Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Några frågor om Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor:

- är det ett objektiv väl värt sina pengar?
- fungerar vr funktionen bra vid macrofotografering? (vill helst inte använda stativ).
- Är det någon som använt det på en D50?

Väljer mellan detta och Tamron 90 - helt olika prisklasser och byggkvalitet - men båda med bra bildkvalitet, så därför undrar jag: är det ett bättre köp att lägga pengarna på nikons 105:a?

Om det är värt pengarna kan bara du avgöra men jag har det objektivet och jag kan säga att det var när jag köpte det som jag kom underfull med att det inte är så mycket kamerahuset som avgör hur bra bilderna blir utan objektivet. Nikons 105 mm tecknar ohyggligt skarp. Jag tog några bilder igår med handhållen kamera och blixt på 1/60 sek och det går inte med största ansträngning i världen se någon skakningsoskärpa. Det är dyrt och tungt(nära ett kilo) men har du råd; Köp det! Jag lovar du kommer inte att bli besviken.

Har
denna optik och blev till min förvåning
imponerad, inte bara en utmärkt makrooptik
utan trevlig porträtt optik också,har haft föregångaren , innan.
tror att jag betalade 5700-5900 ,för ca 1 år sedan.

Vänligen
Harry

Nikons ny 105:a är en mycket bra optik, dock inte den skarpaste av macrogluggarna (i macroläget) om än mycket bra. Vad gäller VR så har du ingen nytta av den vid närbildsfotografering, men vid övrig fotografering så är det ju en stor tillgång. Om du vill undvika stativ så är det en macroblixt som gäller i första hand. Det jag minns med min egen 105 2,8 af-s vr var att den vid porträttavstånd gav lika bra resultat som min 85 1,4.

- är det ett objektiv väl värt sina pengar?
Svar: För mig är det ett av mina bästa köp - oerhört skarp och trevlig fast brännvidd som jag använder tillsammans med främst 24-70/2.8 idag och mest för porträtt. Allt beror ju på vad man ska använda det till men jag är oerhört nöjd!

- fungerar vr funktionen bra vid macrofotografering? (vill helst inte använda stativ).
Svar: Fungerar utmärkt som macroobjektiv men ska du ner på små detaljer i svagare belysning gäller som alltid att VR-funktionlitet till trots så är stativ att föredra.

- Är det någon som använt det på en D50?
Svar: JA - använt det på D50 och nu D80!

/jon

Jag vill bara förtydliga att tillverkaren själv skriver att VR vid macroavstånd inte är till någon större hjälp, vilket också mina egna erfarenheter bekräftar. VR är inget substitut för stativ. Orsaken till att VR har mindre betydelse vid just macro är att de skakningar som uppstår leder till betydligt större förflyttningar över bildytorna än vad de hade gjort på mer reguljära avstånd. Jag upplevde att på avstånd inom en meter gjorde VR mer eller mindre verkningslöst.

ANNONS
Götaplatsens Foto