Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 på blocket, bra för nybörjaren(mig)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reene

Aktiv medlem
Hittat denna , kan det vara något för mig som vill börja fota "på riktigt"? ;)
Är priset skäligt?

http://www.blocket.se/jonkoping/Nikon_D50_med_extra_zoomobjektiv_70_300_mm_36824522.htm?ca=17&w=217

Har ögonen på D3100 annars, funderar på om objektiv valet ska falla på 18-105mm som kit vid ev köp av nytt men det är ju detta med pengar. Anser ni att det kan vara bra att börja med D50n, el ska jag spara o ta en ny 3100?

Fotar gärna: barn,djur o natur.

Tack på förhand!!
/Reéne

Senast ändrad:
Det där är överpris så det heter duga, den där kameran är inte värd en tusenlapp idag, varken 18-55 eller 70-300 objektivet är stabiliserade, det är dom gamla "dåliga" modellerna av 18-55 och 70-300 så dom är inte värda många kronor heller, många på blocket kräver rena fantasipriser, försök att hitta nåt här istället om du vill ha nåt begagnat. Betydligt mer vettiga människor som annonserar här än på blocket. Jag tycker absolut du ska spara till en d3100 istället! Mvh

Det där är överpris så det heter duga, den där kameran är inte värd en tusenlapp idag, varken 18-55 eller 70-300 objektivet är stabiliserade, det är dom gamla "dåliga" modellerna av 18-55 och 70-300 så dom är inte värda många kronor heller, många på blocket kräver rena fantasipriser, försök att hitta nåt här istället om du vill ha nåt begagnat. Betydligt mer vettiga människor som annonserar här än på blocket. Jag tycker absolut du ska spara till en d3100 istället! Mvh
Hur billig kan en begagnad kamera bli? När priset sjunker och går mot noll så planar ju prisfallet samtidigt ut mot ett restvärde för att sedan inte sjunka mer och sedan stiga när det blir antikvärde. Var någonstans ligger restvärdet på en sådan här kamera? Och skiljer det sig mot till exempel en D1?

Hur billig kan en begagnad kamera bli? När priset sjunker och går mot noll så planar ju prisfallet samtidigt ut mot ett restvärde för att sedan inte sjunka mer och sedan stiga när det blir antikvärde. Var någonstans ligger restvärdet på en sådan här kamera? Och skiljer det sig mot till exempel en D1?
Saken är den att man får så mycket bättre för nästan samma pengar idag! Produkterna som finns i annonsen, d50,18-55 utan vr, 70-300 utan vr har liksom inget värde, slutaren på den där kameran kan ju vara nästan slut? Listan kan göras lång, tycker det är förbannat många svin på blocket som försöker lura människor som inte är insatta genom att sätta skyhöga priser och köra efter mottot "än är inte sista idioten född"
Bara några exempel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823139
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622559
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622557
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693306

Är ingen expert, men har kollat annonsen & jag skulle inte köpa. En ny 3100 ger så mycket mer för pengarna, & man får garanti osv. (Har själv en D3000 som duger i nuläget)

/John

Saken är den att man får så mycket bättre för nästan samma pengar idag! Produkterna som finns i annonsen, d50,18-55 utan vr, 70-300 utan vr har liksom inget värde, slutaren på den där kameran kan ju vara nästan slut? Listan kan göras lång, tycker det är förbannat många svin på blocket som försöker lura människor som inte är insatta genom att sätta skyhöga priser och köra efter mottot "än är inte sista idioten född"
Bara några exempel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823139
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622559
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622557
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693306

Vad anser du skulle vara ett riktigt pris på kameran och objektiven?

Att det kanske inte alltid är det optimala köpet är inte samma sak som att det är överpris. Dina exempel är dessutom missvisande. Du får lägga på typ 1500:- för att få t ex ett Tamron 70-300. I fallet med Nikon är vi då uppe i 6000:- och då har du ingen väska. Tar du paket med 55-200 (vettigare alt) så blir det 6500:-. Det är dubbelt så mycket som priset i annonsen. Jag tycker kanske att 2500:- hade varit mer rätt pris för D50:in, men jag tycker att din syn på saken är lite skev.

Att slutaren kan vara slut är förstås riktigt, men det kan den vara på en kameran som är 1-2 år gammal också. Man får ju ta reda på hur mycket den gått om man är orolig. Många av dessa kameror är dock inte så fasligt mycket använda, men det är klart att det finns hårdkörda exemplar också.

En sak som D50 har som ingen ny Nikon under D90 är utrustad med är AF-motor i huset. Beroende på vilka objektiv man är intresserad av så kan det vara högintressant. Att sensorn är omodern är dock ingen nyhet, men den är inte sämre än när den var ny. ;)

Nu menar jag inte att trådstartaren ska köpa D50:in, men ska man få något bättre får man nog skaka åtminstone lite på spargrisen. En modernare kamera för några kronor extra är ett bättre köp.

Precis som någon redan har antytt blir det trångt långt ner på prisskalan på beg. Jag skulle ange 1500 - 1750:- som skäligt för D50 + 18-55 och ca 500-750:- för telezoomen. Väskan har egentligen inget begvärde. Så totalt skulle jag uppskatta marknadsvärdet till 2000-2500:-. Dock är det en "dead end" det kommer knappt gå att sälja vidare.

Om man inte är så noga med optiken kan man leta efter en beg Canon 40D + canon 18-55 borde gå loss på ca 3500:-. Av någon anledning blev just 40D inte så uppakattad i konkurrensen mot Nikon D300 och även om sensorn i mångt och mycket är bättre än den i Nikon D200 har stämpeln att den inte matchade D300 gjort begpriset väldigt lågt.

Det låga produktionspriset har gjort att Sony NEX 5 + 18-55 nu reas ut till vrakpriser - kan man leva utan sökare och utan något billigt på telesidan är denna värd att titta på på elgiganten för under 3000:- ny. Märker man att man blir fotobiten kan man sälja vidare utan någon enorm förlust i det kortare perspektivet.

Vad anser du skulle vara ett riktigt pris på kameran och objektiven?
1000:- för huset, 600:- för 70-300:an och max 300:- för 18-55:an. Då förutsatt att det är bra skick på grejerna. Alltså om jag ska upprepa det jag tycker själv är att man får väldigt mycket bättre saker för bara väldigt lite mer pengar.

Jag får tacka för svaren och era åsikter! Guld värt för en som precis håller på och sätter sig in i denna värld av teknik :)

Jag gör nog som rek., håller mig lite avvaktande och ser vad som dyker upp först. Ett beg. kap (troligen kontrollerat här först) eller tillräckligt i kassan för ett nyinköp vilket jag helst önskar. Pryltokig i övrigt och gillar nytt med garantier :)

Tack än en gång!

Trevlig fortsatt kväll!!

/Reéne

1000:- för huset, 600:- för 70-300:an och max 300:- för 18-55:an. Då förutsatt att det är bra skick på grejerna. Alltså om jag ska upprepa det jag tycker själv är att man får väldigt mycket bättre saker för bara väldigt lite mer pengar.

Jag har aldrig sett ett AF-objektiv säljas för så lite pengar som 300 kr. Men ägarna kanske inte anser att det är lönt då?

Jag har aldrig sett ett AF-objektiv säljas för så lite pengar som 300 kr. Men ägarna kanske inte anser att det är lönt då?

Om man använder t.e.x ett sådant 70-300 som annonsören har i sin annons så blir man inget annat än arg för den usla kvalitén som dom gamla ostabiliserade teleobjektiven presterar, observera att jag vet att det finns ostabiliserade teleobjektiv som är alldeles fantastiska, men det där är verkligen inte ett av dom. Samt att man kan lätt få en 18-55vr begagnad idag för 500-600kr som är betydligt bättre. Har aldrig påstått att gamla prylar inte kan vara bra, utan bara att produkterna i just den annonsen inte var värd sitt pris på långa vägar, har efter att ha läst denna tråd tittat runt just här på fotosidan bland olika annonser med kamera+optik och har sett att det finns bra mycket bättre kit för samma pengar, ibland t.o.m billigare! Mvh

Jag skulle vilja vara lite elak och säga att om man ska ha digitalt finns det ju knappt sämre grejer att köpa, det är ju gamla grejer ur bottensegmentet. Dessutom ur ett bottensegment som är sämre när de var nya än dagens bottensegment kommer att bli alls.

Jag skulle vilja vara lite elak och säga att om man ska ha digitalt finns det ju knappt sämre grejer att köpa, det är ju gamla grejer ur bottensegmentet. Dessutom ur ett bottensegment som är sämre när de var nya än dagens bottensegment kommer att bli alls.

Vi kanske inte ska förlänga debatten för mycket, men jag är ändå nyfiken på vad det är som du tycker är så alldeles förfärligt uselt med D50!

Knappast bildkvalitet, väl?

Per.

Vi kanske inte ska förlänga debatten för mycket, men jag är ändå nyfiken på vad det är som du tycker är så alldeles förfärligt uselt med D50!

Knappast bildkvalitet, väl?

Per.

Jo, i allra högsta grad bildkvalité, speciellt på höga ISO. Det är ju det som har utvecklats mest de senaste åren.

Det betyder inte att man inte kan en bra bild med en D50 utan att om man kan ta en bra bild med den kan man ta en bättre bild med i stort sett allt annat.

Sedan var det kanske inte kameran som var det sämsta i det paketet utan snarare objektiven.

Edit: Att något är det sämsta man kan köpa behöver ju inte betyda att det är oanvändbart, enda kriteriet för sämst är ju att det andra är bättre, som att sämsta Porschen inte är dålig men ändå sämst ;-)

Senast ändrad:
Vill bara meddela att imorgon (troligen) kommer det en ny "bebis" hit :D
Nikon D3100 med 18-105mm VR

Ser fram emot att få läsa manualen medan batteriet laddas och sen få sätta igång!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto