Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon D 80

Produkter
(logga in för att koppla)

Danson

Medlem
Hej
Jag hoppas att få svar på min fråga gällande min Nikon D 80.
Ibland så hakar programmet upp sig och jag får vänta ett tag eller stänga av och sätta på den igen för att det skall fungera ett tag till?

När jag trycker ner avtryckarn halv vägs så står det R07 ? varje gång.

Jag har tittat i Introduktions boken och finner ingen förklaring för detta.

Har någon haft liknade problem?

Jag är ny här och har precis köp min D80 och behöver all hjälp jag kan få.

R07 har jag aldrig hört talas om, så skall det inte vara, lämna in den för garanti rep, har du haft den mindre en 10 dagar så kan du kräva en ny eller pengar tillbaka om du vill det.

Men du kan ju först prova att ringa Lasses Kameraservise (Nikon) och fråga vad R07 betyder, om nu inte någon vänlig själ här vet.

http://www.lassesks.se/

/kent

Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Men du kan ju först prova att ringa Lasses Kameraservise (Nikon) och fråga vad R07 betyder,

Nej, för allt i världen, gör inte det! Han blir bara upprörd över att du inte läser handboken ordentligt(*). det betyder bara att det finns plats för 7 bilder i snabb-bufferten.

Detta har ingenting med ditt andra problem att göra.

Per.

*) Nej, jag har egentligen ingen aning om ifall Lasse blir upprörd eller inte. Troligen har han hört det mesta och är snäll som ko.

r07 är buffringskapaciteten d.v.s. antal bilder du kan ta i en följd med gällande inställningar innan bufferten är full. Det finns lite information lite varstans i manualen om detta t.ex. sidorna 22 och 36

Vad som hänger programmet är lite lurigare men du kan ju börja med att kolla om du har senaste mjukvaran (firmware) till kameran. Denna uppgift hittar du i menyn och om jag minns rätt så är version 1.1 den nyaste.

Jag har bara haft min D80 i en månad så det kanske finns någon som kan kameran bättre.

Tack för svaren.

Japp ni har hel rätt...
Jag missade naturligtvis att läsa det.

Jag skall testa att ladda hem fireware och se om den e i behov av en uppdatering.

Tack för alla svaren

/Danson

ANNONS
Götaplatsens Foto