Annons

Bekymer Bekymer Nikon med Sigma vad är fel hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjernell

Ny medlem
Rallybilden.se
Hej på er.
Från första dagen så tyckte jag att jag hade ett glapp mellan glugg och D200
Men tänkte att det ska väll vara så.( Jag fotade på fri hand då.)
Men nu när jag var på rally och fotade och hade den på stativ.
Min vän som fotar rally var också där. Han köpte exakt samma saker som jag har, 6 dagar efter mig.
Men efter ett tag så märkte jag att varannan till var femte bild vart svart, så jag gick bort och pratade med
Honom. Oj oj oj det skulle jag inte ha gjort snacka om fly förbanad han var.
Det visade sig att han har samma problem som jag har.
Bilder blir svarta ( kan bara se på vissa bilder, typ en siluett i bakgrunden.)
Sedan när vi började att fota igen så märkte vi att aoutozoomen inte hänger med alls i visa lägen så många bilder
Blev sudiga (C_S Läge PÅ kameran) det är ett glapp mellan gluggen och D200 huset så när kameran är på slagen
Och du tar tag om huset (när du använder stativ) och rör det åt höger eller vänster så känner du ett glapp direkt.
Tittar man då i den övre displayen så blir det som ett fyrverkeri alla värden hoppar fram och tillbaka, dom kan inte bestämma sig
Vad det ska vara för värden då, och det resulterar i svart bild eller sudiga bilder eller att aoutozoomen slutar att fungera.
Det känns klart och tydligt när aoutozoomen fungerar när man följer ett objekt, och vrider man huset lite så slutar det att fungera.
Det var många fotografer på rallyt, så av ren ilska började vi gå runt och leta efter Nikon användare och det fans det gott om.
Vi frågade vad de hade för Gluggar och det varierade från Nikon – Tamron - Sigma - och ingen hade det bekymret, men det var
ingen som hade så nya saker som vi. I stort sätt hade alla köpt sina saker för 1 år sedan . Så nu är frågan vart felet ligger, jo gluggen
det gäller är SIGMA 70/200 EX. Med Nikon gluggen är det ok inga glapp den sitter stabilt fast.

Sedan vart vi fundersamma D200 visar med ett tomt 4 gigs kort att det går in ca 426 kort i bästa jpg. Men när jag kom hem så hade jag över
650 bilder på det, och min vän hade närmare 900 bilder vad beror det på ????????????????????
måste få ordning på det här fortast möjligt nu har säsongen gåt i gång för fult, och kan inte
ha dyra saker som inte fungerar.
Det känns inte bra att man nästan har gått och små skrytigt om D200 och sigma gluggen när det blir så här.
Tänk om jag hade hoppat på jobbet som fotograf på Mantorp park för Buggrun då hade det blivit kaos.

Har varit i kontakt med Sigma och de säjer bara att det ska fungera dom har haft D80 som mall. så ingen hjälp därifrå. verkar vara svårt där jag köpte den med.
så jag undrar är det någon annan som har råkat ut för det här.
snälla hjälp mig.
mv.Rallybilden.se
 
Att du får fler bilder på kortet är inte så konstigt eftersom bilderna innehåller olika mycket information, en bild på tex en enfärgad vägg innehåller betydligt mindre information än en bild på ett landskap, vad som visas i displayen är bra ett medelvärde på vad som får plats på kortet.

Att Sigma och andra pirattillverkare inte är 100% kompatibla mot orginalhusen är ju ingen nyhet, men det skall naturligvis inte vara ett så stort glapp i bajonetten att det blir kontaktfel, Sigma skall absolut fixa det på garantin, lämna in både hus och objektiv så att dom själva får se hur dåligt dom tillverkad bajonettfattningen på objektivet, troligen måste den bytas ut mot en som håller rätt mått, ni har tydligen köpt objektiv ur samma serie som har fått feltillverkade bajonettfattningar.

Rolle
 
Senast ändrad:
Jag hade samma problem med min D80 och Sigma 70-200.
Testade med några andra kamerahus hos Expert där jag köpt kameran. På dessa hus så visade sig inte problemet.
Butiken skickade in kameran och objektivet (som jag inte köpt där!) till Nikon för justering.
När jag fick tillbaka kameran och ojektivet fungerade det perfekt. Tog lite drygt 2 veckor att få det fixat

/T
 
ANNONS