Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon D5300 eller canon eos 600 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Zunkis

Ny medlem
Hejsan
Ska köpa min första systemkamera gillar att fota sol, landskap, vilda djur och i mörker vilken kamera är bäst för att fota måne och stjärnor?
Vilka är för och nackdelarna med Nikon D 5300 och Canon eos 600 D?
Mvh Susanne

Nikonkameran är nyare. Det finns en Canon 700D ute nu. Båda har snarlika funktioner och funkar till allt du vill göra. Det du behöver lägga till är ett stativ för nattbilderna. Sensorn i Nikon är bättre än den i Canon så den kan ge bäst bildkvalité. Canon har å andra sidan bra teleobjektiv till rimliga pengar om det är mycket vilda djur du tänker fotografera. Till landskap, solnedgångar etc så är sensorn i Nikon bättre då den har ett större dynamiskt omfång.

Nikonkameran är nyare. Det finns en Canon 700D ute nu. Båda har snarlika funktioner och funkar till allt du vill göra. Det du behöver lägga till är ett stativ för nattbilderna. Sensorn i Nikon är bättre än den i Canon så den kan ge bäst bildkvalité. Canon har å andra sidan bra teleobjektiv till rimliga pengar om det är mycket vilda djur du tänker fotografera. Till landskap, solnedgångar etc så är sensorn i Nikon bättre då den har ett större dynamiskt omfång.

Ok va bra har lutat lite mer åt Nikon nä det är inte så jätte mkt vilda djur utan att man kan zooma in en del i naturen tack för svaret ! 😊

En fördel med Nikon D5300 är inbyggd Wifi. Vilket jag förmodar innebär att du kan fjärrstyra kameran. Något som kan vara bra om man vill fotografera djur på nära håll.

Hejsan
Ska köpa min första systemkamera gillar att fota sol, landskap, vilda djur och i mörker vilken kamera är bäst för att fota måne och stjärnor?
Vilka är för och nackdelarna med Nikon D 5300 och Canon eos 600 D?
Mvh Susanne

Såg just nu att det finns en beg. Nikon 7000 D med batterigrepp till salu för 4000 här på fotosidan. Bättre än ditt önskemål och en bra förstakamera.

Såg just nu att det finns en beg. Nikon 7000 D med batterigrepp till salu för 4000 här på fotosidan. Bättre än ditt önskemål och en bra förstakamera.

Ok tack !! Ska kolla upp det😊 är ju så klart sugen på en nikon d7100 om man köper d7100 vilka/vilket objektiv skulle jag behöva köpa till då? Tänker att om man köper en riktigt bra kamera att man kanske inte behöver köpa till objektiv på en gång? Många frågor 😊

ANNONS
Götaplatsens Foto