Annons

Nikon D200 + RAW + Photoshop 7

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Hej ni alla här som troligen har mer koll på digitalt än jag som är färsking ;) ..

Jag har nyligen köpt en D200 begagnad o vill kunna plocka in .NEF filerna direkt i photoshop 7 (windows 2000), det verkar lite strul med att få tag iden då 7:an anses gammal ( spelar inte mig nån roll med senaste program versioner, dom som sölar mest ner datorer bara :/ ) .. Av Nikon fick jag veta att programmet CaptureNX tydligen innehåller plugins men han kunde inte svara vilka versioner det stöder.. någon som vet något.. Vore skönt att slippa använda ett x-tra program i datorn.. Eller nån som kanske till o med har filen liggande sen den fanns att hitta på nätet

Hälsningar /George

Photoshop 7 har inte stöd för rawfiler från D200.
Photoshop Camera Raw kom först med Photoshop Cs.

Christer

Senast ändrad:
Det borde räcka med att installera Nikon View (finns gratis på Nikon supportsida). Programmet lägger en plugin i Photoshopkatalogen som gör att NEF kan öppnas från Photoshop. Visserligen inte Camera Raw, men en möjlighet att justera ljushet och lite annat (i Nikons plugin) innan bilden konverteras till Photoshop interna format.

Förtydligande.
För att öppna nef-filer från D200 i Photoshop så måste du ha minst Photoshop Cs2 + Camera Raw 3.3.

tack

Tack då vet jag det... Då blir det väl till att installera det där gratis programmet från Nikon & köra dubbelt, när jag lyckats låna en dator med bredbandslina.. CS2 vet jag inte om jag kan få tag på, eller hur mycket kraft det tar på datorn.. (Är den grafiskt ändrad eller ser ut som vanligt,gillar inte alls det nya XP-gränsnittet?) Jag har idag en AMD 1700Ghz på ASUS Moderkort,785Mb ram, 60-80GB HDD, W2K med SP4..

En liten fundering till, det som Sigge skriver:
"Visserligen inte Camera Raw, men en möjlighet att justera ljushet och lite annat (i Nikons plugin)" Är inte att jobba med .NEF format = kamera raw??

Sen skrev snubben från Nikon att det var deras andra program Nikoncapture som hade en medföljande plugin ( förmodligen nån CS version )

Tack i allafall för hjälpen!

Nu har jag mer info om detta problem som jag fått att fungera som jag ville ( tror jag alltså )..

Av en slump hittade jag denna info på en blog Där en Dave skriver:
"Download Nikon View 6.2.7 free from Nikon. You may have to register your camera if you live in the USA. Nikon View has a simple PS plugin that works with Photoshop 7.0. It gives very basic facilities, a few presets and after exposure compensation. I'm using that with my Nikon D2H. I hope it's safe to presume that the latest version of Nikon View supports the D200. I would be very surprised if it does not."

Jag laddade hem den från Nikon i USA, den pluginen funkar i photoshop 7 med D200... Däremot så märkte jag efter ett tag att bara .TIF format sparas i 16-bitar, JPEG sparas bara i 8-bitar, märker ingen skillnad med blotta ögat. Detta kanske bara är viktigt när man ska låta något gå till ett tryckeri. Någon som vet om JPEG stödjer 16-bitar, filerna blir alldeles för stora i TIFF format.. Så jag inte sitter o jobbar i onödan o får göra om "framkallningen" igen :/ ... Vet någon något om detts så berätta gärna.
tack på förhand
/George

ANNONS
Götaplatsens Foto