Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40X med en röd pixel

Produkter
(logga in för att koppla)

Perkla

Medlem
Jag har ganska nyligt köpt mig en Nikon D40X begagnad till ett bra pris.. jag är helnöjd med den men till min förvåning har jag märkt att det är en röd pixel i displayen samt på vissa bilder åxå när man visar dom i datorn..

Vad beror detta på... ?? Kan man kanske laga så den blir hel igen.. ??

Önskar svar snarast..

Vänligen: Daniel

Har du en död pixel på LCD:n är det bara att skicka in den på reperation så de får byta ut panelen. Vet ej vad det kommer att kosta, har du köpt den begagnad så kanske ej garantin finns kvar ?

Har du dock döda pixlar på själva bilderna så går detta inte att göra något åt. Det kommer ofta när man kör på högre ISO nivåer.
Som tur är går de lätt att klona bort i PS då de är så små och upptäcks ganska lätt.
Ibland lyser de starkt, ibland svagt. Vad som gör de lätt att hitta dem är att (oftast) är de samma pixel / pixlar som lyser vilket gör att man lär sig deras positioner och på så sätt lokaliserar dem lätt.

Har du en död pixel på LCD:n är det bara att skicka in den på reperation så de får byta ut panelen.

Har du dock döda pixlar på själva bilderna så går detta inte att göra något åt. Det kommer ofta när man kör på högre ISO nivåer.
Som tur är går de lätt att klona bort i PS då de är så små och upptäcks ganska lätt.
Ibland lyser de starkt, ibland svagt. Vad som gör de lätt att hitta dem är att (oftast) är de samma pixel / pixlar som lyser vilket gör att man lär sig deras positioner och på så sätt lokaliserar dem lätt.

Jag såg först idag att det var en röd pixel på själva bilden åxå när jag tittade på den... tror att den var på samma ställe som på Displayen på kameran.. den röda pixeln har jag sett att den funnits på Displayen sen jag köpte den.. men inte märkt nåt på bilderna i datorn förrens nu idag..

// Daniel

Vi kanske missförstår varann. En död pixel på själva bilden kommer ju självklart att visas på skärmen, skärmen visar ju bilden som den är.
Vad som kan få dig att se ifall det är en död pixel på skärmen är ju ifall du ser den lysa när du är i menyer och på alla dina bilder, oavsett inställningar. Det är inte heller alltid en död pixel är synlig, de beror på vilken bakrund den visas på.
Kolla ifall du ser den hela tiden.

Vi kanske missförstår varann. En död pixel på själva bilden kommer ju självklart att visas på skärmen, skärmen visar ju bilden som den är.
Vad som kan få dig att se ifall det är en död pixel på skärmen är ju ifall du ser den lysa när du är i menyer och på alla dina bilder, oavsett inställningar. Det är inte heller alltid en död pixel är synlig, de beror på vilken bakrund den visas på.
Kolla ifall du ser den hela tiden.

Ja den är på displayen hela tide när kameran är påslagen.. den är inte blå o inte gul.. den är knall röd... och jag upptäckte den som jag sa åxå på en av mina bilder som jag fotade idag.. men den syns inte på alla bilder.. bara några.. detta går ju såklart lätt att fixa med bilden i tex PS eller nåt sånt.. men klart man undrar endå om man kan åtgärda det på nåt sätt så man har en kamera som är hel och riktig..

// Daniel

Vi kan släppa döda pixlar på bilderna då de inte kommer att åtgärda, de kommer och går som de vill. Sålänge det inte är en drös av dem så tycker jag du kan ignorera det (även ifall de är störigt). Jag får dem ibland på min D3a på högre ISO nivåer, men jag har lärt mig leva med dem och tar bort dem i PS.

Om vi går tillbaka till din skärm. Lyser pixeln rött så beror de på att de är en död subpixel, vilket är ett fabriksfel. Ska man vara helt korrekt så är "död subpixel" inte rätt term, snarare att man kallar den fastsittande, inaktiv eller något. En död pixel är när alla 3 subpixlars transistorer inte fungerar, vilket resulterar i en konstant lysande vit pixel.
Jag vet faktiskt inte vad Nikon har för garanti gällande detta. Det finns olika metoder för att försöka ta bort dem.
Men som sagt, kolla med Nikon vad du (eller rättare sagt dem) kan göra.
Har du garanti kvar på kameran ?

Senast ändrad:
Vi kan släppa döda pixlar på bilderna då de inte kommer att åtgärda, de kommer och går som de vill. Sålänge det inte är en drös av dem så tycker jag du kan ignorera det (även ifall de är störigt). Jag får dem ibland på min D3a på högre ISO nivåer, men jag har lärt mig leva med dem och tar bort dem i PS.

Om vi går tillbaka till din skärm. Lyser pixeln rött så beror de på att de är en död subpixel, vilket är ett fabriksfel. Ska man vara helt korrekt så är "död subpixel" inte rätt term, snarare att man kallar den fastsittande, inaktiv eller något. En död pixel är när alla 3 subpixlars transistorer inte fungerar, vilket resulterar i en konstant lysande vit pixel.
Jag vet faktiskt inte vad Nikon har för garanti gällande detta. Det finns olika metoder för att försöka ta bort dem.
Men som sagt, kolla med Nikon vad du (eller rättare sagt dem) kan göra.
Har du garanti kvar på kameran ?

Ja alltså det är ju inte så att det irriterar mig till vansinne heller.. la bara märke till den på bilden idag.. och att den funnits på displayen har jag alltid vetat (har haft kameran i ca 3 Veckor), jag vet inte helt hundra hur gammal kameran är men jag skulle tippa på kanske 1år eller då han köpte den på rea för utgående modeller.. D40X är ju modellen som kom före D60 tror jag..

Jag fick inte med nåt kvitto med den.. tyvärr.. ja jag kanske skulle kontakta Nikon o höra vad dom säger.. en konstant lysant pixel i displayen som lyser rött kan ju i vissa fall vara ganska irriterande...

Tack för all info och hjälp.. jag tror jag ska kontakta Nikon.. lär väl kosta en halv förmögehet att laga.. får nog leva med problemet..

// Daniel

Kontakta dem och kolla vad de säger och återkom gärna med svar.
Är lite nyfiken bara.

Kontakta dem och kolla vad de säger och återkom gärna med svar.
Är lite nyfiken bara.

Jag har nu granskat dom flesta av dom bilderna jag har tagit med denna Nikon D40X.. det är bara 2 som det är en röd liten prick på.. och det är på min bil som jag la ut på blocket idag, bilden är tagen snett bakifrån så man ser lite av sidan av bilen samt bakpartiet.. och jag tror faktiskt att det lilla röda som syns där är den röda reflexlappen som sitter på dörrens innerkant som ska synnas när man har dörren öppen... brukar sitta en röd reflexlapp där inne på dom flesta bilarna.. och av nån andledning så hade jag kameran på auto och den tyckte att jag skulle ha blixt så då blev det så och kanske därav att det är en liten röd prick just där.. har en bild på det åxå.. ifall nån vill hjälpa mig att granska bilden o skaffa sig en egen uppfattning om vad det kan vara..

// Daniel

Posta en bild på det, gärna mycket inzoomat.
Man skiljer lätt på ifall det är en lysande pixel eller något föremål i bilden. En fastsittande pixel lyser väldigt starkt, dock spelar de ju roll mot vilken bakrund den hamnar på.

Ska se om jag lyckas bifoga en bild här.. om inte så lägger jag den i mitt fotoalbum..

// Daniel

Bilagor

• Prick.jpg
    Prick.jpg
    12.3 KB · Visningar: 455
Den ser lite väl stor ut. Kan du ej zooma in mer ? (på pixelnivå allstå)
Skulle ej tro att de är något objekt i bilden, de lyser alldeles för starkt för de enligt mig.

Röd Prick

Då provar jag igen då.. zoomat ganska bra så det är näst intill Pixelnivå..

// Daniel

Bilagor

• Prick 2.jpg
    Prick 2.jpg
    7.7 KB · Visningar: 419
Problemet Avhjälpt

Jag har nu studerat dom flesta av mina bilder tagna med denna kamera och jag kan bara hitta denna rödaprick på 2 av dom och det är på bilen enligt bild samt en annan på bilen i samma vinkel, Gick ut o studerade bilen lite inne i dörrkarmen osv.. har kommit på att det är den lilla röda reflex som sitter där inne som är problemet.. så jag tro inte jag har nåt fel på kameran förrutom den röda prick som finns på displyen.. den är alltid där och verkar inte göra nån åverkan på själva bilderna i sig..

// Daniel

Här är riktiga heta pixlar från 10 MP 100% utsnitt. Bilden är suddig, full med brus och ser allmänt hemsk ut, men visar ändå hur pass små de är. Det här är jpeg-filen. Drar jag in råfilen i Camera Raw så rensar det automatiskt bort dessa heta pixlar, som inte framträder jämt. Här är det ISO 1600 och alldeles för lång slutartid.

Bilagor

• DSC_2748.jpg
    DSC_2748.jpg
    35.4 KB · Visningar: 415
Jag har nu studerat dom flesta av mina bilder tagna med denna kamera och jag kan bara hitta denna rödaprick på 2 av dom och det är på bilen enligt bild samt en annan på bilen i samma vinkel, Gick ut o studerade bilen lite inne i dörrkarmen osv.. har kommit på att det är den lilla röda reflex som sitter där inne som är problemet.. så jag tro inte jag har nåt fel på kameran förrutom den röda prick som finns på displyen.. den är alltid där och verkar inte göra nån åverkan på själva bilderna i sig..

// Daniel

Ok, var ju bra att de löste sig då.
Tyckte dock att de såg väldigt skumt ut, såg mer "påritat" ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto