Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon- undvik!

Produkter
(logga in för att koppla)

dsandlund

Aktiv medlem
Kom precis hem från Scandinavian Photo som håller öppet hus i Göteborg idag med tillverkare som bla Nikon, Canon, Konica-Minolta, Fuji, Samsung, Elinchrom, Phase One osv.

Kom dit med min Nikon D1H och Hasselblad 503CX för att få kolla på det nya lite och kanske jämföra.

Så sjukt otrevliga Nikons folk var! Inte bara mot mig utan mot alla. Det syntes tydligt att de inte alls var intresserade av att sälja något. Oengagerade och avspisande svar på frågor. De såg småsura ut hela tiden. Stockholmare som är tvungna att komma ner från HK för att handskas med "packet" (=kunderna).

Canon var betydligt trevligare. Phase One var extremt trevliga och ville oerhört gärna visa sin utrustning för mig. Tyvärr hade de inget bakstycke för Hasselblad v-system med idag, något som de var väldigt ledsna för men de erbjud sig omedelbart att låna ut Mamiyan de hade med istället så jag kunde ta lite bilder i dagsljus utanför butiken och spara på mitt cf-kort.

Tyvärr är det väldigt dyrt för mig att byta till Canon med tanke på all den utrustning jag har, men efter dagens erfarenheter lutar det definitivt mer åt ett Phase One digitalt bakstycke än någon D200/D2X i nästa uppgradering.

Till er som funderar på att köpa nytt och som inte redan är fastlåsta i Nikon, ta en allvarlig funderare.

Man måste be om att få köpa Nikons utrustning. Så ska det inte vara. Jag skäms för att jag äger Nikon-utrustning idag. Fy!
 
Sånt är jag otroligt känslig för, hade jag träffat dom hade jag nog funderat som du att nästa gång byta ut alltsammans mot dom Canon.

Du borde skriva till Nikon och tala om vad du tycker så dom får sig en funderare...jag hade gett såna människor en spark i röva om jag var deras chef och fick ett sånt mail.
 
Samma här, Vi är inte tvingade att köpa ett visst märke, det är försäljaren som ska berätta vad som är bra med just deras varor.

Denna läsning gör mej mer övertygad om att jag ska köpa Canon.
 
Jimpawa skrev:
Samma här, Vi är inte tvingade att köpa ett visst märke, det är försäljaren som ska berätta vad som är bra med just deras varor.

Är det inte grejerna som ska tala om det. Vad säljare säger har jag sedan längre ignorerat. Deras jobb är ju att, just det, tala om hur bra produkten är, även om det är en skitprodukt.

Vi lever i en tid då det är lättare än någonsin att skaffa information och höra vad andra tycker om produkter och se jämförelser som man tidigare inte haft en chans att göra. Varför bry sig om vad en säljare säger öht? En säljare är aldrig opartisk.

Om man nu ändå skulle få för sig att prata med dem så är det klart att de inte ska vara otrevliga, men otrevliga och dryga säljare kan man träffa på överallt. Jag skulle kunna sätta en rätt hygglig slant på att Canon har sådana i sin organisation åxå. ;-)
 
Jag skulle bli rent ut sagt förbannad och övervägt 1 eller 2 gånger inanna köp av Nikon om jag upplevt samma sak.
Nu har jag bra leverantör av mina prylar så jag byter nog inte i första taget. Jag betalar gärna några extra EuroDollars för vissa saker om jag vet att jag får bra service och kundrådgivning vid eventuella problem eller frågor.
 
Det är våran plikt som kunder att använda våran "makt" som kund! i dessa fall skall man alltid säga till försäljaren att jag komemr inte köpa av ett speciellt märke pgr av bemötande osv,,, makten ligger hos kunden, problemet är att vi är jävligt dåliga på att utnyttja detta.

Jag har vid flera tillfällen sagt att "Jag blir gärna expiderad ev en annan eller så väntar jag"

Detta för att markera mitt ogillande hos en säljare. Tillräckligt många och personen blir petad eller omplacerad eller lägger om attityd.

Så fram med lite attityd nu kära kollegor!
 
dsandlund skrev:
Stockholmare som är tvungna att komma ner från HK för att handskas med "packet" (=kunderna).

Skönt att du fick in en släng om stockholmare...för alla vet ju hur stockholmare är bla bla bla.

Trist att du fick en sån tråkig Nikonupplevelse, men det vore nog synd att grunda en sån avsky till hela märket pga det...? Hade själv kontakt med Nikon idag ang utbyte av EN-EL3-batteri. Klockrent trevliga och inget knussel! Bra Nikon!
 
Jag tycker service är a och o annrs kan man ju bete sig hursom helst mot kunderna.
Det är tack vare såna som oss som dom står där.

Dom behöver inte fjäska ihjäl sig, men lite hövlighet och serviceanda är inte för mycket begärt.

Det ska svida om man anställt fel personer.
 
Gip skrev:
Jag tycker service är a och o annrs kan man ju bete sig hursom helst mot kunderna.
Det är tack vare såna som oss som dom står där.

Dom behöver inte fjäska ihjäl sig, men lite hövlighet och serviceanda är inte för mycket begärt.

Det ska svida om man anställt fel personer.

Absolut! Jag tycker också att Nikon centralt ska få veta hur man upplevt en given situation! Får de ingen feedback på sitt arbete kan de ju inte bli bättre. Känns lite okonstruktivt att bara tvär-vägra Nikon eller nåt annat märke. Till slut riskerar man ju att inte ha några leverantörer kvar att handla av...
 
Trist när servicen är dålig. Men man ska också komma ihåg att alla bara är människor, och ibland skiter sig relationerna mellan säljare och kunder på ren och skär personkemi. Vill inte försvara eller anklaga någon i detta specifika fallet, men man ska inte dra några slutsatser. Säljarens fru kanske hade varit otrogen dagen innan eller vad som helst. Vi är inte mer än människor...
 
casting skrev:
Trist när servicen är dålig. Men man ska också komma ihåg att alla bara är människor, och ibland skiter sig relationerna mellan säljare och kunder på ren och skär personkemi. Vill inte försvara eller anklaga någon i detta specifika fallet, men man ska inte dra några slutsatser. Säljarens fru kanske hade varit otrogen dagen innan eller vad som helst. Vi är inte mer än människor...

Om privatlivet påverkar arbetet negativt bör man ha öppen dialog med arbetsgivaren och kanske be om ledigt, iaf inom service-yrken och där man har direkt kontakt med kunder, tycker jag :)

Sen så har jag aldrig förstått mig på folk som försvarar "sitt" märke :)
 
"Om privatlivet påverkar arbetet negativt bör man ha öppen dialog med arbetsgivaren och kanske be om ledigt, iaf inom service-yrken och där man har direkt kontakt med kunder, tycker jag :)"

I en ideal värld kanske jag håller med dig, men så funkar det ju inte. Sen kan jag å andra sidan hålla med om att man generellt sett ska hålla sig i skinnet även om man har problem privat. Jag ville mest belysa att det ofta finns två sidor av samma mynt.
 
Jimpawa skrev:
Samma här, Vi är inte tvingade att köpa ett visst märke, det är försäljaren som ska berätta vad som är bra med just deras varor.

Denna läsning gör mej mer övertygad om att jag ska köpa Canon.

Självklart är det produkten i sig som ska tala för sig, men är står man i valet och kvalet mellan till exempel Canon och Nikon och inte kan bestämma sig, då är även sånt där avgörande.
 
casting skrev:
"Om privatlivet påverkar arbetet negativt bör man ha öppen dialog med arbetsgivaren och kanske be om ledigt, iaf inom service-yrken och där man har direkt kontakt med kunder, tycker jag :)"

I en ideal värld kanske jag håller med dig, men så funkar det ju inte. Sen kan jag å andra sidan hålla med om att man generellt sett ska hålla sig i skinnet även om man har problem privat. Jag ville mest belysa att det ofta finns två sidor av samma mynt.

Javisst! Håller med fullständigt :)
 
dsandlund skrev:
Jag skäms för att jag äger Nikon-utrustning idag. Fy!
Jag tycker du verkar ha ett osunt förhållande till prylar. Eller är du en sån där som inte kan uttrycka din personlighet på något annat sätt än genom varumärken?
 
Min lokala fotohandlare i Västerås är trevlig, service inriktad, försöker hålla priser som kan konkurera med näthandel och han har en god relation med Nikon och är prioriterad av dem.
Jag håller med om att den som säljer måste förstå att det är kunden som ger honom/henne mat på bordet och att den senaste varan som blev såld faktiskt kan och någon gång blir den sista som säljs.
 
Tråkigt att höra om negativa upplevelser av en hel grupp säljare.

Annars har jag bara positiva erfarenheter av de Nikonmänniskor jag stött på.

De gånger jag frågat saker via mejl har jag fått bra svar i rimlig tid.
Inna jag köpte Coolwalker ville jag veta några tekniska saker, en av cheferna tog då och provade just det jag undrade över och gav mig svar inom 24 timmar.

När jag ville veta hur jag ändrar mitt engelska Capture till svenskt fick jag instruktioner på ett par dagar.

Nåväl, sådant är livet...
 
Re: Re: Nikon- undvik!

linusf skrev:
Skönt att du fick in en släng om stockholmare...för alla vet ju hur stockholmare är bla bla bla.
Det var ingen förutfattad mening om stockholmare från min sida, snarare en beskrivning av den typen av överlägset beteende som visar på att personen tycker omgivningen är mindre värd. Inget specifikt om stockholmare med andra ord, fast det var den dialekten han råkade bryta på.

tormig skrev:
Jag tycker du verkar ha ett osunt förhållande till prylar. Eller är du en sån där som inte kan uttrycka din personlighet på något annat sätt än genom varumärken?
Snarare precis tvärtom. Gubbarna som stod runtomkring och tog skiten av Nikonkillen bara stod med stora ögon. De gubbarna köper prylen på grund av siffror i ett specsheet, och på grund av att det står Nikon på den, något som jag aldrig skulle göra.

Funderar på om jag ska skicka mail till Nikon Nordic också, det lär ju vara samma folk som läser det och vad gör det då för nytta. Nikon Japan fick dock ett mail innan jag skrev här.

Jag tycker helt klart att Nikon som vilken annan leverantör som helst ska vara glad för sina kunder. Ingenting är gratis i denna världen och man "förtjänar" aldrig någonsin att få mycket kunder, på grund av sitt varumärke.

Nikon verkar lite skräckslagna nuförtiden, med spärren mot piratbatterier i D200 osv. Men se då på Phase One som säkert har ett antal kunder som kan räknas på ena handen i Göteborg--och de är hur fina som helst mot potentiella kunder. Nikon är helt fel ute här. Om verksamheten går in i en kärv period så är lösningen aldrig att sätta upp staket runtom sig. Lösningen, om det är så att man ligger efter teknikmässigt, är snarare att be om ursäkt och hoppas de trogna kunderna har överseende och att vi kommer nog ifatt snart.

Trogna kunder är det mest värdefulla ett företag kan ha.
 
bara o skriv o gnäll! jag gör samma sak ibland, skiter fullständigt om folket tycker jag är en "jobbig" idot eller om folk ser snett på mig i affären. Jag kommer troligtvis aldrig gifta mig med dom eller behöva umgås med dom privat så vad folk anser om mig i dessa situationer är av lägsta intresse. Skulle fler människor agera och bry sig om hur man blir bemött så skulle vi ha betydligt mer att säga till om. Det är trots allt dina sur förvärvda pengar dom vill ha. Visst du vill ha produkten också, men inte många kategorier idag där en produkt är så outstanding eller unik att inga likvärdiga konkurenter excisterar som man kan gå till istället.
 
casting skrev:
Trist när servicen är dålig. Men man ska också komma ihåg att alla bara är människor, och ibland skiter sig relationerna mellan säljare och kunder på ren och skär personkemi. Vill inte försvara eller anklaga någon i detta specifika fallet, men man ska inte dra några slutsatser. Säljarens fru kanske hade varit otrogen dagen innan eller vad som helst. Vi är inte mer än människor...

Helt rätt. Det verkar enormt osannolikt att Nikon och enbart Nikon skulle ha så elaka anställda. Att det skär sig ibland beror oftast på helt andra saker - att dra nån annan slutsats än slumpen tycker jag är paranoia. Jag vet inte hur allt gått till, men vill ändå påpeka att man som säljare ibland blir rätt less på vissa kunder som av okända skäl beter sig väldigt barnsligt. Det är aldrig ens fel att två träter.

Det verkar helt enkelt inte så rationellt att överge ett visst märke på grund av en enda incident.

Men det är väl tur man kör minolta.. :)
 
ANNONS