Annons

Nikon D5100 vs D90 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har just blivit medlem här efter flera dagsrs läsande och läsande. Har länge önskat mig en systemkamera och nu är det dags, kan inte hålla mig längre. MEN vad ska jag välja. Var på affären idag och klämde lite. Tyckte canons var lite plastiga och lätta så valet står mellan d5100 och d90 tror jag.

Jag är total amatör och kan absolut inget om foto, älskar dock att ta kort med min lilla kompakta (som dottern krökte objektivet på igår, suck). Har förstått att enklare modeller kanske man växer ut så jag tänkte satsa på något mellanting med ett 18-105 objektiv. Vill även kunna filma småttingarna när de leker etc.

Vilken av dessa skulle ni råda mig till att skaffa?

Jag skulle rekommendera Nikon D90 av dessa två. Saken är den att jag själv ställde frågan för ca två veckor sedan, då jag uppgraderade. Du kan läsa i tråden varför just D90.

Jag är supernöjd med D90, men tänk på en sak: Kameran är på utfasning, så skynda på. Innan den försvinner helt ur handeln.


Nikkor 18-105 VR, har jag som "standardlins". Det är ett förbaskat bra objektiv så det kan jag verkligen rekommendera
Lycka till!
Anders
 
Hej!

Har just blivit medlem här efter flera dagsrs läsande och läsande. Har länge önskat mig en systemkamera och nu är det dags, kan inte hålla mig längre. MEN vad ska jag välja. Var på affären idag och klämde lite. Tyckte canons var lite plastiga och lätta så valet står mellan d5100 och d90 tror jag.

Jag är total amatör och kan absolut inget om foto, älskar dock att ta kort med min lilla kompakta (som dottern krökte objektivet på igår, suck). Har förstått att enklare modeller kanske man växer ut så jag tänkte satsa på något mellanting med ett 18-105 objektiv. Vill även kunna filma småttingarna när de leker etc.

Vilken av dessa skulle ni råda mig till att skaffa?

Om du vill ha nåt att växa med så är det inget att fundera på. Köp en D90! Den är bättre på allt. Det D5100 är bättre på (iso, megapixlar etc) är nog inget man märker särskilt mycket av i praktiken ändå och den kommer du nog snabbt inse begränsningarna med.
 
(Hehe, ni är lite sena med tipsen ;)
EDIT: och jag är sen med att påpeka det ;)

Grattis till din kamera! Att köpa såna små billga saker som minneskort så spelar det ingen roll vart du köper, ta den billigaste affären. Ska du beställa lite dyrare grejer med garanti så är Cyberphoto att rekommendera.

Trevligt att hjälpa dig!

/Hannes
 
Stort grattis till en mycket bra kamera! Du kommer bli mer nöjd nu än om du hade gått åt andra hållet!
 
Tack! Jo jag tror att jag kommer att bli väldigt nöjd. Det är så kul att fota med en bra kamera. Filmera bev så stora och med hög upplösning att denna lilla dator inte klarar av att visa dem. Typiskt.
 
Antar att jag nu får börja läsa alla andra trådar om inställningar och hur man får till snygga foton.
 
ANNONS