Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Cennta

Ny medlem
Efter exponeringen blir sökaren mörk får starta om kameran för att den skall fungera,någon som har upplevt samma proplem??

Tråkigt!

Tyvärr låter det som att spegeln hakar upp sig. Det enda du kan göra är att lämna in den till Nikon eller Lasses Kameraservice på reparation.

Om det inte bara är så att den står på spegeluppfällning, fast i så fall borde en bild tas och spegeln åka ner igen om man trycker av igen.

Mirror up funkar som du säger precis tvärt om och man behöver inte starta om kameran när det funkar som det ska. Sensorrengöringen gör inte sökaren svart någon gång.

Mirror up funkar som du säger precis tvärt om och man behöver inte starta om kameran när det funkar som det ska. Sensorrengöringen gör inte sökaren svart någon gång.

Självklart blir det svart i sökaren om den är inställd på sensorrengöring, spegeln fälls upp och fälls inte ner förrän kameran stängs av.

Självklart blir det svart i sökaren om den är inställd på sensorrengöring, spegeln fälls upp och fälls inte ner förrän kameran stängs av.

Aha sorry, du har helt rätt. Jag tänkte på den automatiska sensorrengöringen när man sätter på kameran.

Jag kollade upp det, det funkar bara en gång i taget. Man måste ställa in för sensorrengöring varje gång man vill fälla upp spegeln, sedan när man stänger av kameran nollställs den inställningen.

Jag har läst om andra som har haft problem med att spegeln inte fälls ner efter exponering. Detta var p.g.a. en spegelsensor, alltså en sensor som ska avögra om spegeln är uppfälld eller ej. Den byttes av Nikon på garanti i de fallen (ej Sverige).

d300

Tråkigt!

Tyvärr låter det som att spegeln hakar upp sig. Det enda du kan göra är att lämna in den till Nikon eller Lasses Kameraservice på reparation.

Tack för alla synpunkter på denna fråga, kameran är inte min egen men skall kolla på den,nu har jag lite att gå på.
Mvh cennta

ANNONS
Götaplatsens Foto