Annons

Nikon blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

L.arlid

Medlem
Hej!
Jg har fotat i ett halvår med min Nikon D50 nu och känner att det är dags att skaffa en blixt. Däremot har jag inte så mycket kunskaper om villken som är lämpligast för min kamera, så jag tänkte att det nog finns flera på denna fotosida som kan hjälpa mig på traven.
De blixtarna jag tittat på hittills är SB-800 och 600. Är de passande för min kamera? Har för mig att jag läste någonstans att D50 inte kan stödja alla funktioner...
Kan ju vara bra att säga att jag inte kan lägga ut med mer än max max 4000 kr, då ekonomin inte tillåter mer än det just nu.
Tacksam för svar snarast!
Mvh Linnéa
 
Jag hra själv en SB-600 som jag är väldigt nöjd med, SB-800'an är väl lite mer avanserad och starkare, men det är inget jag behövt i mitt fotande, så behöver du en kraftig blixt så är väl 800'n bättre, annars duger 600'an fin fint.

kent.
 
har för mig att d50:n inte kan styra blixtar trådlöst, men annars funkar sb-600/800 förmodligen alldeles utmärkt med d50:n

/nisse
 
Thomas D50 skrev:
D 50 kan inte styra från den inbyggda blixet, men med SB-800 på den så går det.
Thomas D50

Det där måste väl betyda att om man skall ha EN blixt till en D50 så är det helt onödigt att köpa en SB-800?

Med tanke på hur fantastiskt bra min SB-800 är till min D70 så avråder jag från att chansa med en piratblixt. Slutsatsen måste bli: Köp en SB-600. Vill du sedan ha fler blixtar är det dags för en SB-800.

Edit: ...om man inte absolut vill betala en tusenlapp extra för lite bättre prestanda och tillbehör.
 
Senast ändrad:
Om man ska ha En blixt till D50, och ha mojlighet att styra andra blixtar sa maste det vara en SB-800. Detta da D50 inte kan gora det som D70/D70s m fl kan gora.
Men jag missforstod nog Linnea.
Thomas D50
 
ANNONS