Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon analog för en tjej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spiranthes

Ny medlem
Vill ha en Nikon system.Varit inne på F3 eller F4, blir kanske för tungt och svårgreppat i längden för en liten tjej? Nybörjare på analogt för övrigt.Kameratips mottages tacksamt!

Spiranthes skrev:
Vill ha en Nikon system.Varit inne på F3 eller F4, blir kanske för tungt och svårgreppat i längden för en liten tjej? Nybörjare på analogt för övrigt.Kameratips mottages tacksamt!

Det som skiljer F3 o F4 åt är ju framför allt autofocus. Om du INTE behöver AF så rekommenderar jag att du slänger ett getöga åt FM2. Helt mekanisk och manuell! Back to basic. Men en helskön kamera.

Oops! Höll på att glömma! Den är liten och lätt också!

/K

Håller med, FM2 är en mycket fin kamera. F3 är också mycket bra, sökaren är helt outstanding.

Hejsan!

Gissar att du är ute efter en "filmkamera", och att det inte är ett måste med en mekanisk kamera!?

Skulle kunna rekomendera F90 & F90x, en fantastiskt trevlig och lite mindre kamera. Som ändå har lite rejälare känsla.

Skulle du absolut vilja ha en mekanisk, så instämmer jag med FM2-spåret och kan förmedla en sådan med diverse optik och motor.

Lycka till...

Vad jag vet, har Nikon ännu inte gjort en analog systemkamera, speciellt för tjejer!
It´s a world for men, you know!
:) :)

Spiranthes skrev:
Om du är ute efter en mekanisk o manuell kamera är det absolut bästa alternativet en FM3 A. Den är mekanisk, manuell med hybridslutare, som blir mekanisk utan batteri. Men å andra sidan ger elektroniskt styrda och exakta tider med batterier instoppade. Den har dessutom den gamla tidens följevisarsystem i sökaren vilket ger mycket god känsla för ljusets växlingar. Mycket bra för nybörjaren. Sist men inte minst så har den dessutom TTL-styrd blixtkontroll. FM2 är också en bra kamera, men den saknar elektroniskt styrda tider vilket inte gör den lika exakt. Sökaren har inget följevisarsystem, samt avsaknad av TTL för blixten.

Re: Re: Nikon analog för en tjej?

paul innergård skrev:
Om du är ute efter en mekanisk o manuell kamera är det absolut bästa alternativet en FM3 A. Den är mekanisk, manuell med hybridslutare, som blir mekanisk utan batteri. Men å andra sidan ger elektroniskt styrda och exakta tider med batterier instoppade. Den har dessutom den gamla tidens följevisarsystem i sökaren vilket ger mycket god känsla för ljusets växlingar. Mycket bra för nybörjaren. Sist men inte minst så har den dessutom TTL-styrd blixtkontroll. FM2 är också en bra kamera, men den saknar elektroniskt styrda tider vilket inte gör den lika exakt. Sökaren har inget följevisarsystem, samt avsaknad av TTL för blixten.

FM3a är ju självklart en godsak. Men jag undrar om man kan hitta en sån till billiga pengar ännu? Jämfört med F3 o F4 alltså.

F100 är ett perfekt AF-hus (uppgradering av F90x) som man kan köpa "jättebilligt". Jag sålde min för 3500kr. Vilket verkar vara ungefärligt riktpris på ett fint ex.

/K

paul innergård skrev:
Slutaren i FM2 är nog tillräckligt exakt även om den är mekanisk och den kostar betydligt mindre än FM3A. Inget av husen är något för den som bär glasögon, då är F3HP ett betydligt bättre val. F4 skulle jag inte rekommendera, då är F100 betydligt mer prisvärd idag (fullt kompatibel med nya G- och VR-objektiv). F3 ger blixt-ttl men bara med speciella blixtar och har en väldigt enkel ljusmätare som man måste veta hur den fungerar för att hantera.

Nästan allt analogt kan fås för en spottstyver idag (åtminstone relativt sett), så varför inte satsa på en "modern" kamera, med bra ljusmätning, AF, sökare och så vidare? Med andra ord är mitt råd att köpa en F100 om du vill ha en lite mindre kamera (finns dock grepp separat) och en F5 om du föredrar ett lite större proffshus.

Du får otroligt mycket kamera för pengarna med dessa hus, och samtidigt något som (ur ett serviceperspektiv) fortfarande är ganska fräscht. De klarar också dagens moderna objektiv fullt ut.

Vill du ha något ännu lite billigare, så är F90X fortfarande en helt OK kamera.

Dina händer

Jag skulle vilja att du lade upp en bild på dina händer så vi alla kunde bedömma vilken kamera som passar dina fingrar och händer bäst.

keckax skrev:
Om du INTE behöver AF så rekommenderar jag att du slänger ett getöga åt FM2. Helt mekanisk och manuell! Back to basic. Men en helskön kamera.

Oops! Höll på att glömma! Den är liten och lätt också!

/K

Och riktigt jobbig att hålla i längre tider. När man blivit van vid sköna, ergonomiska kameror får man kramp med en FM2 i näven. Och slutarljudet: folk hoppar ju en halvmeter om man försöker smygfotografera. Nä, FM2-nostalgin känns lite överdriven faktiskt. (obs - jag har en här bredvid mig)

Nej, det är ljusår mot en skön D200 eller en D70 t.ex...

Jag skulle vilja slå ett slag för F75, om den har alla funktioner du behöver. Mina händer är små, och för mig passar faktiskt min F75:a bättre än min nya fina D50...

Min F75 är dock inte till salu, jag behåller den för att den är så snygg! Den finns att få billigt begagnad, så det kan ju vara idé att köpa en medan du tänker på vad du behöver.

Per.

http://www.kenrockwell.com/nikon/n75.htm

Kör själv med F70 - mycket bra kamera som även klarar gamla objektiv. F80 är en ännu bättre kamera användarmässigt, som man verkligen kan hitta billigt. Däremot är det tveksamt om den går att använda med manuellt fokuserad optik, Ai och Ais som de gamle brukar kallas.

Mitt råd är: Lägg det mesta av dina pengar högkvalitativ Nikon-optik, som tecknar ut hela småbildsformatet, dvs som både går att använda analogt och digitalt.

Ja jag är nog lite småsjuk eller tokig, men låt gå.

Det är nämligen så att jag tycker att det är småsexigt med tjejer som hanterar prylar som jag själv gillar. tex kameror, vapen etc etc..

Min tjej kör ibland med en gammal Mamiya 6x6 C220 pro.. det är fint:)!

Nikon,, hmm ja det skulle vara en F3. F4 blir allt för automatiskt om man nu skall köra analogt..

F3. Det tveklösa valet. Eller möjligen F2 om F3an upplevs som stor och klumpig...

MVH Niclas,

Ja du Lasse, nu kanske jag var lite elak men vad jag menade var stora händer och självklart är små händer lika riktiga som stora men att ta i en 350D med stora karla nävar är dömt att misslyckas och första gången jag höll i en sådan kamera kunde jag direkt se att målgruppen var tjejer - eller har jag fel?

ANNONS
Götaplatsens Foto