Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att Ken hävdar att D5000 är tystare än till och med mätsökarkameror från Leica & Nikons gamla rackare!

Någon stolt D5000 ägare som hittat quiet-mode och vill dela med sig av tystnaden? :)

Hej
D5000 är min första systemkamera och jag lär mig nåt nytt varje dag.
MENU - Pennan - d1
 
Hej
D5000 är min första systemkamera och jag lär mig nåt nytt varje dag.
MENU - Pennan - d1

Hej!
Det som beskrivs ovan är inte hela sanningen. Finns ett läge där jag tror spegeln fälls ner manuellt genom att släppa upp avtryckaren. Testat och det verkar som att det kanske går ut på att dela upp ljuden istället för att få allt på en gång. Pipet vid fokusering tas även bort i detta läge.

Funktionen finns som alternativ då du väljer "fotograferingsläge" och fungerar bara vid enkelbild. Man väljer bokstaven "Q". Sidan 65 i den svenska manualen.
 
Största suget jämte låg vikt är den vridbara skärmen; så underbart till macro, landskap mm - jag hade kunnat betala många pengar extra för att få en sån på D300!

Haha, lite skoj att jag gillar den vikbara skärmen för att det definitivt och absolut går att stänga av den/vika in den så man slipper den.. De flesta kameror jag prövat att stänga av skärmen på börjar "lysa svart" när man ska fota, trots att de är avstängda.. WHY!? Detta kommer iaf inte vara ett problem på en D5000 :)
 
Jag håller på att sondera marknaden inför köp av min första systemkamera, och det lutar väl för tillfället åt en Nikon D5000. 6 790 kr inkl kitobjektiv (18-55 VR) är dock i dyraste laget egentligen.

Alternativen idag är Pentax K-x, Canon 450D (förlorar video) eller Nikon D3000 (förlorar video + LV).

Kan det vara värt att avvakta lite? Är det kanske någon ny instegsmodell på gång från Nikon, som kan göra att priset sjunker framöver?
 
Jag håller på att sondera marknaden inför köp av min första systemkamera, och det lutar väl för tillfället åt en Nikon D5000. 6 790 kr inkl kitobjektiv (18-55 VR) är dock i dyraste laget egentligen.

Alternativen idag är Pentax K-x, Canon 450D (förlorar video) eller Nikon D3000 (förlorar video + LV).

Kan det vara värt att avvakta lite? Är det kanske någon ny instegsmodell på gång från Nikon, som kan göra att priset sjunker framöver?

Det är alltid en ny instegsmodell på gång. Så här har tidigare år sett ut från Nikon:

2005: D50
2006: D40
2007: D40x
2008: D60
2009: D5000, D3000

6 modeller på 5 år. Min gissning är att vi är nånstans mellan ett halvår och ett år ifrån en ny instegskamera. Närmast en uppdatering i konsumentklassen är nog D90 som jag gissar kommer inom ett halvår.
 
Fjärrkontroll

Ni som har fjärrkontrollen ML-L3 till D5000. Kan den även sköta bulbfunktionen?
Sen vore det väldigt bra om den kunde starta och stoppa videoinspelningen, med det tvivlar jag på.
Någon som vet?
 
Har precis köpt en D5000, till detta köpte jag ett 8GB minneskort som skriver/kopierar me 20mb/sek för att kunna utnyttja videoinspelningsfunktioen på kameran. Med 8gb har jag förstått att jag ska kunna spela in ca 2 timmar (120min) video.
Men, när jag sätter igång videoinspelmningen så kan man bara spela in max 5 minuter åt gången, sedan så stänger inspelningen av sig. minneskortet är absolut inte fullt, utan det är bara att starta inspelningen igen så kan man spela in ytterligare 5 min. Men går det inte att ta bort den där 5 minuters spärren så man kan spela in oändligt långa sekvenser, exempelvis tills minnet är fullt? Är det någon som vet?
 
Har precis köpt en D5000, till detta köpte jag ett 8GB minneskort som skriver/kopierar me 20mb/sek för att kunna utnyttja videoinspelningsfunktioen på kameran. Med 8gb har jag förstått att jag ska kunna spela in ca 2 timmar (120min) video.
Men, när jag sätter igång videoinspelmningen så kan man bara spela in max 5 minuter åt gången, sedan så stänger inspelningen av sig. minneskortet är absolut inte fullt, utan det är bara att starta inspelningen igen så kan man spela in ytterligare 5 min. Men går det inte att ta bort den där 5 minuters spärren så man kan spela in oändligt långa sekvenser, exempelvis tills minnet är fullt? Är det någon som vet?

Den där spärren beror till största delen på att kameran spelar in film som MJPEG, i den version som Nikon använder (vet inte om det gäller alla varianter) så kan man inte kan hantera mer än 2 gigabyte okomprimerade videodata i taget. Gränsen på fem minuter är satt så kameran aldrig skall springa in i den begränsningen och få problem.

Enda sättet att spela in längre sammahängande sekvenser är att gå ned i upplösning, men även där finns begränsningar - max 20 minuter för en D5000.

Med riktigt långa scener får man till slut påtagliga problem med värmeutveckling hos sensorn. Prova att starta Live view och lämna kameran på ett tag - den blir märkbart varm efter några minuter. Värme ger brus och en hel del andra problem.

Men även med andra modernare codecs än MJPEG blir det problem att filma riktigt långa klipp - Canon har ju valt max 12 minuter för sina klipp i full HD, om jag har förstått saken rätt så beror det också på maximala filstorlekar.

Det finns två andra gränser:
- 30 minuter - kan en kamera spela in länge sekvenser än så klassas den som videokamera och för högre importtull i EU, jepp, faktiskt sant :)
- Max 4 gigabyte filstorlek eftersom kamerornas minneskort kör FAT32-filsystem som inte kan hantera större filer än så

Sist men inte minst skulle jag nog även påpeka att filmklipp mycket längre än 20-30 sekunder oftast upplevs som rätt påfrestande ... Om de inte är extremt välgjorda och välregisserade :)
 
det finns en annan variant på förklaring till maximal inspelningstid på DSLR:
http://www.osnews.com/story/23236/W..._Art_and_Culture_is_Threatened_by_the_MPEG-LA

i princip måste man ha (köpa) en licens för video-codecen för 'proffesionell' videoproduktion. förkortad inspelningstid kan då vara något canon mfl är tvungna att införa för att slippa licenstrassel.
det uråldriga MJPEG-formatet som nikon använder har tydligen inga sådana licensproblem, men lider istället av uppenbara tekniska problem.

varför hör man inte mer om denna 'licensfälla'?
MPEG LA ligger givetvis lågt med krav på licenspengar tills det tekniskt överlägsna h264 har sopat banan med de få konkurrenter som finns, och alla mediaskapare (och konsumenter) sitter ordentligt fast i rävsaxen...
(jag får väl lov att bre på lite extra för att hålla underhållningsvärdet uppe?) ;)
 
Jag köpte precis ett D5000 hus billigt pga bruten förpackning och garantiservice hos nikon för 3999kr inkl moms. :)

Jag kan knappt skilja den och min D3 åt i bildkvalite... helt otroligt! Men jag misstänker ju att sensorerna i D300, D90 och D5000 är en "halv" D3X sensor. Så bildkvalitet finns allt i detta lilla kraftpaket. :)

Underbar att ha med när jag inte orkar släpa på min D3 (vilket är i stort sett jämt) och ett perfekt backuphus på plåtningar.

Har nog aldrig varit mer nöjd med en kamera.. Den har bildkvaliteten, fast i ett litet smidigt hus - SOM MAN DESSUTOM KAN FÄLL IN (och således slippa) SKÄRMEN PÅ! Helt fantastiskt bra!

Är det någon som vet hur man ställer in det där "quiet mode" på D5000? Jag lyckas inte hitta det i (engelska) menyerna..?
 
Jag lyckas inte hitta någonting när jag letade på Nikon Imaging och "googlade" efter firmware uppdateringar till D5000.. Vilken är den senaste firmwaren?

Bandningen är ju fruktansvärd när man videofilmar.. måste finnas nån fix för det annars är ju videon sämre än än vad min LX3 kan ge...??
 
Funderar också på min första digitala systemare...

Känns skitsvårt.

D90 eller D5000...

Vilka objektiv?

Funderat på 16-85 + 70-300 + ett extra batteri, som en början.
 
Är det någon som vet hur man ställer in det där "quiet mode" på D5000? Jag lyckas inte hitta det i (engelska) menyerna..?

(i-knappen) två ggr. Bläddra tills du kommer till fotograferingsläget, gå in där och bläddra ner från enkelbildtagning, serietagning, självutlösare, trådutlösare, Q =QUIET MODE
 
ANNONS