Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1..Vad e de????

Produkter
(logga in för att koppla)
Det står ju [borttagen text, olämpligt språkbruk]mycket utförligt på sidan du länkar till vad D1 är. Hur vore det om du läste den först kanske?

Det är en professionell digitalkamera från 1999. Sensorn får numera betraktas som rätt omodern. Snävt dynamiskt omfång, högt brus, få pixlar, risk för magentastick. Dock ett underbart hus att jobba med och den lär väl kunna inbringa ett par-tre tusenlappar?

/Pontus

Det finns mycket skrivet om D1:an, kolla i recensionerna här på Fotosidan
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1693

Det är en mycket trevlig kamera som börjar få en del år på nacken i pixelracets tidevarv. Trots det är den kapabel till mycket bra bilder.Jag har ägt 2 stycken och aldrig blitt missnöjd.

Idag skulle jag inte ge mer än 2- 3 tusen för en D1, räkna med att köpa nya batterier, pirat duger bra(zebramedia)

Får du tag i en som är i bra skick och inte varit presskamera så har du en bra kompis en lång tid framöver.
Lycka till
Göran

Tack för alla VETTIGA svar.[borttagen text, dåligt språkbruk] Vad jag undrade var om kameran var BRA o inget annat. Jag har funderingar på att köpa mig en Nikon D80 den måste väll vara ett par nivåer bättre.

mysk skrev:
Jag har funderingar på att köpa mig en Nikon D80 den måste väll vara ett par nivåer bättre.

Beror på vad du menar med "bättre" och vad du vill ha. D80 ger överlägset bättre bildresultat. D1 är överlägset mer trevlig att hantera och fota med :)

mvh / Matti

mysk skrev:
bättre bilder e väl det man är ute efter? Kör på d80

Hej!

Jag skulle nog säga att du skall köra på D80 ...

Om du inte har en hel del förkunskaper om digital fotografering med systemkamera är sqannolikt betydligt enklare att få bra bilder med en D80 än med en D1.

D1 är en gammal yrkeskamera, D80 är en modern kamera för avancerade och intresserade entusiaster.

Det innebär att D1 är en kamera som ska kunna slängas och dängas runt dag efter dag och aldrig gå sönder. Den har många små detaljer som var och en för sig kanske inte ger så stora fördelar, men som är underbara när du skall ha kameran i handen 5-6 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan.

På D80 har de gjort andra prioriteringar, priset får inte vara lika högt (en ny D1 kostade väl på sin tid som en D2Xs gör idag misstänker jag), den skall inte vara för tung, inte för stor, den skall vara smidig och enkel att använda för den som bara vill knäppa på utan att fundera så mycket, men samtidigt kunna ge entusiaster stora möjligheter att jobba manuellt och efter eget huvud.

Vill du ha en extremt stryktålig kamera med underbar ergonomi, visst då är D1 ett trevligt budgetalternativ (jämfört med att köpa motsvarande modern kamera, D2H/D2Hs D2X/D2Xs). Men jag misstänker av det du skriver och frågar att D80 passar dig mycket bättre, det är en modern och kanonfin kamera.

Makten skrev:
Det står ju [borttagen text, olämpligt språkbruk] mycket utförligt på sidan du länkar till vad D1 är. Hur vore det om du läste den först kanske?

Det här svaret måste du vara stolt över. Jag får önska dig en trevlig helg!

// Maxe

Calle Camp skrev:
Robert

1-3 tusen till och du får en D1x.
Mycket bättre köp.

så gjorde jag!

betalade 5900 för min D1x (buffert och mjukvaruuppg... köpte den framförallt för att jag behöver husets egenskaper.. hade jag velat åt max bildkvalitet hade jag förmodligen köpt något annat.
Hur som helst är 5,3mp lagom bildstorlek för mig.. har ingen användning av mer men vill inte ha mindre.

D1 har mycket sämre mjukvara än D1x/h dessutom vilket är värt att poängtera.

Så.. om jag hade 6000kr och skulle välja kamera, Då hade jag valt en D1x framför en D80 (pga mina personliga behov förstås.)
Dock D80 framför D1

ANNONS
Götaplatsens Foto