Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D 200 vs Pentax K10D vs Nikon D 80 vs Fuji S5 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej! Har varit inne i andra forum och berört frågan men tänkte att jag kunde få lite mer personliga råd om jag redogjorde för hela situationen.

Har genom åren samlat på mig en del Nikongrejor. De äldsta husen och den äldsta optiken kan vi lämna därhän. Jag kör för det mesta med F 6, SB 26, Nikkor AF 20/2,8 D, 35/2 D, 50/1,8 D, Micro 60/2,8 D, 85/1,8 D, Micro 105/2,8 D, 180/2,8 D, AFS 300/4 D, TC 14 E II.

Eftersom Ais optiken också lär gå bra på D 200 med bibehållen matrixmätning (men inte på D 80? S 5 ?) så kan nämnas att jag har följande optik av denna typ: 24/2,8, 28/2,8, 35/2, 50/1,8, 85/2, 105/2,5, 180/2,8.

Det känns som jag äntligen har ”samlat ihop” min drömutrustning så jag borde vara nöjd och i lugn och ro fortsätta fotografera med film.

Samtidigt är jag nyfiken på det digitala. Man skall bli så kreativ av att dels kunna pröva på utan att det kostar film varje gång man trycker av dels se resultatet av det man gjort direkt på skärmen. Vidare känns det lite underligt att förfäkta fördelarna med film när jag inte har provat det digitala (förutom med kameramobilen som har en bedrövlig bildkvalité).

Har känt på D 200 och den kändes solid tyckte jag. Har dock förstått att den har en lite enklare autofocusmodul än F 6.

Med denna samling Nikongrejor lutar det naturligtvis åt Nikon/Fuji men…..
• Mina fasta brännvidder blir underliga, 20:an blir en 30:a osv vilket gör att det är bäddat för förvirrig.
• Brännviddsförlängningen gör att jag som gillar vidvinkel måste köpa ett nytt (dyrt!?) objektiv för att få motsvarande 20 mm på digitalaren.
• Jag har läst i forumet att det inte alls är säkert att de objektiv som är bra för film är bra för digitalt – kanske jag då ändå måste köpa annan optik till digitalaren.
• Det sägs att den medföljande programvaran till Nikon är kass och därmed torde jag väl få investera c:a 2000 i Nikon NX.
• Nikon har ingen bildstabilisering i huset och ingen ”dammbortskakning”.
• Pentaxen är vädertätad för ungefär samma pris som D 80 som saknar denna finess.
• Jag är van vid F6:an snabba autofocus och kanske kommer jag då reta mig på D 200/D80/S5

En sådan här diskussion är kanske, som någon skrev i en annan tråd, omöjlig eftersom Pentaxen och Fujin faktiskt inte har testats än och vi vet därför inte vad de egentligen går för men ändå………….

Följande alternativ finns:

1. Skita i det digitala. Plåta dia, scanna det som man vill ha papperskopior på, lägga pengarna på diafilm och framkallning (blir c:a 4000 dior med framkallning och ramar och när jag fotat upp dessa så kanske det finns en efterträdare till D 200). Jag gillar ju vidare att titta på dior med projektor och duk.
2. Köpa en D 200 som finns att få direkt och som är testad med toppbetyg. Köra den med de objektiv jag har och hoppas att dessa s a s räcker till (men lite mer vidvinkel än 20 (30) mm kommer jag nog vilja ha)
3. Köpa en D 80 som är lite mer modest i pris för att få chansen att pröva det digitala med de objektiv jag har. Känner jag mig själv rätt så kommer jag dock säkert att vilja byta upp mig rätt fort om jag gillar det digitala och då kostar det ofta mer än att gå direkt på den vassare modellen. Vidare vill jag inte ha en kamera som stannar om den får följa med ut i skogen en regnig dag.
4. Vänta på Fuji S5 (2007) och se om det är ett alternativ. Den verkar bara få 6 Mp om än av annorlunda typ. Fuji har dock sina anhängare p g a dynamiska omfånget mm har jag förstått..
5. Byta märke till Pentax. Har då Nikon till det analoga och Pentax till det digitala. Börjar med den billiga kitzoomen (18-55) och kan sedan fundera på vilka objektiv från Pentax som skulle passa mig i den rent digitala världen (kanske ett fåtal bra zoomar) om jag nu fastnar där. Frigör mig då från ”märkesoket” och kan välja fritt utan att fundera på vad jag redan har. Detta är kanske dock en dyr och väldigt onödig lösning om de objektiv jag redan har räcker långt tillsammans med en D 200/D 80/S 5.

Ja - Ni som har orkat med ända hit – vad tycker Ni om mina funderingar och vidare:

Vet Ni vilka av mina objektiv som är toppen/Ok/dåliga med en digitalare?

Vilka objektiv skulle jag behöva köpa till om jag stannar i Nikonsystemet?

Är glad för alla tips och synpunkter.

Ja, det var mycke de.

Dina AF-objektiv är alla bra på digitalare. Av dina manuella så är det nog rätt bra utom 85 och 105.

Ja det naturliga är väl att fortsätta med Nikonsystemet. Köper du Pentax så blir det lite vid sidan om och kanske helt bortkastat. Det medföljande objektivet blir inte i närheten av den vidvinkel du vill ha.

Till det digitala huset behöver du antinget ett Sigma 14/2,8 för 9000kr eller ett 12-24/4 från Nikon för 11000kr eller Tokina för 5000kr. Nackdelen jämfört med 20/2,8 på filmhus är att frontlinsen blir så stor och känslig bakom det lilla motljusskyddet. 14/2,8 kan man inte sätta frontfilter på heller.

D200 är ett bra val. Du kommer tycka att ergonomin och handhavandet är väldigt likt det på F6.

Fuji S5 Pro är samma hus som D200 och har därmed en massa fördelar gemensamt. Det bör kunna hantera dina manuella objektiv om inte Fuji har gjort något radikalt i programvaran. Det dröjer ett tag innan vi vet hur bra bildkvaliteten och prestandan är. Men S3 Pro hade det bästa dynamiska omfånget av alla digitalkameror och därtill mindre brus än Nikon och Pentax. Ett mycket intressant val.

Vad gäller upplösningen så anser jag att det behövs mycket för naturbilder med högdetaljerade motiv såsom lövverk. Där räcker inte 6MP eller 135-film. Till övrig foto är 10MP overkill och jag hade definitivt valt 6MP med Fujis sensorteknik.

D80 tror jag inte är för dig. Du verkar inte vara den typen av Nikon-kund som behöver spara genom att välja D80 före D200. Jag misstänker att S5 Pro kommer kosta runt 25000kr dock. Det är rimligt.

Har du kikat på D2X? Också ett bra alternativ. Kanske begagnat.

/Erik

Såg att Sigma 14/2,8 kostar 10000kr.

Dina 85 och 105 blir rätt så ointressanta på digitalt hus. En vettig kombination blir kanske 14, 20, 60, 180mm.

Makrofotografering blir smidigare när du genast kan se resultatet och både 60 samt 105 Micro passar bra för detta.

Vilken film gillar du bäst?
Fuji har inprogrammerat karaktären på sina storsäljande filmer i sina digitalhus för att minska behovet av efterjustering. Det är bara att välja slät karaktär eller tex Velvia.

Det finns andra bra alternativ till Capture NX. Bibble Pro eller Capture One C1 LE för 1000kr var. Använder du Photoshop för att redigera dina skannade dior så finns det plugins för RAW-konvertering.

/Erik

Det första jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var nog det Erik här ovan nämnde sist - gå för en Nikon med full frame. Då slipper du krånglet med objektivbyten/nyinköp och kan köra vidare precis som tidigare.

Troligtvis är det D2X som gäller om du inte klarar dig med färre pixlar och lite annat lull-lull. Jag har själv ingen erfarenhet av Nikons proffshus mer än att jag som vem som helst trånar efter dem.

D200 plus vidvinkel och diverse tillbehör springer iväg en bra bit över 20000 kr, ungefär samma pris som du kan få en D2X för begagnad. Jag skulle onekligen titta närmare på det alternativet, du kommer att få en svårslagen kombo av objektiv och kamerahus! Ska jag vara ärlig så fick tanken mig att bli lite avundsjuk. =)

Det finns tyvärr inga digitala Nikonhus med full frame småbild. Då är det film som gäller.

Tyvärr finns det inte objektiv 'översatta' till APS-C digitalkameror med fast brännvidd heller. Både vidvinklar och korta telen saknas.

/Erik

Å tusan, är det crop även på D2-serien? Eller mer troligt, är det jag som har missförstått detta med FF?

Såg nu i produktbladet för D2x att det är 1,5x crop. Jag tog för givet att topp of the line var utrustad med FF. =/

Då var ju inte mitt förslag så mycket att hänga i julgranen, tyvärr.

Senast ändrad:
Det är bara Canon och Kodak som har gjort digitala småbildskamerahus med full frame 24x36 sensor.

Och däri ligger ett förslag:
Kodak DCS 14n eller DCS SLR/n tillverkas inte längre, men skulle kunna vara ett alternativ för dig Magnus.
Det är ett oergonimiskt hopplock av en F80 och extra delar från Kodak. Det kan inte mäta ljus med manuella objektiv. Det är långsamt. Det har fantastisk bildkvalitet på lägsta ISO som är 160. Vid högre ISO blir bilden oanvändbar enligt testare pga införda artefakter.

Duger ISO 160 och kan du leva med lite eftertänksam fotografering och accepterar ett lite knöligt kamerahus så försök hitta ett begagnat. Du kan använda dina nuvarande AF-objektiv precis som du gör till F6.
DCS SLR/n kostade 40000kr ny i fjol, men bör begagnat kosta som en D200.

/Erik

En Nikon D2Xs är nog ett bra val om du har råd.

Annars hade jag sålt av Nikon prylarna och börjat den digitala karriären med ett Pentax K10D system, och kanske byggt vidare på det med det kommande proffshuset.

Hade jag möjligheten att börja om från början idag hade jag utan tvekan valt ett Pentax system, då man får så mycket mer för pengarna.

kent.

Är du van vid en F6:a tycker jag inte du ska nöja dig med något mindre än D200, då kommer du nog bara bli besviken och vilja byta upp dig efter ett litet tag, något som aldrig blir billigare.
Pentax K10D verkar helt klart intressant (väljer själv mellan K10D, D200 och S5). Men med tanke på att du har lite nikon objektiv och är van vid systemet så tycker jag att du ska köra på det. Tror dessutom att det är samma ljusmätning i D200 som i F6:an vilket är ett stort plus. D80 är inte vädertätad och kommer kännas mycket plastig jämfört med F6:an.
För oss analogfotografer så är ju Fuji S5 ett mycket intressant alternativ med sitt stora dynamiska omfång (visserligen är väl diafilm också lite snävt, speciellt velvia). Vet dock inte hur mycket av D200:an som kommer att bestå i Fujis tappning. Förhoppningsvis är det mest bara sensorn som är utbytt, man vill ju hemskt gärna ha tillgång till nikons trådlösa blixtsystem etc.

Om du funderar lite mer på pentax så kolla in deras limited objektiv. Pankaksobjektiv helt i metall, gör ju att munnen vattnas direkt...
Pentax kommer också släppa några nya riktigt bra zoomar inom kort.

Sen får man förstås inte glömma alternativ 1. Det har jag kört på rätt länge men är nu tvungen att komplettera med digitalt. Men sen tror även jag att det kommer leda till ökad kreativitet och experimentlusta vilket faktiskt är en mycket stor anledning att komplettera med digitalt. Så har du råd...

Hej och tack för alla synpunkter. Jag läser och funderar över tipsen. Gott att höra att nästan alla mina objektiv passar bra på digitalhus.

Jag har fått lite frågor av Er:

Jag har sneglat mot D2X och D2Xs men tycker att de är för dyra. Skulle möjligen vara en begagnad till ett mycket bra pris.

Jag gillar för tillfället Velvia 100. För ett tag sedan var det Provia 100F som var favoriten. Det där varierar.

Jag kör Elements 3 (funderar på att köpa 5:an) - kan jag använda dessa till att RAWkonvertera filer från de aktuella kamerorna?

En Nikon med fullframe är det väl inte bara jag som gärna skulle vilja se (??) Märkligt att Canon får vara så ensamma på den arénan. Förlorar inte Nikon på detta? Canon EOS 1Ds mark II verkar ju vara en älsklingskamera bland fotografer som plåtar natur, landskap och även reklam. En sådan Nikon skulle nog dock bli ännu dyrare än D2Xs och kanske därför inte heller något för mig.

Kodakkameran kanske skulle kunna vara något men samtidigt hade jag nog fått ett spel på den om den är så långsam.

Att fortsätta analogt är naturligtvis ett alternativ. Jag scannade och printade lite bilder i helgen och med Velvia så blir A3-utskrifterna verkligen skarpa. Man borde kanske vara nöjd - men samtidigt - jag börjar bli nyfiken på den digitala världen som jag ju lever helt utanför.

Har vidare sneglat lite på tråden D200 vs S5 och där läst bl a att det är svårt att få ut bra bilder av filerna från D 200. Låter jobbigt tycker jag.

Practical Photography hade testat D2Xs och de var inte helt nöjda med bildkvalitén på vissa ISO-tal där tydligen D200 skulle vara bättre.

Verkar finnas många åsikter!

Jag tar gärna emot fler tips och synpunkter.

Clasberg skrev:

Har vidare sneglat lite på tråden D200 vs S5 och där läst bl a att det är svårt att få ut bra bilder av filerna från D 200. Låter jobbigt tycker jag.

ja, dessvärre har inte D200 nån "bra-bild-knapp"..
;)

men lite ska man ju få jobba..

i övrigt verkar det väl lite korkat byta från nikon, när du har så mycket fina gluggar. Alla D-Gluggarna du har funkar finemang på digitalt. Den enda som kanske inte riktigt håller måttet är AF 20/2,8 D. Där kommer Zeiss med en 25mm/2,8 som kanske kan vara ett alternativ (manuell focus dock). AF-S 12-24/4 DX är annars trevlig om man fotar landskap, men går kanske inte så bra på F6:an dock. Annars är det väl bara bra att ha både ett film och ett digital hus, och när du redan har en F6:a så..

D200 verkar klockren,

S5:an lär inte bli prisvärd, tråkigt nog, och Pentax system blir säkert bra om nåt år, när dom fått ut alla DA-gluggar, men ingen har testat k10d än så att rekommendera den är ju svårt..

PS, som raw-konverterare skulle jag kika på PhaseOne Capture One, bra gränsnitt och arbetsflöde, (finns även i en billigare lightversion, som följer med gratis med Sandisk Extreme III-kort under hösten)
Nikons Capture NX ger bra bildkvalitet men är inte smidigt att jobba med.

Senast ändrad:
Tack för tipset ang tråden. Skribenten gillade inte D2X.

Det är tydligen inte lätt att välja digitalare.

Är det någon idé att fundera över en begagnad D1 eller D1X eller har tiden sprungit ikapp dessa kameror allt för mycket?

Jag gillar att göra förstoringar upp till A3+ så kamerorna kanske inte räcker till i det avseendet?

Andra synpunkter och funderingar kring Nikons gamla proffsdigitalare?

Zoso skrev:
Annars hade jag sålt av Nikon prylarna och börjat den digitala karriären med ett Pentax K10D system, och kanske byggt vidare på det med det kommande proffshuset.

Verkar väldigt riskabelt att rekommendera en kamera som ingen har testat än. Man kan rimligen inte bygga val av kamera på specifikationer. Visst är K10D intressant men det var Panasonic Lumix L-1 också. Den visade sig vara ett stolpskott...

Slowfinger skrev:
Verkar väldigt riskabelt att rekommendera en kamera som ingen har testat än. Man kan rimligen inte bygga val av kamera på specifikationer. Visst är K10D intressant men det var Panasonic Lumix L-1 också. Den visade sig vara ett stolpskott...

Det är sant.
Tror dock att risken är mycket mindre än i Panasonics fall.
Pentax har gjort flertalet digitala systemare redan. Bildstabilisering introducerades i K100D och sensorn är ingen nyhet utan finns redan i andra kameror.

Det finns en del tester (amatör)av K10D som alla indikerar en grymt snabb autofokus, också några officiella testbilder på lägre ISO som ser riktigt bra ut. Inga högiso bilder ännu och dessa är väl de mest spännande nu. Annars får man väl utgå ifrån att kameran spec stämmer och att den därmed blir riktigt bra.

Jag kör D200, och jag är mycket nöjd. Kör oftast med 17-55, ganska bra brännvidd. Jag gick från F5, och jag tycket att D200 drar jämna steg med F5an, och jag tror inte att du blir missnöjd ifall du köper en. Men har du ingen möjlighet att prova den med dina gluggar? Jag tycker det verkar dumt att byta system, du har ju som sagt en hel objektivpark!

Jag håller med om att det känns fel att byta system när det finns en del objektiv här hemma som passar Nikon. Var faktiskt i dag och klämde på D 200 och D 80. 200:an känns mer i min smak än D 80 men om det är så stor skillnad på bildresultatet undrar jag. Men känslan är ju inte helt oviktig.

Samtidigt som ett byte känns lite fel så har jag ju chansen att prova digitalt för knappt 10.000 och får då ett vädertätat hus med bildstabilisering. Om jag hatar det digitala så svider ju den investeringen mindre än vad en D200 investering gör. Till D 200 kanske jag även måste investera i en vidvinkelzoom + en hyfsad Rawkonverterare och då springer det iväg. Lite därav min tidigare frågeställning angående begagnade Nikonalternativ.

Ska tydligen vara väldigt svårt att skilja på bilder tagna med D80 och D200. Funktionsmässigt är de också mycket lika. Är främst huset som skiljer dem åt.

Fick just reda på från pentax att K10D inte kommer att kunna styra externa blixtar med den inbyggda. Man måste alltså ha två externa blixtar. Så om du har funderingar på att använda blixtar på annat ställe än direkt på kameran så blir det billigare och bättre med nikon.

ANNONS
Götaplatsens Foto