digitell
Aktiv medlem
Hej.
Jag imponeras av hur mycken kunskap det verkar finnas i FS, och frågan är om en amatör ens blir insläppt bakvägen.
Hoppen fotografiskt för mig har skett från Voitländer Vitomatic 1C till Nikon FE2 och vidare till Pentax MZ5-N och slutligen Nikon D40.
Jag är lite kluven när det gäller kameratyp, ofta längtar jag tillbaka till den analoga tiden, men tror mig ha funnit en kompromiss.
Den innebär att jag använder D40 i läge M och tillsammans med gamla bra fasta gluggar när jag verkligen fotograferar . D40 hjälper mig med avståndsinställningen och exponeringen gissar jag. Jag brukar använda en fast bländare, och justerar sedan tiden med kamerans lätt åtkomliga tidsvred. (Små justeringar och ofta stativ).
Detta mitt tillvägagångssätt är naturligtvis ingen nyhet men ger kanske andra en tankeställare. Vad jag menar är att man behöver inte alltid investera i nytt.
per
Jag imponeras av hur mycken kunskap det verkar finnas i FS, och frågan är om en amatör ens blir insläppt bakvägen.
Hoppen fotografiskt för mig har skett från Voitländer Vitomatic 1C till Nikon FE2 och vidare till Pentax MZ5-N och slutligen Nikon D40.
Jag är lite kluven när det gäller kameratyp, ofta längtar jag tillbaka till den analoga tiden, men tror mig ha funnit en kompromiss.
Den innebär att jag använder D40 i läge M och tillsammans med gamla bra fasta gluggar när jag verkligen fotograferar . D40 hjälper mig med avståndsinställningen och exponeringen gissar jag. Jag brukar använda en fast bländare, och justerar sedan tiden med kamerans lätt åtkomliga tidsvred. (Små justeringar och ofta stativ).
Detta mitt tillvägagångssätt är naturligtvis ingen nyhet men ger kanske andra en tankeställare. Vad jag menar är att man behöver inte alltid investera i nytt.
per





