Annons

Nikon D2X blixtjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

svetsarn

Medlem
Har fotat med en D300 i ett par år, kanonkamera som jag är helnöjd med men den är numera beslagtagen av en tonåring i huset, fick ett bra erbjudande att byta till mig en D2X och den blir säkert bra, sköna färger tycker jag det lilla jag har hunnit testa men... Jag använder blixt mycket och på D300 är det väldigt lätt att ändra blixtstyrkan, blixtev knappen och vrida på främre ratten, på D2:an hittar jag inget liknande, inte ens om man går in i menyerna, måste väl gå att justera blixtstyrkan eller ?

Har fotat med en D300 i ett par år, kanonkamera som jag är helnöjd med men den är numera beslagtagen av en tonåring i huset, fick ett bra erbjudande att byta till mig en D2X och den blir säkert bra, sköna färger tycker jag det lilla jag har hunnit testa men... Jag använder blixt mycket och på D300 är det väldigt lätt att ändra blixtstyrkan, blixtev knappen och vrida på främre ratten, på D2:an hittar jag inget liknande, inte ens om man går in i menyerna, måste väl gå att justera blixtstyrkan eller ?

D300 har en inbyggd blixt, vilken manövreras "från kamerahuset". D2X har ingen intern blixt utan måste använda en extern blixt. Denna manövreras, styrs med blixtens egna meny.

/Oscar

Ok, lite luddigt frågat först så jag preciserar mig.
Min tanke var att ha en SB-400 istället för inbyggd blixt, (liten o lätt att ha med), har en sådan och en SB-800, 800:an går ju att styra via sin egen panel men inte 400:an. På D300 är det ju väldigt enkelt via knapp/ratt att justera blixtstyrkan på vilken blixt som helst som sitter på kameran och det är den funktionen jag söker på D2X.

/Tommy

Ok, lite luddigt frågat först så jag preciserar mig.
Min tanke var att ha en SB-400 istället för inbyggd blixt, (liten o lätt att ha med), har en sådan och en SB-800, 800:an går ju att styra via sin egen panel men inte 400:an. På D300 är det ju väldigt enkelt via knapp/ratt att justera blixtstyrkan på vilken blixt som helst som sitter på kameran och det är den funktionen jag söker på D2X.

/Tommy

Aha... Kan tyvärr inte SB-400 (har själv 800:an). Låter lite puckat att den inte går att styra... Vad säger dess manual? Eller är 400:an så pass förenklad så alla dessa inställningsmöjligheter är bortrationaliserade?

/Oscar

Hej!

Kolla länken:

http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/02/5-study-in-camera-compensation-when.html

Det står där att om kameran(vilken som helst) är i M-läge, och vanlig exponeringskompensation används så kommer detta att påverka blixtens ljusstyrka.

Funkar på min D300 med både SB-400 och SB-800

Kan vara värt ett försök.

Hans

D2 serien har ingen knapp för justering av blixtens styrka.

Med kameror som har inbyggd blixt finns denna knapp. I alla fall på de "finare". Knappen finns även på de flesta av Nikons blixtar. Det lustiga med dessa båda knappar är att de kan användas var för sig eller tillsammans. Dvs om du ställer in -1 på kameran och +1 på blixten så blir det 0. Eller om du ställer in -1 på kameran och -1 på blixten så får du givetvis -2. Känner man till det så är det givetvis inget problem men annars???!

När det gäller expkomp vs blixtkomp så kan det bli både bra och tokigt. Expkomp i kameran justerar hela ljusbilden. Dvs exponeringen globalt över hela bildytan, även blixtljuset. Blixtkompen reglerar enbart blixtljuset. Så om du vill använda blixten som upplättningsljus så brukar i alla fall jag sätta blixtkompen lite lägre. -1 till -1,5 brukar vara lagom. På detta sätt så justerar jag enbart blixtens styrka. Inte bakgrunden som belyses av annat ljus än det från blixten. Hade jag istället valt att använda expkompen i kameran så påverkar det även bakgrunden. Det är balanseringen av ljuset som blir nästintill omöjlig att utföra utan den där knappen

Precis så har jag förstått det och använt mig av på D300:an, med SB400 eller den inbyggda som upplättningsblixt -0,7 till -1,0 för det mesta och A läget på kameran, men följer man länken i tidigare svar och läser så verkar han mena att med kameran i manuellt läge så påverkar man bara blixtstyrkan med kamerans exp.komp-knapp ?
Ska läsa lite mer noggrant ikväll o se om det kan fungera.

/Tommy

Precis så har jag förstått det och använt mig av på D300:an, med SB400 eller den inbyggda som upplättningsblixt -0,7 till -1,0 för det mesta och A läget på kameran, men följer man länken i tidigare svar och läser så verkar han mena att med kameran i manuellt läge så påverkar man bara blixtstyrkan med kamerans exp.komp-knapp ?
Ska läsa lite mer noggrant ikväll o se om det kan fungera.

/Tommy

Hej!

Ja eftersom slutartid och bländare är "låst" i M-läge kan inte den "vanliga" exponeringen ändras utan bara blixtens styrka. Jag har som sagt redan provat på min D300/SB-400/800 och utrustningen beter sig precis som länken säger att den skall göra. Detta gör exponeringskontrollen ännu bättre i mitt menande eftersom du själv först väljer ljusheten mha M-läget och sedan blixtens styrka.

Hans

Hej!

Ja eftersom slutartid och bländare är "låst" i M-läge kan inte den "vanliga" exponeringen ändras utan bara blixtens styrka. Jag har som sagt redan provat på min D300/SB-400/800 och utrustningen beter sig precis som länken säger att den skall göra. Detta gör exponeringskontrollen ännu bättre i mitt menande eftersom du själv först väljer ljusheten mha M-läget och sedan blixtens styrka.

Hans

Det stämmer till 100%....men bara under förutsättningen att autoISO är avstängt och att det omgivande ljuset inte ändras efter att du ställt in bländare och slutartid. Lätt hänt om du bara riktar om kameran lite.......

Det stämmer till 100%....men bara under förutsättningen att autoISO är avstängt och att det omgivande ljuset inte ändras efter att du ställt in bländare och slutartid. Lätt hänt om du bara riktar om kameran lite.......

Just de' därför är det ju så bra med "P" som i "Proffessional mode" och en separat blixtkompknapp.

Testat lite igår och precis som Hans skrev tidigare som fungerar detta helt ok, lite mer trixande än en ren blixtkomp. förstås men det går i alla fall att använda en liten smidig blixt med bra resultat.
Tack för svaren o tipsen.

/Tommy

ANNONS
Götaplatsens Foto