Hmm, jag såg inte att du bara är 12 år Kevin, så du får ursäkta om jag verkade lite kort och otrevlig angående att läsa manualen.
Brusreducering finns det två sorter av i kameran. Jag har inte D2X själv, men antar att den funkar som hos D200.
Den ena handlar om brusreducering av JPG-bilder ("hög ISO NR" heter det i D200), och den andra är brusreducering vid långa exponeringstider (över 8 sekunder). Det är den sistnämnda som ställer till problem i det här fallet. Kameran tar nämligen en till exponering efter att du knäppt bilden, fast utan att öppna slutaren. Om det då är några "heta pixlar" (vilket jag tror att Kent syftar på; inte döda pixlar, för de syns knappt) så kommer kameran att kunna trolla bort dem. Om du stänger av brusreduseringen så kan du alltså ta en bild direkt efter den första, men bilden kommer att bli något brusigare och kanske innehålla små ljusa prickar, oftast röda. Dem kan man förstås fixa bort i efterhand, och behöver man ta bilder direkt efter varandra så ska man givetvis stänga av brusreduceringen.
Observera att brusreduceringen pågår under lika lång tid som
halva slutartiden. Alltså 4 sekunder extra om slutartiden är 8 sekunder. Då har du ett hum om hur länge du behöver vänta.
Denna typ av brusreducering påverkar också RAW-bilder förresten.
Heta pixlar är inte så farligt som det kanske ser ut. Jag har säkert 4-5 stycken i min kamera, men de syns bara vid långa slutartider utan brusreducering, eller vid ISO 3200 (och mycket svagt vid 1600). Ett par duttar med "lagningsverktyget" i Photoshop så är de borta