Annons

Nikon Camera Control Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

photomicke

Aktiv medlem
Testar nikons nya camera Control Pro

Testar med 10m+ 5m usb kabel hur långt funkar det ???

Kan man överföra usb signalen trådlöst ??? har någon testat det.

Om jag inte minns fel så kan en USB-sladd vara max 5 meter lång. Det finns aktiva sladdar med en inbyggd repeater som gör att man kan komma över denna gräns. Har för mig att man kan sätta 5 sådana sladdar i kedja för att komma 25 meter bort.

Gällande "trådlöst" USB har jag inte sett några produkter men en standard är under bearbetning.

Reservation för att jag minns fel, det var ett tag sedan jag undersökte detta och själv införskaffade en aktiv 5-meterssladd till min kamera. Dessa finns i välsorterade datorbutiker eller på exempelvis Clas Ohlson.

Alltså enligt alla källor på nätet kommer det att funka med trådlös. Jag har provat med usbkabel (5 m förlängningskabel plus Nikon D200:s egen medföljande kabel, sammanlagt ca 6m). JA det drar verkligen mer ström än vanligt. Jag kommer att köpa AC-adapter EH-6. Kostar ca 1500 på SP och ca 70 dollar på B&H! Knasigt! Jo CCP (Camera Control Pro) är billigt men snart går min demolicens ut och jag undrar; Var får man köpa CCP? På www.nikonmall.com verkar det endast finnas för amerikanska marknaden....Är det nån som vet?

Trådlösa USB-grejer har jag för mig att jag sett på Teknikmagasinet, Clas Ohlsson, elektronikkedjorna eller liknande. Men det kanske är pre-standard prylar.

Funkar även med nätverkskabel och då kan man ha betydligt längre kabel med D4

Senast ändrad:
Funkar även med nätverkskabel och då kan man ha betydligt längre kabel med D4

Du kanske missade att det senaste inlägget innan ditt skrevs för över sex år sedan? ;)

Inte så konstigt att det hänt en del på det här området sedan dess med Wifi och annat ..

Finns det verkligen något som fungerar och kan skicka raw filer i acceptabel hastighet?
Jag har provar eye-fi, visserligen inte senaste versionen, men det gick på tok för trögt.
Nikons egen sändare är på för dyr och klumpig i min smak.
I någon av de senaste Nikon kamrorna lär det finnas inbyggt stöd för wifi. Men om det är för studiobruk har jag inte kunna utröna.

Tacksam för tips!

Finns det verkligen något som fungerar och kan skicka raw filer i acceptabel hastighet?
Jag har provar eye-fi, visserligen inte senaste versionen, men det gick på tok för trögt.
Nikons egen sändare är på för dyr och klumpig i min smak.
I någon av de senaste Nikon kamrorna lär det finnas inbyggt stöd för wifi. Men om det är för studiobruk har jag inte kunna utröna.

Tacksam för tips!

Eye-Fi har jag köpt och kastat bort - jag fick det inte att fungera stabilt och det var slött som tusan. Jag har inte testat Nikons senaste sändare, men WT-4 var inte helt kul att få igång (fast när man väl lyckats fungerade den).

Eye-Fi har jag köpt och kastat bort - jag fick det inte att fungera stabilt och det var slött som tusan. Jag har inte testat Nikons senaste sändare, men WT-4 var inte helt kul att få igång (fast när man väl lyckats fungerade den).

Som sagt i en annan tråd. EyeFi funkar klockrent för mig. Du verkar stött på patrull.

ANNONS
Götaplatsens Foto