Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag var idag inne på Expert och frågade om Nikon D50. De säljer Nikon D50 tillsammans med Sigmaobjektiv och inte med Nikon original.

När jag frågade personalen VARFÖR de sålde med Sigma istället för original så sa de att Sigmas objektiv var bättre och hade fått bättre resultat i olika tester än vad Nikon hade fått.

Stämmer detta? Eller byter de objektiv för att Sigmas är billigare och då får de större vinst på sin vara?

Vilket är bäst? Nikon D50 med Originalobjektiv 18-55 eller med Sigmas objektiv?

Det är nog rätt jämnt skägg mellan de två alternativen.

Har du möjlighet att köpa kameran med Nikons 18-70 är det däremot ett bättre val. Tyvärr finns det väl inte något sådant färdigt paket med D50.

Naturligtvis har Expert bättre marginaler på Sigma - de är ju generalagenter för märket :)

Sigmas kitobjektiv 18-50 och 55-200 fokuserar åt fel håll manuellt och har inte Nikonstandard på filterstorlek.

Satsa på Nikons objektiv. Du kommer inte att ångra dig.

Ursäkta att jag frågar men vad är "Nikonstandard på filterstorlek"?

Har aldrig hört talas om detta...

Är det ett bättre objektiv man är ute efter finns det en hel marknad som slår de båda två från vidvinkel zoomar till fasta. De är två bra grundobjektiv som inte skiljer sig särskilt mycket.

Mvh /Fredrik

Nikon använder 52, 62, 72 och 77mm filtergäna på sina objektiv. Sigmorna har 58 resp 55mm.
Sen har ju Nikon själva gått ifrån sin standard och har 67mm på 18-70:n...

Vad gäller objektiven så skulle jag tro att de är tämlige lika. Nikons 55-200 verkar dock ha ganska kraftig vinjettering.
Autofokusen är tystare på Nikon-objektiven.

Edit:
Ett exempel på vinjetteringen på 55-200 som jag hittade i all hast:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=15104548

Senast ändrad:
Jag har fotat lite med min nyinköpta D50 med kitobjektivet, och jämfört med 18-70:n... Skillnaden är inte särskilt stor faktiskt, men kitobjektivet har några småsaker som inte är så bra.

-Det fokuserar MYCKET långsammare! Har du inte bråttom så är det ingen fara dock.
-Det ger rätt ordentliga ringar och jox vid svårt motljus.

Några detaljer som skiljer men inte är så viktiga:

-Det är ordentligt mkt plastigare. Men det är väl bara en fråga om känslan.
-Det är aningen mindre ljusstarkt vid längre brännvidder, men det är marginellt.
-Det är lite oskarpare, men fan inte mkt.

Själv är jag osäker på om det är värt att uppgradera ännu. Tänker köpa till ett fast Nikkor 50 1,8 för taskiga ljusförhållanden och "hobbymacro", då det bara kostar 1300:-, men ändå verkar mkt bra:)

Om du köper senaste FOTO så finns där ett test med båda Nikon-gluggarna och sigmas 18-55 förresten.

Köp kamerahuset för sig och satsa på ett begagnat Nikkor 18-70mm.

Det ger absolut mest för pengarna.
Jag skulle hellre köpa en beg D70 än en ny D50.

Nu när D200 är i antågande så kommer det att finnas massor medd D70 på blocket.se samt här på fotosidan.
Där är det fyndläge under hösten...

Johannes-S skrev:
Det förvånar mig. Jag har tagit åtskilliga bilder rätt in i solen utan att se några sådana effekter med D50:s kitobjektiv.
Hmmm, "rätt in i solen" ger väl mindre ringar än om man har den i periferin? ;-)
Å andra sidan har jag inte jämfört just den aspekten med 18-70:n...

Makten skrev:
Hmmm, "rätt in i solen" ger väl mindre ringar än om man har den i periferin? ;-)
Å andra sidan har jag inte jämfört just den aspekten med 18-70:n...

Med rätt in i solen menar jag att solen finns med i bilden, inte att den är mitt i bilden...

Johannes

Dajo skrev:
Köp kamerahuset för sig och satsa på ett begagnat Nikkor 18-70mm.

1 Det ger absolut mest för pengarna.
2 Jag skulle hellre köpa en beg D70 än en ny D50.

Nu när D200 är i antågande så kommer det att finnas massor medd D70 på blocket.se samt här på fotosidan.
Där är det fyndläge under hösten...

1. Instämmer!

2. Mer tveksamt - D50 är har en del fördelar framför D70.

Det var dom sakerna jag tänkte på också. Sedan beror det ju på hur man vill använda sin kamera. D50 ger mer "färdiga" bilder ut från kameran. Lite mer studs i bilderna utan efterbearbetning.

För den något latare fotografen är D50 perfekt.

Dessutom är den inbyggda blixten bättre.

Nackdelarna är förstås att den bara har en inmatningsratt men det är mest problem om man kör manuellt och många använder aldrig det läget. Sedan kan den inte commanderstyra en extern blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto