Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d3300 rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

deligibi

Medlem
hej jag är ny med fotografering och ska börja som en fotograf i min kompis nattclub

min fråga är vilken objektiv ska jag ha för att ta bra mörker foton
själva kameran som jag ska köpa är Nikon d3300 och en ganska bra blixt.

Ett normalobjektiv med 35mm 1,8 DX eller 50 mm 1,8 FX. Två objektiv för ca 1700 kr. Absolut billigaste sättet att få ljusstarka objektiv om man köper nytt. Dubbla priset och du kan få ljusstyrka 1,4.

själva kameran som jag ska köpa är Nikon d3300 och en ganska bra blixt.

Även om ett ljusstarkt objektiv är önskvärt i mörkret så fungerar det okey med en normalzoom (18-55 f/3.5-5.6) med blixt, speciellt om man slår den i taket.
Men blixt är kanske inte så popis på nattklubben?

Jag säljer min Nikon D7000 kamera som är i utmärkt skick och knapp använd.

I priset ingår:

-Kamerahus Nikon D7000
-Objektiv Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
-Minneskort Eye-Fi WiFi 8GB
- Alla originaltillbehör: orginalbatteriet, laddare och kamerarem.

texten ifall att annonsen försvinner

Från en annan källa så fick jag veta att, om jag ska ta bilder på folk så måste jag komma nära folk för att dem ska få plats i bilden. Kan ni berätta vad ni vet om objektivet som sitter på d7000?

Från en annan källa så fick jag veta att, om jag ska ta bilder på folk så måste jag komma nära folk för att dem ska få plats i bilden. Kan ni berätta vad ni vet om objektivet som sitter på d7000?

Har du fotograferat förut eller är detta din första kamera (frånsett mobilen)? Det kan vara bra att veta detta, så att vi kan prata samma språk som du.

Per.

Har du fotograferat frut eller r detta din frsta kamera (frnsett mobilen)? Det kan vara bra att veta detta, s att vi kan prata samma sprk som du.

Per.

ja detta blir min frsta kamera och jag tnker att anvnda den i min kompis natt klubb som han har inne i stan s d vill jag ha en bra objektiv samt kamera som passar varandra, har lst lite i forumet och folk har skrivit att de har kpt en ny kamera men den gamla objektivet visar suddigt.
s det jag vill ha r att bde objektiv och kamera ska passa utan minsta problem.

På en nattklubb så har man inte så mycket val. Är det dåligt med ljus så behövs ett ljusstarkt objektiv. Är det mycket folk så måste man gå nära och då är ett objektiv med relativt kort brännvidd att föredra. Kombinationen D7000 och 35mm f/1,8 tycker jag verkar vara idealisk för just den typen av jobb om man inte vill kosta på sig en fullformatare.

Skärpa hos objektivet är nog det minsta problemet på en nattklubb. Att ta mingelbilder (om det nu är vad det är frågan om) är inte helt trivialt.

Läs några trådar om mingelfotografi, du kan börja med den här: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1074045&postcount=13 (Jag pekar in i ett intressant inlägg, men hela tråden är nog läsvärd för dig.)

Per.

det jag läste nu är intressant. så om jag förstår det rätt så ska man vända bort blixten så att det pekar vart som helst förutom på personerna man fotar så varför inte bara använda kamerans egna blixt? är den för stark/svag?

det jag läste nu är intressant. så om jag förstår det rätt så ska man vända bort blixten så att det pekar vart som helst förutom på personerna man fotar så varför inte bara använda kamerans egna blixt? är den för stark/svag?

För att den går rakt på. Det gör att personerna man fotar blir kritvita i ansiktet medan bakgrunden blir kolsvart. Inte snyggt. Dessutom sitter den så nära den optiska axeln att den ger röda ögon.

ja detta blir min frsta kamera och jag tnker att anvnda den i min kompis natt klubb som han har inne i stan s d vill jag ha en bra objektiv samt kamera som passar varandra, har lst lite i forumet och folk har skrivit att de har kpt en ny kamera men den gamla objektivet visar suddigt.
s det jag vill ha r att bde objektiv och kamera ska passa utan minsta problem.

Jag kanske har fel, men nr jag lser dina inlgg fr jag intryck av att du egentligen inte vet ngonting om hur kameror fungerar och inte har ngon erfarenhet av fotografi. I ditt lge, nu nr du ska brja fotografera p uppdrag, tror jag fljande r bst fr dig:

Alla systemkameror och objektiv ger tillrckligt skarpa bilder fr mingelfotografering. Blir bilderna oskarpa (suddiga) beror det p fotografen i 100 fall av 100. Och blixtar blixtrar om de r rtt kopplade till kameran. S kp en billig kamera med kitobjektiv (t ex en Nikon D3100 eller motsvarande frn Canon eller ngon annan) och brja lra dig fotografera. Kp ngon fotolrobok och sk p ntet efter kurser och tutorials. Det finns t ex en bra fotoskola hr p fotosidan. Du mste lra dig hur slutartid blndare och Iso-instllning fungerar och hur du ska anvnda en extern blixt. Och du mste kunna hur du anvnder autofokus och hur du ska efterbehandla dina bilder. Och - trna, trna trna. Gr du inte allt det hr kommer du knappast att f en enda anvndbar bild frn nattklubben. S skit i tekniken och lr dig fotografera r mitt rd.

Och nr du vet hur du ska gra och hur grejerna fungerar kommer du dessutom att tycka det r mycket roligare att fotografera. Du kommer till och med att kunna ta kanonbilder p nattklubben med din mobiltelefon!

Lycka till!
Anders W

Jag kanske har fel, men när jag läser dina inlägg får jag intryck av att du egentligen inte vet någonting om hur kameror fungerar och inte har någon erfarenhet av fotografi. I ditt läge, nu när du ska börja fotografera på uppdrag, tror jag följande är bäst för dig:

Alla systemkameror och objektiv ger tillräckligt skarpa bilder för mingelfotografering. Blir bilderna oskarpa (suddiga) beror det på fotografen i 100 fall av 100. Och blixtar blixtrar om de är rätt kopplade till kameran. Så köp en billig kamera med kitobjektiv (t ex en Nikon D3100 eller motsvarande från Canon eller någon annan) och börja lära dig fotografera. Köp någon fotolärobok och sök på nätet efter kurser och tutorials. Det finns t ex en bra fotoskola här på fotosidan. Du måste lära dig hur slutartid bländare och Iso-inställning fungerar och hur du ska använda en extern blixt. Och du måste kunna hur du använder autofokus och hur du ska efterbehandla dina bilder. Och - träna, träna träna. Gör du inte allt det här kommer du knappast att få en enda användbar bild från nattklubben. Så skit i tekniken och lär dig fotografera är mitt råd.

Och när du vet hur du ska göra och hur grejerna fungerar kommer du dessutom att tycka det är mycket roligare att fotografera. Du kommer till och med att kunna ta kanonbilder på nattklubben med din mobiltelefon!

Lycka till!
Anders W

Kan inget om kameror som du säger så jag vill först och främst veta så mycket som möjligt sen han jag läst lite om hur man använder ISO inställningar osv

ANNONS
Götaplatsens Foto