Annons

Nikon D200, bra köp för professionell användning?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa utrustning nu i september. Känner mer för Nikon än Canon, som jag nu använt för fullt i ett år.
Funderar på en D200. D2x e lite dyr om man vill ha råd med objektiv.

Jag kommer åka ner till Mozambique och fota för Lutherhjälpens biståndsarbetn i november till slutet av december.
Klarar D200an av det? tänker på fuktiga/dammiga klimatet.

Körde Canon Mark2 och en Canon 1Ds i Afghanistan, sjukt slitsamt på kamerorna men de fixa det utan problem.

//Jonas

Kamerahuset ska vara tätat mot damm och fukt, så det är nog den perfekta kameran för en sådan resa, om du inte behöver ännu fler pixlar eller snabbare serietagning/AF (verkar inte så på din beskrivning).

/Pontus

Jämfört med de kameror du i övrigt nämner, så kan du ju ledigt köpa TVÅ stycken D200:eek:r. Kanske ett alternativ, för att slippa en hel del objektivbyten i taskig miljö? Plus att du har fullgod backup om något händer.

Utan tvekan!
Se bara till att ha ett extra batteri att byta med, kostar ganska lite.
Urtankningsenhet antar jag du har sedan tidigare.
Någon ftp att skicka bilderna till, nu och då, om allt blir stulet.
Solceller, för laddning, om du är utan el någon längre tid. Det kanske inte är något problem om det är biståndsarbete du skall fotografera.

/AnWi

Ursäka mig, jag har inget svar på din fråga, utan bara en stilla undran.

Jag vill verkligen inte dra igång en diskussion av karaktären Canon vs. Nikon här, men jag måste ändå fråga, varför byter du från Canon till Nikon, när det framgår av din "kameraväska" här på Fotosidan att du har en riktigt fin uppsättning Canon-produkter? Du skriver att du vill ha råd med objektiv utöver det nya Nikon-huset, men de Canon-objektiv du redan har är ju riktigt vassa.

Som sagt, jag är bara nyfiken.

All Canonutrustning som jag har, och använder på fritiden, tillhör tidningen. Nu kommer jag sluta i mitten av september, och utrustningen stannar kvar på redaktionen...tyvärr;(

//Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto