Annons

Nikon D300 & Macro på höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Man pratar ju mycket om D300:ans goda brusegenskaper.Undrar hur det funkar vid macrofotografering som jag tycker är hemskt känslig för just brus. Har en D80 och den kan jag inte köra högre än ISO 200 helst ISO 100 just vid macrofotografering.

Är det någon som har något bildexempel utan brusreducering så maila gärna, ISO 400 alt 800 [email protected]

/Mvh

Magnus

Bruset blir rimligen inte högre för att man fotograferar makro. Om du fotar i råformat, vilket program använder du för konvertering? Det är en väldig skillnad i brusbild för olika program nämligen. Fotar du i JPG så kan du ställa upp kontrasten och färgmättnaden direkt i kameran, vilket gör att du slipper det i efterhand, med lägre brus som följd.

Hej!
Nä bruset blir inte högre, men upplever oftast att motivet är mer känsligt för brus/brusreducering. Fotar alltid i Raw och konverterar med NX.

/Magnus

blenda12 skrev:
Har en D80 och den kan jag inte köra högre än ISO 200 helst ISO 100 just vid macrofotografering.

Det där kan inte stämma. Jag vill bestämt minnas att det lägsta riktiga iso-talet som D80 klarar är iso 200. Sen blir det inte mindre brus utan den fulsänker ljuset bara för att man ska kunna ha längre slutartider utan att det blir överexponerat, typ. Eller?

D50 har ISO 200 som lägsta nivå,Dock ej D80 tro mej har en sådan själv. Vet inte hur det var med D70:an...troligtvis ISO 200 som lägsta där med.

Mvh

Magnus

Magnus: Nu läste du inte mitt inlägg ordentligt.

Jag har också en D80, och vet att man kan ställa in iso100.

Men min text hävdar inte att man inte kan göra inställningen iso100, utan att den bara hanterar iso 200 - 1600 egentligen, sen är iso100 ungefär som Hi3, alltså någon form av mjukvaruboost fast åt andra hållet.

D80 kan kjøre bare på ISO 100.

Det som er viktig å tenke på er at "autoISO" må være OFF hvis man ønsker å kjøre konstant ISO 100.

Hvis autoISO står på ON vil kameraet automatisk øke ISO verdien såfremt det ikke er godt med lys.

Ok...men det jag säger är att D80:ans ccd (Tror även att det gäller för D200) är optimerad för Iso 100, inte som de flesta övriga Nikonkameror som har ISO 200 som optimalt läge.

Bra när man vill ha långa slutartider men tyvärr för det mesta ett litet handikapp vid högre isotal.

Det ser man också att den har bäst dynamiskt omfång på ISO 100 och dock lika bra på ISO 200.
Men sedan så börjar det dynamiska omfånget att minska ju högra upp på ISO skalan man kommer.

Har för mig att D300 är första Nikonkamera där det går att gå under optimalt isotal. Där är iso 100 en Low variant.

Mvh

Magnus

Florestan skrev:
Ser fint ut brusmässigt, tycker jag, men skulle man inte kunna säga att bilderna är en aning underexponerade?

Jovisst skulle man kunna säga det! (Men jag sade ju att det var några snabba exempel).

Picture Control är förresten satt till standard, men -1 på mättnad. Brusreducering låg har jag för mig. Hur som helst, laddar ni ner råfilerna kan ni ju ändra detta som ni vill.

blenda12 skrev:
Ok...men det jag säger är att D80:ans ccd (Tror även att det gäller för D200) är optimerad för Iso 100, inte som de flesta övriga Nikonkameror som har ISO 200 som optimalt läge.

Bra när man vill ha långa slutartider men tyvärr för det mesta ett litet handikapp vid högre isotal.

Det ser man också att den har bäst dynamiskt omfång på ISO 100 och dock lika bra på ISO 200.
Men sedan så börjar det dynamiska omfånget att minska ju högra upp på ISO skalan man kommer.

Har för mig att D300 är första Nikonkamera där det går att gå under optimalt isotal. Där är iso 100 en Low variant.

Mvh

Magnus

Stämmer ganska fint. D2X och D200 har också 100 som lägsta "äkta" ISO.

ANNONS
Götaplatsens Foto