Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AW 1 köprråd/problem/nylansering

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Både Calypso-phot och Nikonos (I) såldes med den gamla typen av ringar i naturmaterial som torkade ut om man inte smorde dem. Nikonos-III kom med moderna silikonringar. Hur det var med tvåan vet jag inte. Den text som tydligen finns i AW1s handbok är i princip samma som texten från 1960 som handlade om helt andra material. Helt obegripligt. Jag tror, som ni varit inne på, att det är ett väldigt bra sätt att friskriva sig från ansvar om något händer.

Om det bara är handhavandefel för just AW1 har jag ingen aning om, då jag inte vet vad för marginaler som finns i en bad- och regnkamera. Hoppar man t ex i med kameran i handen från en brygga eller båt utsätts den för betydligt högre vattentryck lokalt än vad som finns på 15 meters djup. Men jag har väldigt många dränkta kameror och skal genom åren och jag har inte sett ett enda fall där inte dränkaren varit slarvig, fattat fel hur man gör eller på annat sätt ställt till det för sig.

Ett exempel är insmörjningen av ringar. De allra flesta som får problem fullständigt dränker in ringarna i fett och då ska man ha väldigt mycket tur om det inte ska börja läcka på grund av något litet skräp. Under en normal dykresa med runt 30 dyk smörjer jag fyra ringar med över en dm i diameter innan varje dyk. Alltså 120 smorda stora ringar. Jag brukar oftast ta med en ny tub med fett på varje resa, men använder kanske en halv tub. En full tub innehåller 1ml!

Jag smörjer genom att dutta med pekfingret mot tuben så att en knappt synlig mängd hamnar på fingret. Jag gnider tumme och pekfinger mot varandra tills fettet är utsmetat och fingertopparna glider lätt mot varandra. Sedan drar jag försiktigt ringarna mellan fingrarna. Den smörjningen är lagom och då känner man varenda litet skräp eller hårstrå som fastnat.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Då tänkte jag uppdatera den här tråden med lite ny info, efter att jag har använt kameran under vattnet för första gången idag.

Det här blev resultatet;

Nu är jag inte nöjd med Nikon. Jag har läst både dåliga, såväl som bra inlägg i olika sammanhang där man diskuterat Nikon1 AW 1:an, där vissa tycker den är jättebra, medans andra sågat den.

Nåväl, jag har haft min i nästan två år nu och tagit lite bilder med den och tycker att bildkvalitén har varit tillfredsställande. Dessa bilder har tagits på torra land, men idag var det dags med ett premiärdopp och det gick bra.

Till en början.

Till saken är att just denna kamera kräver ett särskilt handhavande, vilket jag redan kände till, så av den anledningen hade jag gått igenom manualen igen, innan jag doppade den i vattnet idag, för att försäkra mig om att jag inte gör något fel.

Nåväl, väl på plats var det dags att bekanta sig med det blöta elementet, och som jag nämnde, tog jag några bilder och det kändes roligt att prova något nytt.

Men säg den lycka som är för evigt. En knapp halvtimma (eller ännu kortare tid därefter), att jag hade premiärinvigt kameran i vatten, dyker det upp ett felmeddelande på skärmen som säger att jag måste sätta på ett objektiv på kameran, annars går det inte att ta några bilder. Nu är jag alltså ute under vattnet (och jag har redan tagit några bilder) !

Jag stänger av kameran och sätter på den igen, men felmeddelandet kommer tillbaka och jag kan inte ta några fler bilder. Upprepar proceduren några gånger och kameran slutar till slut att ö h t starta, eller gör det med fördröjning och med samma felmeddelande.

Så, det är bara att kliva upp ur vattnet och packa ihop. Manualen föreskriver max 1 timme och max 15 m under vattenytan och jag vill inte överskrida någon av dessa begränsningar.

Dessutom ter det sig osannolikt att man med snorkel skulle ta sig ner på djup som är 15 meter (eller mer), åtminstone för mig.

Under tiden som jag håller på att mixtra med kameran under vatten, märker jag att det är fukt på insidan av skärmen, detta trots att jag gjort precis vad som krävs, enligt manualen.

Väl kommen till hotellet där jag bor, doppar jag kameran i färskvatten under ~ 10 minuter, som föreskrivs i manualen, och trycker på knappar o s v, förutom knappen till objektivbajonetten, för det skall man inte göra, allt enligt manualen.

När detta nu är avklarat och jag tar upp kameran, noterar jag att det bildats än mer kondens på skärmens insida, och nu är kameran helt död, den svarar inte alls.

När jag så kommer hem, kommer jag att reklamera den, då man har (om minnet inte sviker mig), två års garanti och tre års reklamationsrätt, och nu kommer jag till slutklämmen;

Jag vågar nästan sätta vad som helst på att man kommer att hävda att felet beror på handhavande. Men, saken är den, att min teori är att det handlar om kondens som bildats på grund av skillnaden i temperatur mellan luften och vattnet, för oaktat hur väl kameran är förseglad eller skyddat mot vatten på annat sätt, så finns det alltid luft innuti, och denna luften har (sannolikt) konsenderats när kameran kom i vattnet, eftersom temperaturen i vattnet var lägre än i luften på land, och det är ingenting jag som användare kan göra något åt.

Manualen föreskriver att kameran inte får utsättas för extrem värme. Av den anledningen här jag förvarat kameran i en väska på stranden, i skugga, men återigen, jag kan med nästan 100 % säkerhet säga att när jag väl skickar i kameran till Nikon i Sverige, så kommer dom att skylla på handhavandefel, lika säkert som amen i kyrkan.

Jag får anledning att återkomma i ärendet, sista ordet är inte sagt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Uppdatering.

Då har jag efter rengöring från saltvatten (enligt föreskrift), och efter det att kameran fått torka upp (enligt föreskrift), tagit isär kameran (d v s tagit av objektivet), enligt föreskrift, kan följande konstateras;

Vatten innanför batteriluckan.
Vatten (fuktigt) innanför objektivet, (även om i små mängder).
Vatten (även om i små mängder) innanför luckan till anslutningar.

Därmed kan man konstatera, att trots att jag gjorde rent kameran innan jag beslutade mig för att sänka den i vatten, har det ändå läckt in vatten i den.

Frågan jag nu ställer mig är vad det är som krävs för att hålla rent runt (framförallt) batterilucka och anslutningslucka, även om det inte hjälper mig i denna situationen ?

Kanske är tanken att man skall gå igenom och rengöra dessa känsliga platser med mikroskop och pincett ?

Till saken hör att jag vid ett flertal tillfällen funderat över hur det skall gå att undvika att det tränger in vatten i huset, då jag tyckt att (framförallt) luckorna till batteri och anslutningar har stängts utan något egentligt motstånd, men jag har slagit bort tanken med att dom, (Nikon) vet vad dom gör.

Nu skall jag låta kameran ligga och torka ut, så får vi se hur den fungerar i morgon (om den ö h t fungerar) och om den nu ( mot förmodan) skulle göra det, så kvarstår frågan;

Hur hälsosamt är det med (torkat) saltvatten inuti ?

Jag kan också konstatera att det kommer vara fullständigt lönlöst att försöka få någon kompensation/reparation genom Nikon, då man tveklöst kommer att skylla på handhavandefel och frigör sig från allt ansvar, väldigt bekvämt.

Därmed kan man konstatera att det bokstavligen handlar om ~ 10 000 :- i sjön.
 

PMD

Aktiv medlem
Vatten innanför batteriluckan.
Vatten (fuktigt) innanför objektivet, (även om i små mängder).
Vatten (även om i små mängder) innanför luckan till anslutningar.

Därmed kan man konstatera, att trots att jag gjorde rent kameran innan jag beslutade mig för att sänka den i vatten, har det ändå läckt in vatten i den.
Ja, det låter som lite för mycket vatten för att vara kondens.

Frågan jag nu ställer mig är vad det är som krävs för att hålla rent runt (framförallt) batterilucka och anslutningslucka, även om det inte hjälper mig i denna situationen ?

Kanske är tanken att man skall gå igenom och rengöra dessa känsliga platser med mikroskop och pincett ?

Till saken hör att jag vid ett flertal tillfällen funderat över hur det skall gå att undvika att det tränger in vatten i huset, då jag tyckt att (framförallt) luckorna till batteri och anslutningar har stängts utan något egentligt motstånd, men jag har slagit bort tanken med att dom, (Nikon) vet vad dom gör.
Om du inte kände något främmande föremål (partiklar, hårstrån eller liknande) på o-ringarna när du lade på fett så tycker jag att det tyder på att antingen o-ringarna var dåliga (mindre troligt) eller att spåren för o-ringarna är för stora. Det senare är väl ett fabrikationsfel i så fall.

Hur hälsosamt är det med (torkat) saltvatten inuti ?
Inte jättebra, men torrt salt är inte lika illa som fuktigt salt. Om du ser till att hålla kamera i torr miljö så minskar risken för skador. Och ta ur batteriet, förstås, men det gissar jag att du redan har gjort. Ett alternativ är att placera kameran i en luftät låda tillsammans med silica-gel (sånt som brukar ligga i en liten påse i förpackningar av diverser prylar man köper). Det bör gå att köpa silica-gel, men jag kommer inte på något på ram arm.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tråkigt. Hade du fett/nytt fett på oringarna?
Jodå, på O-ringen (även om en tidigare skribent ville göra gällande att det inte var nödvändigt då det på intet sätt skulle hjälpa till att hålla vatten utanför (?). Dessutom plockat av ringen, inspekterat den innan jag fettat
in den, i förebyggande syfte, men vad hjälper det, om det största läckaget sker i batteriluckan ?

Det står inte uttryckligen i manualen att någon av luckorna skall fettas in, även om sunda förnuftet kan tycka att det också borde göras, på regelbunden basis.

Det enda man kan hoppas på, är att den fungerar efter det att den torkat ut, för det är ju inga mekaniska/rörliga delar inuti, utan "bara" en massa elektronik och kretskort.
 

Bilagor

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, det låter som lite för mycket vatten för att vara kondens.
Ja, det är tveklöst inte fråga om någon kondens, utan om läckage.
Om du inte kände något främmande föremål (partiklar, hårstrån eller liknande) på o-ringarna när du lade på fett
Tro mig, jag har gjort vad jag tycker stod i min makt, för att detta scenario inte skulle uppstå.
eller att spåren för o-ringarna är för stora. Det senare är väl ett fabrikationsfel i så fall.
Som sagt, jag har funderat över det minst sagt obefintliga motstånd som är, när man stänger luckorna. Men jag är förvånad över att det trängt in vatten (om än lite) under objektivet, för det är ett ganska rejält motstånd när man sätter på det, s a s.

En tänkbar förklaring kan ju vara att det är vatten från batteriluckan som läckt in från baksidan, s a s.
Ett alternativ är att placera kameran i en luftät låda tillsammans med silica-gel (sånt som brukar ligga i en liten påse i förpackningar av diverser prylar man köper). Det bör gå att köpa silica-gel, men jag kommer inte på något på ram arm.
Tro mig, det finns ingenstans där jag befinner mig nu, där man kan köpa silica-gel. Det enda är att låta tiden torka ut kameran och hoppas på det bästa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är inte luckor o-ringstätade, dvs även batteriluckan? Skadar ju inte att dra historien för Nikon, har du en allriskförsäkring i hemförsäkringen så kanske det går att få ut något där
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Är inte luckor o-ringstätade, dvs även batteriluckan?
Jodå, dom är tätade, men inte vad jag skulle kalla med en O-ring, du förstår vad jag menar.
Skadar ju inte att dra historien för Nikon
Sant, det kan kanske vara värt ett försök.
har du en allriskförsäkring i hemförsäkringen så kanske det går att få ut något där
Alltså, innan jag stack iväg på den här resan, löste jag en försäkring hos Gefverts, men frågan är om den täcker en sådan här skada, då det kan tyckas vara självförvållat.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Alltså, innan jag stack iväg på den här resan, löste jag en försäkring hos Gefverts, men frågan är om den täcker en sådan här skada, då det kan tyckas vara självförvållat.
Nu har väl Gefvert olika försäkringar, men om kameran skadas genom "plötslig och oförutsedd" händelse brukar man få ersättning. Huruvida den är "självförvållad" (typ att man tappar utrustningen) brukar inte ha så stor betydelse, iaf inte om försökringen omfattar ett "allriskskydd".

Om du hade försökt plåta under vattnet med en "vanlig" kamera hade du förmodligen inte fått ersättning för eventuella vattenskador, men detta är ju en undervattenskamera.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu har väl Gefvert olika försäkringar, men om kameran skadas genom "plötslig och oförutsedd" händelse brukar man få ersättning. Huruvida den är "självförvållad" (typ att man tappar utrustningen) brukar inte ha så stor betydelse, iaf inte om försökringen omfattar ett "allriskskydd".
Vet inte om denna försäkring omfattar ett "allriskskydd", men jag får ta det med dom när jag kommer hem. Kommer däremot att te en första kontakt snart, då jag inte kommer hem förrän i Juni.

Men jag skall ta det med Nikon först, (även om jag tror mig veta hur utfallet kommer bli). Om dom hänvisar till handhavandefel, då får väl dom bevisa det också.
Om du hade försökt plåta under vattnet med en "vanlig" kamera hade du förmodligen inte fått ersättning för eventuella vattenskador, men detta är ju en undervattenskamera.
Det förefaller vara rimligt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
OK. Försök hitta en torr och sval plats för kameran om det går. Ju varmare det är desto fuktigare kan luften vara.
Torr plats har jag (så gott det nu låter sig vara), men sval vete tusan, då temperaturen ligger på ~ 28 grader. Men kameran är inomhus och i skugga. Däremot är luftfuktigheten ganska hög.

Jag provade att starta upp kameran idag, då fukten på insidan tycks ha försvunnit. Stendöd.
 
ANNONS