Annons

Nikon D50 och dess minne

Produkter
(logga in för att koppla)

Bouxesa

Medlem
Tjaba. Jag har kollat runt lite i forumet och även googlat men har inte riktigt hittat det jag sökt efter. Jag undrar hur mycket är maximala gb:s- kort man kan ha på en Nikon D50. Jag har för mig att jag har läst någonstanns att man kan max använda sig av 2Gb SD kort men att det finns vissa SD kort som visserligen är 4 Gb men består av 2 st 2 Gb:s kretsar. Är det något jag drömt om eller stämmer detta? Isåfall vilka kort är dessa som är 4 Gb och man kan använda på en Nikon D50. Oj vad rörigt det blev men det är sådant som händer när man går upp kl 5 på en söndag för att köra glada stockholmare nere i tunnelbanan. :)

För att använda 4 GB krävs att kortet är formaterat med FAT32. Man kan inte formatera FAT32 i D50 men kameran kan använda kort som redan är formaterade med FAT32 (enligt diverse forum och Nikons supportsidor, har inte testat själv).

Johannes

Det borde alltså innebära att man måste formatera kortet i en annan kamera, t.ex. D40 eller D80 varje gång. Lite krångligt.

Men D50 klarar annars bara 2 gig normalt sett, har iofs inte testat 4 gigs på min, men du får plats med 300 raw på ett 2 gigs, det räcker i alla fall för mig, byter sällan minneskort :)

Taka skrev:
Det borde alltså innebära att man måste formatera kortet i en annan kamera, t.ex. D40 eller D80 varje gång. Lite krångligt.
Man kan ju göra det i en dator också. Tyvärr funkar det inte i XP utan tilläggsprogram som t ex Partition Magic. Däremot kan man göra det med operativsystemets verktyg om man har tillgång till någon äldre variant som t ex Windows 98.

Jag slogs med samma problem med min D100 för några år sen när jag skaffade en 4 GB MD.

Och förresten; Om D50 funkar som D100 går det fint att formatera om stora kort i kameran, om man bara formaterat dem någon annanstans första gången.

Så du menar alltså att det går att formatera FAT32 i D50 så länge kortet redan är FAT32 formaterat? Måste ju nästan testas!

Jag var förbi scandinavian photo i stockholm med de visste inte heller om det funkar. Så de ringde till Nikon och Nikon hade inte något riktigt svar utan sa att i teorin så borde det funka. Så nu har jag beställt ett 4 Gigskort och återkommer med resultat när jag har fått hem den och testat.

Hej!
Det funkar bra att formatera 4 gb kort i Xp utan tilläggsprogram som "partion Magic".

Det som är kruxet är att du aldrig kan formatera om kortet med kameran. För mig är det inget jätteproblem då jag alltid tömmer minneskortet via datorns kortläsare och formaterar om kortet efter att jag fört över bilderna.

Hade jag läst detta innan jag köpte kortet så hade jag istället köpt två st 2 Gb kort, vilket är D50:ans maxkapacitet på kort gällande formatering.

/Magnus

Lite OT men jag måste skriva av mig lite. Kortet som jag beställde från SP hade de lagt undan åt mig i butiken men när jag var förbi för att hämta den hade de lyckats sälja detta kort och de hade inte något annat inne. Så de beställde ett nytt åt mig och sa att jag skulle få den i början av veckan. Nu har denna vecka paserat förbi och jag har fortfarande inte fått kortet. Ibland är det jobbigt att vänta. :)

Magnus: varför skulle du ha köpt 2 st 2Gbkort? enbart för att man inte kan formatera kortet i kameran? Då kommer min nästa fråga. Själv har jag aldrig formaterat minneskortet som jag har använt i ca 1 år. Vad exakt vinner man på att formatera korten efter varje gång man använder denna?

/babbis

ANNONS