på ett Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED att matcha mitt 18-200 VR. Tanken är att jag skulle kunna använda det till studio/porträttfoton men ändå få macro funktion som bonus. Eller det kanske är bättre att satsa på AF Nikkor 85 f/1.8D eller AF Nikkor DC 105 f/2?? Hur skarp är detta objektiv? Någon som har några porträttsfoton att visa?

MVH Mattias

105 2,8 vr

Jag tycker att mitt exemplar är ungefär lika skarpt som tamron 90.
Som porträttglugg är det oerhört bra. Med tanke på dom 9 (rundade) bländarlammelerna får du mkt. bra bokèh. Jag älskar denna glugg!
85`an har jag också haft. Men jag sålde den när jag såg dom optiska kvaliteèrna i denna glugg. Dom är inte riktigt lika vassa som i 85`an men skilnaden är hårfin, men a-f funkar mycket bättre och exaktare på min d-200 så det blir fler skarpa bilder. 85`an är lite bättre men överväger jag alla för och nackdelar så vinner macron (LÄTT)!!!

Lycka till.

/ Johan

vet inte om detta är tillåtet men jag provar endå :)

om du skulle bestämma dig för att köpa ett 105 DC kan du höra av dig till [email protected] för jag har ett att sälja :)

(om man inte får göra såna här poster får ni gärna ta bort denna post och jag ber isåfall om ursäkt på förhand :) )

Mvh Isak

Asperi skrev:
Tjenare!!

Är en nybliven Nikon entusiast och funderar lite på ett nytt objektiv. Tankarna glider iväg lite på ett Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED att matcha mitt 18-200 VR. Tanken är att jag skulle kunna använda det till studio/porträttfoton men ändå få macro funktion som bonus. Eller det kanske är bättre att satsa på AF Nikkor 85 f/1.8D eller AF Nikkor DC 105 f/2?? Hur skarp är detta objektiv? Någon som har några porträttsfoton att visa?

MVH Mattias
Jag har ett 105 2,8 afs vr och upplever det som ett ruskigt skarpt porträttobjektiv, fullt jämförbar med övriga prträttgluggar. Den fina bokehn gör sig nog egentligen bäst utanför studion. Om du har macro i tankarna vid sidan av studioporträtt så är 105:an den optimala gluggen. 85 1,8 har jag en gång i tiden haft och även det är en mycket fin glugg med enastående skärpa. du nämnde också 105 2,0 DC. Den har jag bara läst om, och det lär vara en av Nikons allra skarpaste gluggar fullt i klass med ex 85 1,4. Mitt tips är ändå 105:an, jag har svårt att föreställa mig något bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto