Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000, passande objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

shogunami

Medlem
Hej!

Detta är min första post dessutom :)

Jag har sökt runt och kollat på olika recensioner på olika objektiv och diverse märken, men kan inte riktigt bestämma mig för vilket objektiv jag bör införskaffa. Jag kör ett AF-S DX Nikkor 18-55mm VR nu till min Nikon D5000, tycker den funkar bra men jag vill kunna ta bilder på motiv som är längre bort men ändå ungefär lika nära som ett 18-55 kan.

Har kollat en del på olika som t.ex. 18-70, 18-135 och 18-200. Det verkar som att Nikkon i regel är dyrare än andra märken, men kan tänka mig att de funkar bättre också eftersom de är gjorda för just det märket.

Eftersom jag är hyffsat ny inom dSLR kameravärlder så vet jag inte riktigt vad jag "bör" välja. Tänkte om jag kunde få lite tips här, vilket märke och vilket objektiv som passar. Har inte allt för mycket pengar att lägga ut heller, har några tusen liggandes men ett objektiv för 7,000kr är lite för mycket för mig.

Tack på förhand!
Robin

Nikons 70-300 VR kanske kan vara nåt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704

Finns säkert begagnat att hitta dessutom.

Lycka till!

Är inte den till för lite längre avstånd, den kan väl inte ta närbilder på samma sätt som 18-55 kan? Nära menar jag som i runt 18-30mm, för jag har inte råd med ett makroobjektiv och en 70-300. Även fast objektivet såg väldigt lockande ut :p Vill kunna ta närbilder as well.

Söker du ett enda objektiv som alltid ska sitta på kameran, eller är du beredd att byta mellan t.ex. ditt nuvarande 18-55 och något annat?

Det beror helt på. Jag är beredd att sälja mitt 18-55m och köpa ett nytt, eller köpa ett till objektiv och byta emellan dem, om den inte är allt för dyr =/

När jag funderade på samma sak som du slutade det med 18-200-objektivet. Om det är är för dyrt skulle jag behålla 18-55-objektivet (det ger ändå ganska små pengar om du skulle sälja det) och köpa ett eller två kompletterande objektiv. Nikons 55-200 har ju fått hyggliga recensioner på t.ex. http://www.kenrockwell.com/nikon/dx-dream-team.htm och http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14382 .

Lite beror det ju på vad du vill ta kort på. Ett annat trevligt objektiv är Tamrons 90mm f 1:2.8-Macro. Det ger dig både möjlighet att ta foton på riktigt nära håll och är samtidigt ett riktigt skarpt och trevligt teleobjektiv. Se http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Du kan ju inte zooma med just det Tamron-objektivet, men istället får du ett skarpt, ljusstarkt, lätt objektiv med utmärkt bildkvalitet. Dock saknar Tamronet vibrationsdämpning (VR). Om du behöver "zooma mer" så har ju din D5000 tillräckligt med pixlar för att du själv ska kunna klippa ut mitten av bilden i datorn efteråt. Jag har skrivit ut en bild från min D50 (6 megapixel) på en 50x75-poster från Crimson med helt OK resultat...

Bara ett par förslag. Köper du begagnat blir det ju billigare. :)

En kompletterande kommentar: för Tamron-objektivet behöver du med din D5000 hitta version 2 av objektivet, märkt "Mk II" tydligen. D5000 har ju ingen autofokusmotor i huset och version 1 av Tamron-objektivet kräver det...

50-200 objektivet såg ganska intressant ut. även kollat på Nikkor 18-135, tror du det funkar som ett bra komplement? Annars är det ju bara att byta, har plats för två objektiv i min väska, den vanliga väskan som man får i 18-55 kitet + 2gb minne.

Om man köper en systemkamera anser jag att man väl bör byta objektiv. Ett 18-200 är allsidigt, men inte riktigt bra på något.

Hur som helst, om du vill ta bilder nära, är ett makro att rekommendera. Men 70-300 har rätt bra MFD, vilket gör att det har ganska bra förstoringsgrad har jag för mig.

Om det är vidvinkel du talar om, så är det en helt annan sak.

70-300 VR är ett av Nikons mest prisvärda om du hittar ett bra exemplar.

ANNONS
Götaplatsens Foto