Annons

nikon D2Hs

Produkter
(logga in för att koppla)

karre

Aktiv medlem
hej! jag har läst lite om D2Hs och en sak jag inte kan fatta är att den bara har 4.1 mp.
DÅ borde väll t.ex. d70 ta bättre och mer högupplösta bilder.
 
kameran tar inga bilder, det gör den som håller i verktyget


ja, d70 har högre uppplösning. Men förblinda dig inte på det. Behöver du en snabb kamera köper man D2h, behöver man pixlar köper man en D70 eller liknande
 
D2H har ju lite annan målgrupp än vad D70 har.. D2H togs väl fram för att tillgodose sportfotografern/pressfotografen där snabbheten är viktigtare än upplösningen. På 4 mp så kommer man relativt långt ändå och fler megapixlar innebär större bildfiler och mer utrymme att hantera.
 
mphysteri...


Endast ekonomiska aspekter hindrar mig ifrån att äga både en 1Ds mII och en 1DmII,, men ärligt talat så kommer jag hela vägen fram (idag) med min 1D..som har 4,15mp...

D2H är säkerligen en rättså rå kamera alla kategorier.. förutom antal pixlar kanske:)

Mvh Niclas,
 
Sen är det pixlar av god kvalitet på D2hs också, som går att tänja utan kvalitetsförlust.

Vad som avgör är ju hur stora förstoringar du gör, A4 klarar D2hs utmärkt även A3 skulle jag tro, sen är det ju en stor fördel med mindre pixlar också, du behöver inte mega stora minneskort och stora hårddiskar, du får ett betydligt snabbare arbetsflöde, sånt är värt mycket det också.

En annan fördel är att den inte är lika känslig för kvaliteten på objektiven, kameror med hög upplösning kräver objektiv i den allra högsta kvaliteten eftersom dom tydligt framhäver dom billigare objektivens dåliga sidor.
 
För att få rättvist resultat så borde man väll isåfall skala D70 bilden till 4mpix, skulle man fortfarande då se dåliga objektivs brister mera på denna kamera än på en "orginal" 4mpix.??
 
Jago Svensson skrev:
För att få rättvist resultat så borde man väll isåfall skala D70 bilden till 4mpix, skulle man fortfarande då se dåliga objektivs brister mera på denna kamera än på en "orginal" 4mpix.??


Det är väl så att skillnaderna i pixlestorleken är stor.
Speciellt om du ser förhållandet mellan tex 10D med liten sensor, sina 6,1mp och 1D med stor sensor med "bara" 4,15mp.. Där är ju skillnaderna stora.

Om du då rakt av croppar bort i den stora filen så har jag svårt att tänka mig att du får samma resultat generellt kvalitetsmässigt, i alla fall inte om du så vill tänja lite på pixlarna (interpolera!).
Som jag ser det så har du då alltså ett bättre grundlag med mindre mp än flera. Därmed inte sagt att många pm alltid är dåligt,hehe såklart!
Det är diffen i varje enskilld jämförelse som måste betraktas.. Jag hade inte köpt en kamera med massor av pixlar för att så konsekvent croppa i filen,, Beskär i filen gör jag nästan endast av rent kompositoriska skäl och inte pga tex avståndet till motivet...




MVH Niclas,
 
Nu är ju inte D70 speciellt högupplöst, rätt idealisk faktiskt. Då jag talar om högupplösta kameror menar jag D200 och D2x.
 
ANNONS