Annons

Nikon AW 1 köprråd/problem/nylansering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Finns på Ebay.Med tanke på att dom skall bytas varje år, oavsett om man använder kameran eller inte, vore det konstigt om Nikon inte fortsatte att tillverkade dom inom överskådlig tid, (kan man tycka)...Beställde precis en själv, för säkerhets skull :).
Obs ! Detta var fel produkt, det är inte en o-ring, utan ett o-ringsskydd ! Mitt fel, sorry ! Jag har avbeställt min order. Finns en att tillgå på Ebay (i Japan), för det facila priset av 238 :-. Hur f*n kan man ta 238 :- för en liten gummiring !? Nä, fy f**n :-((( !!!
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Det finns hyfsat billiga oringar på brittiska Amazon. Kanske någon av dem passar?
Finns säkert billiga O-ringar att köpa även här i Sverige, men frågan är om man vågar chansa utifall att man skulle hoppa i plurret med kameran. Besparingen blir i det sammanhanget (om kameran skulle få sig en kallsup på grund av felaktig o-ring), ganska marginell, s a s ;-).

Såg att kameradoktorn hade originalringar på lager, för det facila priset av 190 :-. Sedan ville dom ha 100 :- för frakten också, så det blev inget där heller.

F ö så har jag funderingar på att kontakta Nikon för att höra mig för om möjligheten att få tag i o-ringar över tid, då som du redan påpekat, kameran finns fortfarande kvar till försäljning i handeln.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns säkert billiga O-ringar att köpa även här i Sverige, men frågan är om man vågar chansa utifall att man skulle hoppa i plurret med kameran. Besparingen blir i det sammanhanget (om kameran skulle få sig en kallsup på grund av felaktig o-ring), ganska marginell, s a s ;-).
Man måste se till att få tag på rätt dimension förstås. Om det inte går att hitta en med rätt omkrets så kan man kanske tillverka en oring själv av ett oring-snöre. Klipp och klistra.

Men bästa strategin är nog att kolla först med Nikon hur det ligger till, som du föreslog.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Man måste se till att få tag på rätt dimension förstås.
Självklart ! Men snålheten bedrar visheten, som ordstävet säger.
Om det inte går att hitta en med rätt omkrets så kan man kanske tillverka en oring själv av ett oring-snöre. Klipp och klistra.
Du skojar nu va !? Hallå alla som läser denna tråden, PROVA INTE DETTA HEMMA ! PMD GLÖMDE SKRIVA UT DET =0 !!
Men bästa strategin är nog att kolla först med Nikon hur det ligger till, som du föreslog.
Ja, vad f*n, man kan väl inte sälja en produkt som kräver kontinuerlig t utbyte av en slitdel, och sedan sluta saluföra den detalj som med regelbundenhet måste bytas ut. Det borde Nikon begripa själva, kan man tycka !?
 

Curt L

Aktiv medlem
Tony, det går alldeles utmärkt att tillverka en o-ring själv. Man behöver ett o-ringsnöre med rätt dimension, ett litet verktyg för att få plana snittytor samt lim.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur är det med o-ringsfett till nikonkamera? Jag tillverkade ett kamerahus och blixthus för UV fotografering för en 30 år sedan, bytte aldrig några o-ringar men gjorde rent och smörjde in o-ringarna regelbundet
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur är det med o-ringsfett till nikonkamera?
Fanns med en liten tub med o-ringsfett i det kit som jag köpte, men Nikon påtalar med all önskvärd tydlighet att O-ringen skall bytas ut varje år. Nu lär väl jag inte doppa min kamera i brådrasket, men om det skulle bli aktuellt, utesluter jag inte att jag skulle ha på en ny o-ring innan det skedde i så fall.

Å andra sidan så finns det gummipackningar vid batteriluckan såväl som vid SD-kortfacket, och det finns inget som säger att man skall byta ut dessa med en viss regelbundenhet. Det kan (kanske) bero på en annan sammansättning i materialet på dessa ställen (vad vet jag ?)

Sedan kan "behovet" av att byta O-ring med regelbundenhet sammanfalla med Nikons outsläckliga behov av ett stadigt kassaflöde, men jag vet med mig själv att jag skulle ta det säkra före det osäkra.

För vanlig fotografering under "normala" omständigheter (ovan vatten), kanske det inte behövs att byta O-ring varje år, men som sagt, om man funderar över att doppa kameran, så kanske man bör fråga sig själv när man bytte O-ring senast, och då företrädesvis innan man doppar kameran ;-).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Japan photo kan ta in nämnda ring på beställning. Jag beställde en och tänkte titta på hur den är förpackad, innan jag bestämmer mig för att köpa ett tiotal (eller så) till, för att gardera mig inför framtiden.

Fick (på förfrågan) svar från Nikon, men det gav inte så mycket mer än vad jag redan visste, dvs var man kan få tag på den. Dessutom fick jag bekräftelse på att 1-systemet är utgånget. Jag skickade en ny förfrågan om tillgången på O-ringar över tid, men på den frågan har jag ännu inte fått svar på.

Men som sagt, Japan Photo tar in dom på beställning, och dessutom till ett (förhållandevis) humant pris (i jämförelse) om man tycker att 139 :- för en gummiring är humant.
 

PMD

Aktiv medlem
Japan photo kan ta in nämnda ring på beställning. Jag beställde en och tänkte titta på hur den är förpackad, innan jag bestämmer mig för att köpa ett tiotal (eller så) till, för att gardera mig inför framtiden.
Det kanske är en bra idé att kolla hållbarheten på ringarna. I förpackning håller de förstås längre än utanför (om förpackningen är lufttät) men det kan ju finnas en färskhetsstämpel ändå.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det kanske är en bra idé att kolla hållbarheten på ringarna. I förpackning håller de förstås längre än utanför (om förpackningen är lufttät) men det kan ju finnas en färskhetsstämpel ändå.
Jo, det var därför jag tänkte kolla på det ex. som jag beställde nu, hur förpackningen ser ut och om det finn en ev. bäst-före-datum. Jag skickade (som nämnts) ett mejl till Nikon om hur framtidssäkert denna produkt är och avvaktar svar. Om det finns en osäkerhet om att dom kommer fortsätta att tillverka dessa ringar, kan det bli aktuellt med att köpa ett lager, som sagt.

En annan sak som är intressant i sammanhanget, är att denna ring är bara nödvändig om man har för avsikt att sänka kameran under vatten eller dyl.

Vad har jag för bekräftelse på att detta nu stämmer ? Jo, därför att detta hus går det även att använda icke vattentäta NIKKOR 1 objektiv och då är kameran följaktligen inte vattentät. Detta är inget jag själv har hittat på, utan något som Nikon själva nämner i sin manual till AW 1:an.

Därmed kan man (jag) (felaktigt?) dra slutsatsen att byte av O-ring är nog mest aktuellt om man skall sänka kameran under vatten (med AW 1 objektiv monterade, för tydlighetens skull), eller om man vet med sig att man skall använda kameran under ihållande regn eller dyl.

Med det tror jag att om man skall använda kameran i miljöer där det inte regnar eller är väldigt fuktigt, tror jag att det inte är ett absolut nödvändigt att byta o-ringen varje år, (även om kameran ligger oanvänd) En möjlighet (för att förlänga livet på ringen) är att man tar av den och applicerar det fett man fick med på köpet, enligt anvisningarna. Då torde den inte torka ut i första taget.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att oringen bara gör nytta om man ska bada med kameran.

Kameran (med objektiv) tål helt säkert värre regnväder med en oring moniterad än utan, och är förmodligen mer känslig för inträngande vatten om ett "vanligt" Nikon-1-objektiv är monterat än om det sitter ett vattentätt objektiv på.

När jag använde min Nikonos så fotograferade jag med den oftare ovan vattenytan än nedanför, och det var jättepraktiskt att ha med den på kanotpaddling eller annan utomhusaktivitet där allting kan bli blött utan att man doppar kameran. När jag slog läger var det bara att lägga ifrån sig kameran där den inte var i vägen och om det regnade under natten så struntade jag i att rusa ut och ta in den i tältet.

Men visst är det skillnad på att dyka med kameran och att ha den i regnväder.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Om Nikon och andra tillverkare rekommenderar byte av oringar varje år för att tjäna pengar eller för att friskriva sig från ansvar vet jag inte. Men en sak vet jag och att det finns inget som kan få mig att byta ut en fungerande oring i förtid. Och varje år är verkligen i förtid.

Den tiden då oringar torkade sönder och åldrades är sedan länge förbi. De material som moderna ringar (åtminstone de senaste 40 åren) är gjorda av dör inte sotdöden. Det går att förvara dem ihop med vissa typer av plaster så att de efter att tag närmast integreras med den plasten, men då ska man ha tagit ur oringarna ur sijn påse och lagt dem direkt i en plastlåda av helt fel material. Det märks i så fall rätt snart om det inte funkar. (Den som lagt fiskejiggar i en gammal typ at betesask av plast vet vad jag menar.)

Det finns två saker som gör att kameror dränks. Det ena är handhavandefel och det står för minst 90 % av alla fall. Den sista skvätten är tillverkningsfel och då märks det ganska direkt. Om en oring sitter på plats och har funkat en gång lär den funka i närmast en evighet. Om man gör som man ska när man hanterar och smörjer den går den inte sönder eller slits ut. Någon enstaka kamera drunknar säkert för att det tappas en blyvikt på den eller liknande, men det räknas inte riktigt tycker jag.

Själv byter jag oringar om jag ser (eller snarare känner) att den är skadad. Aldrig annars. Jag smörjer och gör rent ofta. Och viktigt - smörj bara så att ringen precis blir blank och glatt. Absolut inte mer, för då fastnar det bara skräp. Fettet ska bara se till att ringen kan glida. Fettet tätar inte, impregnerar inte och skyddar inte ringen mot åldrande.

Mitt nuvarande kameraskal är åtta år gammalt och har gjort över 400 dyk. Jag fick byta en hel genomföring som var kass från fabrik, annars är alla ringar kvar obytta. Blixtarna har faktiskt fått nya ringar när jag ändå gjorde en ordentlig genomgång efter tio år. Oringarna till objektivportarna är bytta några gånger, då konstruktionen är kass och gör att man lätt klämmer sönder ringen.

Jag kanske kan tillägga att jag aldrig på över 1000 dyk dränkt någon kamera och min Nikonos-III med originalringar från 1978 fortfarande var tät ner till drygt 50 meter för några år sedan.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag tror inte att oringen bara gör nytta om man ska bada med kameran.
Det tror inte jag heller (och det var inte det jag skrev).

Kameran (med objektiv) tål helt säkert värre regnväder med en oring moniterad än utan, och är förmodligen mer känslig för inträngande vatten om ett "vanligt" Nikon-1-objektiv är monterat än om det sitter ett vattentätt objektiv på.
Enig !
Men visst är det skillnad på att dyka med kameran och att ha den i regnväder.
Förefaller vara rimligt, ja.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om Nikon och andra tillverkare rekommenderar byte av oringar varje år för att tjäna pengar eller för att friskriva sig från ansvar vet jag inte. Men en sak vet jag och att det finns inget som kan få mig att byta ut en fungerande oring i förtid. Och varje år är verkligen i förtid.
Jag är benägen att hålla med dig, jag tycker 1 ggr/år (även om kameran inte används) är lite väl frekvent.

Skärmdumpar från Nikons manual för AW 1:an;
O-ring 2.JPG
o-ring.JPG
Den tiden då oringar torkade sönder och åldrades är sedan länge förbi. De material som moderna ringar (åtminstone de senaste 40 åren) är gjorda av dör inte sotdöden.
Jag vet inte bättre än dig, kan jag upplysa om.
(Den som lagt fiskejiggar i en gammal typ at betesask av plast vet vad jag menar.)
Jag vet vad du menar ;-).

Det finns två saker som gör att kameror dränks. Det ena är handhavandefel och det står för minst 90 % av alla fall. Den sista skvätten är tillverkningsfel och då märks det ganska direkt.
Det stämmer säkert det du säger. Jag har ännu inte badat med min kamera, så jag vet inte om den är vattentät. Om man läser dessa kommentarerna, förefaller det dock vara osannolikt att det bara handlar om handhavandefel ?
Om en oring sitter på plats och har funkat en gång lär den funka i närmast en evighet.
Jag är som sagt inte rätt person att svara vare sig bu eller bä i denna fråga, jag kan bara referera till vad Nikon säger.

Skälet till varför jag köpte denna kameran var för att jag skulle ut i öknen våren -17 och jag vågade inte använda min Nikon FF till det, då sand tar sig in överallt, precis som vatten. Nu vet jag inte om det handlar om handhavandefel, men det kom in sand i objektivet (det knastrade när man zoomade) men den skadan fick jag justerad på försäkring.

På Nikon ville dom göra gällande att det handlade om handhavandefel (så bekvämt), men jag talade om för dom på SP att jag har inte badat med kameran, bara använt den i öknen.

Skulle jag bada med den (vilket jag får göra lagom till sommaren eller så) och det läcker in vatten kommer jag att reklamera den (man har ett års garanti, men tre års reklamationsrätt om det är fabrikationsfel) och skulle den haverera efter det att jag använt den under vatten, kommer jag inte acceptera att dom skyller på handhavandefel, då jag (för det mesta) är väldigt försiktig med mina grejer, och när det gäller att bada med kameran, kommer jag naturligtvis att försäkra mig om att det inte finns något skräp och att alla luckor är stängda på rätt sätt.

Efter ett ev. bad, kommer jag att följa anvisningarna till punkt och pricka, men skulle den ändå haverera, kommer jag inte nöja mig med att Nikon skyller på handhavandefel, det är en sak som är säker !
Om man gör som man ska när man hanterar och smörjer den går den inte sönder eller slits ut.
Jag vet inte bättre än dig, men jag tycker att resonemanget är rationellt. men jag får återigen hänvisa till vad Nikon framför i sin manual för den aktuella kameran.

Själv byter jag o-ringar om jag ser (eller snarare känner) att den är skadad. Aldrig annars.
Som sagt, det förefaller rimligt.
Och viktigt - smörj bara så att ringen precis blir blank och glatt. Absolut inte mer, för då fastnar det bara skräp.
Och hur går du tillväga för att uppnå det resultatet ?
Fettet ska bara se till att ringen kan glida. Fettet tätar inte, impregnerar inte och skyddar inte ringen mot åldrande.
Ok, jag är med på det.

Mitt nuvarande kameraskal är åtta år gammalt och har gjort över 400 dyk. Jag fick byta en hel genomföring som var kass från fabrik, annars är alla ringar kvar obytta. Blixtarna har faktiskt fått nya ringar när jag ändå gjorde en ordentlig genomgång efter tio år. Oringarna till objektivportarna är bytta några gånger, då konstruktionen är kass och gör att man lätt klämmer sönder ringen.

Jag kanske kan tillägga att jag aldrig på över 1000 dyk dränkt någon kamera och min Nikonos-III med originalringar från 1978 fortfarande var tät ner till drygt 50 meter för några år sedan.
Dumt att argumentera mot erfarenhet...
 

PMD

Aktiv medlem
Den tiden då oringar torkade sönder och åldrades är sedan länge förbi. De material som moderna ringar (åtminstone de senaste 40 åren) är gjorda av dör inte sotdöden.
Det är ungefär 40 år sen jag dök med min Nikonos II, så den kanske hade sprickbenägna oringar? :)

Jag dök med den under några år i slutet av 1970-talet, men bytte aldrig oringar. Jag köpte oringar för att kunna byta vid behov, men jag la av med dykningen och använde sen bara kameran ovan land (fast ofta i mycket dålig väder) så det blev aldrig något oringsbyte.

Jag har dock alltid trott att oringar kan torka ut och man förr eller senare behöver byta dem även om de inte har skadats. Det är ju också var Nikon hävdar (se Tonys manualreferens). Jag minns dock inte om det stod något i Nikonos II-manualen om regelbudet oringsbyte.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har dock alltid trott att oringar kan torka ut och man förr eller senare behöver byta dem även om de inte har skadats. Det är ju också var Nikon hävdar.
Det är naturligtvis inte orimligt att man skall byta ut slitdelar med jämna mellanrum, men varje år, även om det (till synes) inte behövs !?
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon vill väl helst att man för loggbok (med vidimering av vittnen) på att man byter oring varje år så att alla som inte gör sådana byten kan avfärdas vid eventuell reklamation.
½ :)
 
ANNONS