Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Hej, någon mer som hört rykten om den nya Nikon-modellen D200? Pratade med en fotograf (som hade god kontakt med arbetare på Nikon i Sthlm) att det fortfarande var ganska hemligt. Någon som vet var man kan få mer information om denna kamera?

jag har inte hört ett jota om den kameran, men det finns ju alltid spekulationstrådar på diverse internetforum. Leta på alla forum du hittar, en sökning på google gav en hel del svar...

Nikon har mönsterskyddat beteckningarna D200 och D2x i USA, det gjordes i höstas. Så förhoppningsvis dyker de upp snart, en gissning är D200 sent i sommar och D2x i början av hösten...

...inte nöjd med D100:an?

; )

Lär dig använda den först Simon, innan du skaffar en ny. *tipsar*

/ Zacke

Andreas visar sig dryg

Hej Andreas, sjävklart är jag nöjd med kameran. Det hindrar väll inte från att vara nyfiken vad som händer på fotofronten.

Simon.

Simon, jag är inte dryg. Det borde du veta.
Vad du också borde veta är att jag känner dig.

Även om Nikon har en D200 i kulisserna så är det naturligt att man vill hålla det topphemligt för att inte störa försäljningen av D100 som fortfarande går mycket bra.

jimh skrev:
Gör den? Var kommer de uppgifterna från? Jag trodde den i princip hade stannat av när D70 kom.
Den uppgiften kom ju från mig. Jag har inget belägg för mitt påstående mer än att det verkar vara en mycket eftertraktad kamera. Att försäljningen av D100 skulle stanna på grund av lanseringen av D70 tror jag inte mycket på eftersom kamerorna vänder sig till två olika kundsegment. Möjligen väljer de som lusläser datablad och jämför finess för finess D70. Yrkesfolk tror jag fortfarande väljer D100. Men det är bara vad jag tror. Skulle vara intressant att ta del av lite försäljningssiffror Nikon Svenska AB..;-)

rideg skrev:
eftersom kamerorna vänder sig till två olika kundsegment. Möjligen väljer de som lusläser datablad och jämför finess för finess D70.
Jag tror mest det är Nikon som tycker att det är olika segment, och det mest för att inte göra de som köpte D100 sura :) Rätt smart drag tycker jag.

Båda är ju strängt taget plastkameror, den ena är bättre på något och den andra bättre på något annat. Men D100 har ju inget som motiverar ett högre pris. Jag har sett D70 som D100-efterträdaren ända sen specifikationerna släpptes och undrar om inte Nikon själva också ser det så, men väljer att kommunicera något annat för att få en tidsfrist med "D200" och som sagt hålla D100-köparna glada.

Det finns ju kameraförsäljare i forumet. Vad säger ni? Säljer ni fortfarande några D100?

ANNONS
Götaplatsens Foto