Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1x vs D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Deadmeat

Aktiv medlem
Okej, frågorna kring Nikon D1x är många. Jag har även en.

Nikon D1x vs D50? Just nu har jag en D50, och en lånad D1x - som för övrigt är till salu.

Kan man satsa på en tråd som nu gör en omfattande jämförelse mellan dem, baserad på era erfarenheter?

Vad är D1x:an värd i dagsläget?
D50 eller D1x?
Fördelar/Nackdelar?

Jag har studerat varenda tråd och recension på sidan, men ändå är jag inte säker...

Här var vi snabba, haha, ja. Men jag har inte skillzen att göra professionella jämförelser. Den dagen jag får dem vill jag inte upptäcka att jag gjorde ett kasst val... :p Ska fixa en FireWire-kabel imorgon dessutom. Gillar D1x:ans känsla och look, men lite old school känns den... :-/

Men hur som helst, värde och sånt på D1x:an?

Hej

Har en D1x, valde länge beträffande mina önskemål.
Jag har en del andra analoga nikonhus och objektiv som jag anser är vida överlägsna dagens objektiv.
Därför föll valet på D1x då denna kan hantera mina gammla objektiv.
Hittills har jag inte ångrat mig.
Se bara till att D1x har fått uppgraderingen.
Det som är på minussidan är vitbalansen och då framförallt i art. ljus, men det lär man sig snart.

Titta lite här http://www.dpreview.com/reviews/com...debyside&cameras=nikon_d50,nikon_d1x&show=all

har du behov av snabb AF, manuella objektiv, metallhus och massa finesser så är D1x din kamera.

Om du inte har det så är D50 en bättre kamera för dig.

D1x är stor och tung vilket passar mig perfekt. Vill du ha en kamera att hänga runt halsen och bära innanför jackan kalla vintermornar så är D50 att föredra.

D1x automatiska vitbalans är urusel.. helt värdelös faktiskt om man inte är van.. vet man 'hur den tänker' funkar det prima.

Värde:
Är ju helt beroende av fotografernas värderingar men om jag ser en D1x på marknaden för 5-6k så är det billigt, Ser jag en för 10'000kr så ser jag det som dyrt.

Jag betalade 5900 för min inklusive en del prylar men då var den också både buffert och mjukvaruuppgraderad.

En otroligt bra länk. Och ja, den är uppgraderad med 1.10 firmware-grejen. Jag antar att den därför är buffertuppgraderad också?

Men om vi diskuterar värdet på den då? Den är i halvslitet skick, eller, ja, nästan lite mer än så. Det SYNS att den jobbat en del om man säger så =)

Jo, timing, minst sagt, haha.
Den är ju trevligt att pyssla med, men beslutsångesten är på topp :p

Jag är tacksam för alla svar iaf, dock efter att ha sett samplingarna på länken ovan (jämförelsen) så börjar man ju gråta när man ser D1x. Jag hoppas jag missuppfattade hela grejen? Bilderna i D1x-kolumnen är inte riktigt lika heta som D50n...

Nåja, jag får låna den och meka ett tag till, och se vad som händer :)

haha. regel nummer ett är att aldrig stirra sig blind på upplösningstest.

Det är dock ingen hemlighet att D1x har sämre upplösning än D50 men som jag sa i en annan tråd.. Jag valde inte D1x pga den överväldigande bildkvalitén.
Hade jag varit ute efter maximal bildkvalité för pengarna när jag köpte den så hade jag valt något helt annat.

Priset på D1x är nog rätt så stabilt, det är trots allt en prokamera.
5-7.000 inkl. laddare och batteri

Värdet bestämmer du i förhållande till vad du får för resultat med den.

Säljs den, så bestämmer kunden priset, men bör ligga som ovan.
Ja, då är den även buffertuppgraderad.

Simon: Jag tänkte inte på upplösningen, utan skärpa/färg och hela den faderallan :)

Calle: Kalas, tackar =)

Nåja, den verkar ju någolunda kompetent iaf. Bara att invänta FireWire-kabeln imorgon då, och shota på utav bara fan här i krokarna! Resultatet är ju ett ganska bra underlag för en personlig helhetsbedömning =)

Deadmeat skrev:
Men jag har inte skillzen att göra professionella jämförelser. Den dagen jag får dem vill jag inte upptäcka att jag gjorde ett kasst val...
I så fall tycker jag att vi kan dra den snabba och enkla slutsatsen att du inte behöver en ny kamera. Varför byta om du inte själv märker nån skillnad? Vänta istället tills du verkligen saknar något hos din D50. Jag tror att det är både ekonomiskt smartare och därtill roligare att byta upp sig när man verkligen känner att det behövs. Det kommer nya kameror hela tiden, vilket också betyder att det kommer nytt på begagnatmarknaden.
Om du inte märker vad som är bättre hos D1X direkt så kommer det säkert att dröja ett halvår innan du fått kläm på det helt, och då kan du lika gärna vänta till dess med att byta;-)

D1X'en är ju häftigare, sen ser du häftigare ut med den kameran runt halsen också, och det är väl det som det handlar om, eller ? att du tar bättre bilder med D50'n spelar väl ingen roll :)

/kent

Calle Camp skrev:
Hej

Har en D1x, valde länge beträffande mina önskemål.
Jag har en del andra analoga nikonhus och objektiv som jag anser är vida överlägsna dagens objektiv.
Därför föll valet på D1x då denna kan hantera mina gammla objektiv.
Hittills har jag inte ångrat mig.
Se bara till att D1x har fått uppgraderingen.
Det som är på minussidan är vitbalansen och då framförallt i art. ljus, men det lär man sig snart.

Titta lite här http://www.dpreview.com/reviews/com...debyside&cameras=nikon_d50,nikon_d1x&show=all

Jag är nyfiken på vilka gluggar du gillar! Fasta Nikkor, eller???

/K

Jag plåtade studio med min D1x idag men mycket bra resultat.. jag lägger in samples här när jag konverterat från raw

*RAW läget som är vida överlägset JPEG.

ANNONS
Götaplatsens Foto