Annons

Nikon D40 - Nikon D5100?

Produkter
(logga in för att koppla)

90watt

Medlem
Hej!

Äger nu en D40 som jag köpte för många år sedan. Funderar nu på att byta upp mig samt att köpa ett nytt objektiv. Har velat fram och tillbaka, men det lutar nu åt en D5100 och Nikon 35mm AFS 1.8mm DX objektiv. Har ni några åsikter om kameran? Bör jar istället välja en annan? Varför? Vill hålla mig i prisklassen max 6000 kr ca.

Ännu en fundering;
Kommer detta objektiv(Nikon 35mm AFS 1.8mm DX )+ Nikon AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II (Som jag redan äger) att räcka?
Tänkte sälja med kitobjektivet med D40:n nämligen.

Mch Cecilia
 
köp av kamera

Hej!

Äger nu en D40 som jag köpte för många år sedan. Funderar nu på att byta upp mig samt att köpa ett nytt objektiv. Har velat fram och tillbaka, men det lutar nu åt en D5100 och Nikon 35mm AFS 1.8mm DX objektiv. Har ni några åsikter om kameran? Bör jar istället välja en annan? Varför? Vill hålla mig i prisklassen max 6000 kr ca.

Ännu en fundering;
Kommer detta objektiv(Nikon 35mm AFS 1.8mm DX )+ Nikon AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II (Som jag redan äger) att räcka?
Tänkte sälja med kitobjektivet med D40:n nämligen.

Mch Cecilia

Om kameran kommer att räcka för dina behov ,återstår att se,men 5100 är en mycket vassare kamera på alla punkter .Bättre processor (samma som d7000 tror jag)bättre dynamisk omfång ,filmfunktion ,bättre iso egenskaper mm.Vad gäller objektiven så tror jag nog du kan fortsätta med det du har ,så länge iaf.behoven ändras med tiden,ju.Nog bra att köpa Nikon om man är van vid det! Tror du inte kommer att ångra dig.Lycka till med fotandet!// Häls Anders
 
Om kameran kommer att räcka för dina behov ,återstår att se,men 5100 är en mycket vassare kamera på alla punkter .Bättre processor (samma som d7000 tror jag)bättre dynamisk omfång ,filmfunktion ,bättre iso egenskaper mm.Vad gäller objektiven så tror jag nog du kan fortsätta med det du har ,så länge iaf.behoven ändras med tiden,ju.Nog bra att köpa Nikon om man är van vid det! Tror du inte kommer att ångra dig.Lycka till med fotandet!// Häls Anders

Tack!

Sen till en fråga om minneskort. Läste någon tidigare tråd som rekomenderade SanDisk Extreme Pro SDHC 45MB/s 32GB som kostar över 1000 kr. Behöver man verkligen ha ett så stort?
Jag förstår att storleken beror på hur mycket jag kommer att filma till exempel.. Men hur mycket det blir vet jag inte själv. Huvudändamålet kommer att vara fotografering. Men såklart kan det vara bra att kunna filma när det passar!
 
minneskort

Tack!

Sen till en fråga om minneskort. Läste någon tidigare tråd som rekomenderade SanDisk Extreme Pro SDHC 45MB/s 32GB som kostar över 1000 kr. Behöver man verkligen ha ett så stort?
Jag förstår att storleken beror på hur mycket jag kommer att filma till exempel.. Men hur mycket det blir vet jag inte själv. Huvudändamålet kommer att vara fotografering. Men såklart kan det vara bra att kunna filma när det passar!

Har en Nikon D7000 själv ,och i den sitter det 2 st 8Gb SD ultra 15mb/s o det räcker mer än väl
för mig i utrymme . 398 bilder i RAW format .Filmar även lite kortare snuttar och visserligen blir
filerna stora då kvaliteten vid filmning är imponerande i mina amatörögon,men 32 gbit i den hastigheten verkar vara lite overkill.
 
Har en Nikon D7000 själv ,och i den sitter det 2 st 8Gb SD ultra 15mb/s o det räcker mer än väl
för mig i utrymme . 398 bilder i RAW format .Filmar även lite kortare snuttar och visserligen blir
filerna stora då kvaliteten vid filmning är imponerande i mina amatörögon,men 32 gbit i den hastigheten verkar vara lite overkill.
Länktips om kamera http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-d5100.htm notera det om autofokus motor ,
 
D5100 är nog en rätt vettig uppgradering från D40!

Däremot tycker jag att det låter väldigt trist att inte ha något vidare än 35 mm! Du kan förstås sälja med kitzoomen med D40:n men köp något vettigt tillsammans med D5100 isåfall. Till exempel säls den ju med 18-105 VR, ett mycket trevligare objektiv än 18-55.
 
Det vet du nog bara själv. Du kanske aldrig använder brännvidder under 35 mm på din kitzoom?

D5100 är nog en rätt vettig uppgradering från D40!

Däremot tycker jag att det låter väldigt trist att inte ha något vidare än 35 mm! Du kan förstås sälja med kitzoomen med D40:n men köp något vettigt tillsammans med D5100 isåfall. Till exempel säls den ju med 18-105 VR, ett mycket trevligare objektiv än 18-55.

Jo, jag använder ju brännvidder under 35 mm ibland. Men å andra sidan har jag hört av dem som köpt ett 35mm 1,8 att det är det som näst intill alltid sitter på...
 
Jo, det finns folk som alltid har på samma objektiv, men jag skulle aldrig klara mig så. Faktum är att jag är så illa tvungen eftersom min zoom är på lagning och jag inte har något vidare än 35 mm just nu, jag skulle tro att jag missar 1/3 av bilderna jag skulle vilja ta på det sättet.

Det finns ett enkelt sätt att testa om det skulle passa dig, ställ in ditt 18-55 på 35 mm och tejpa fast zoomringen så har du ett fast 35 mm!
 
Okej. Jag får fundera över objektivvalen...

Men minneskortet? Vad har jag att välja bland?
Har hört att ett 45MB/s räcker till D5100. Stämmer det? Och hur stor lagring kan jag ha behov av?

Eftersom att D5100 har plats för två minneskort kanske jag skulle kunna börja med ett 16GB.
För att sedan utöka vid behov?
 
D7000 har två kortplatser, men jag är ganska säker på att D5100 bara har en.

Utan att veta hur du använder kameran är det väldigt svårt att säga något om hur stora minneskort du behöver. Inledande frågor:
* Tänker du filma med den i någon större omfattning?
* Fotar du raw eller jpg?
 
Okej. Jag får fundera över objektivvalen...

Men minneskortet? Vad har jag att välja bland?
Har hört att ett 45MB/s räcker till D5100. Stämmer det? Och hur stor lagring kan jag ha behov av?

Eftersom att D5100 har plats för två minneskort kanske jag skulle kunna börja med ett 16GB.
För att sedan utöka vid behov?

Minneskort är väl inget du behöver fundera på genast? Har du inga kort som du använt till din D40?

Per.

PS. Jag håller med om brännvidden. 35/1.8 är kul, men kan knappast ersätta något vidvinkligare. Jag håller också på 18-105. Den kostar ca 1500:- om du köper den tillsammans med kamerahuset, men ca 2400:- i lösvikt. 35/1.8 får du ingen rabatt på alls.
 
D7000 har två kortplatser, men jag är ganska säker på att D5100 bara har en.

Utan att veta hur du använder kameran är det väldigt svårt att säga något om hur stora minneskort du behöver. Inledande frågor:
* Tänker du filma med den i någon större omfattning?
* Fotar du raw eller jpg?

Jaha. Ja, jag blandade nog ihop de två.

Nej ingen större omfattning direkt. Men några minuter här, och några minuter där kan det hända att jag kan vilja filma. Men som sagt, huvudändamålet är fotografering.
Hittills har jag bara fotat i jpg i alla fall...


Minneskort är väl inget du behöver fundera på genast? Har du inga kort som du använt till din D40?

Per.

PS. Jag håller med om brännvidden. 35/1.8 är kul, men kan knappast ersätta något vidvinkligare. Jag håller också på 18-105. Den kostar ca 1500:- om du köper den tillsammans med kamerahuset, men ca 2400:- i lösvikt. 35/1.8 får du ingen rabatt på alls.

Inte? Jo, jag har ett 4gb lexar premium series 60x.

Jag är sugen på 35/1,8 just för att det går att fota i sämre ljusförhållanden och det korta skärpedjupet.
 
Hur stora kort man behöver är inte lätt att säga sådär rakt av. Det beror ju på hur många bilder man tar varje gång man är ute och hur ofta man tömmer kortet till datorn och om man raderar kortet varje gång.

Jag har två st 8 Gb till min D300s, jag har aldrig varit nära att fylla ens ett av dem med RAW-filer om jag inte varit ute på någon resa och inte kunnat kopiera till datorn. Du kan lika gärna köpa ett billigt litet kort, är det för litet kan du köpa ett större då. När det gäller hastighet tror jag inte att D5100 är så känslig för den varan, det är ju en rätt långsam kamera som inte tar så många bilder per sekund och inte har så stor buffert.
 
Hur stora kort man behöver är inte lätt att säga sådär rakt av. Det beror ju på hur många bilder man tar varje gång man är ute och hur ofta man tömmer kortet till datorn och om man raderar kortet varje gång.

Jag har två st 8 Gb till min D300s, jag har aldrig varit nära att fylla ens ett av dem med RAW-filer om jag inte varit ute på någon resa och inte kunnat kopiera till datorn. Du kan lika gärna köpa ett billigt litet kort, är det för litet kan du köpa ett större då. När det gäller hastighet tror jag inte att D5100 är så känslig för den varan, det är ju en rätt långsam kamera som inte tar så många bilder per sekund och inte har så stor buffert.

Har hört mig för lite, och ett class 10 minneskort är mer än tillräckligt. Och jag såg att ett sådan kort 16 GB medföljer kameran från Fotokungen. Så just det kanske jag inte behöver tänka över så mycket mer.

Har en bekant som förespråkar D7000. Men den ligger på det dubbla priset i förhållande till D5100....
Vilket jag inte vet om jag är redo att lägga ut just nu.
 
Jag håller med föregående talare om minneskort.
Jag har själv 32 Gb, men som jag fotar är det onödigt mycket fastän jag kör raw. Fördelen är förstås att jag aldrig behöver tänka på om minneskortet håller på att bli fullt, men i ett läge med starkt begränsad budget skulle jag lätt kunnat dra ned på storleken.

Angående objektiv: 35/1,8 är trevligt, jag har det själv. Men jag skulle ändå inte vilja vara utan min (stabiliserade) normalzoom. Det är som alltid en fråga om preferenser, men var jag du skulle jag försöka hålla fast vid normalzoomen. Du kanske inte alltid använder den, men den ger större frihet att välja övriga objektiv utan bivillkoret att de också ska ersätta normalzoomen.
 
ANNONS