Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d50 tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

L.arlid

Medlem
Hej!
Jag köpte för några månader sedan en Nikon D50 och är också ägare av två Nikkor objektiv, ett 18-55 och ett 55-200 mm.
Nu när födelsedagen börjar närma sig funderar jag ut lite kamerasaker jag skulle behöva. En bra väska har jag men jag funderar främst på lite sakar att skydda kameran med. Jag har läst om linsrengöringsvätskor, tryckluftsbehållare, rengöringsdukar och linsborstar. Behöver man allt eller vad är viktigast? Jag fotar väldigt ofta och fotar många olika motiv men det blir en del portträtt och då jag fotar mycket på konserter så tänkte jag skaffa mig ett enbensstativ.
Jag skulle gärna vilja ha tips på andra praktiska tillbehör.
Så, hjälp mig att fylla ut min kameraväska lite :)
Tack! Mvh Linnéa

Mina tips utgörs av:

* Stativ - alltid bra att ha i sin ägo. Speciellt när man fotograferar på de längre brännvidderna i lite sämre ljus (tänkter t.ex. på fotografering med ditt 55-200 objektiv). Om det ska vara ett enbens- eller trebensstativ är en smaksak. Enbensstativ är naturligtvis lättare och smidigare att plocka med sig men ett trebensstativ är stabilare och ger möjlighet till ännu längre slutartider. Själv har jag införskaffat mig ett trebensstativ av varianten Manfrotto Digi Mini 718 B. Är helt klart nöjd med tanke på priset. Om man fäller in benen går det dessutom att använda som "enbensstativ". :)

* Fjärutlösare - trevlig pryl för att undvika rörelseoskärpa från avtrycket (vid fotografering på stativ) och kan även vara bra vid själporträtt. Har själv Nikons Fjärrutlösare ML-L3 till min D50.

* Väska - toppen att ha med sig ut på tur samt att förvara utrusningen i där hemma (så slipper den ligga ute och bli allt för exponerad för damm). Finns alla möjliga varianter från ryggsäckar till axelväskor. Fundera igenom dina behov och handla utifrån det. Själv har jag en LowePro Orion Trekker II som jag är nöjd med. I den finns det både plats för kamerautrusning och lite annat så som extratröja, några mackor, dricka etc.

* Nikkor 50/1,8 - ett "billigt" objektiv med bra ljusstyrka. Ett bra komplement till din nuvarande utrustning.

* QPcard gråkort - bra att ha om du fotograferar under kontrollerade ljusförhållanden (t.ex. för porträtt där hemma). Fota i raw och witbalansera utifrån kortet.

* Blåsbälg - blås bort smuts på sensorn. Apoteket har en blåsbälg för öronsköljning som funkar utmärkt! Personligen väljer jag att undvika vätskor och "damm-vippor" på sensorn då jag inte tycker det är värt att riskera något. Blåsbälg tar bort det mesta och i värsta fall hade jag hellre lämnat in kameran för rengöring.

* Kortläsare - har du det inte så skaffa det. Mycket smidigare och snabbare när du ska tanka kort från minneskortet till datorn.

Lycka till med önskelistan och grattis i förskott!

Vad gäller att "ta hand om kameran" så håller jag med Anders om att en blåsbälg är bra att ha. Själv har jag två. En liten röd sak från apoteket som jag har i kameraväskan för de mer akuta behoven. Sedan har jag även en lite större modell från Hama som det är lite bättre flås i och det finns även en liten borste man kan montera på. Borsten är utmärkt att använda på kamerans utsida, men INTE på sensorn.

Jag har åxå en mikrofoberduk för att putsa av glasytorna. En del förespråkar lunsputspapper istället, eftersom man då inte behöver oroa sig för att det är något smuts kvar på duken som skulle kunna skapa små repor. Jag tror/tycker att den oron är rätt obefogad men... Jag har hittils inte behövt använda någon vätska, utan bara andas ut på ytan som ska putsas innan

Luft på burk skulle jag unvika i det längsta. Det är lätt att det kommer med lite vätska ut, eller att den inte är helt ren eller så, och då gör man bara saken värre istället.

Bortsett från objektiv och "sånt" så är mina viktigaste tillbehör väska (har du ju redan) och stativ.

Jag tror åxå att AF 50/1.8 kan vara ett bra komplement till din nuvarande utrustning, åtminstone om du står någorlunda nära på konserterna. Det är åxå bra för porträtt.

ANNONS
Götaplatsens Foto