Annons

Nikon D60 - 18-55 mm VR eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Unintelligible

Aktiv medlem
Hej, undrar hur man vet om man har VR eller inte? Jag har en nikon d60 18-55 mm. Står det någonstans på objektivet om det är med VR ?

/ Emma

okej tack så mycket ;) hade inte VR.

Jo jag undrade det eftersom min kompis ska förmodligen köpa en nikon d3000. och de i affären sa att det var bättre med bildstabilisator. Så de tyckte hon skulle köpa det. Men jag sa att det inte var nödvändigt och så kom jag på att jag själv inte visste om jag hade det.

Jag förstår. VR hjälper mycket om det är längre brännvidder då man kan ha något längre slutartid än utan.

okej tack för svaren :) Har en annan liten fråga jag kan ta nu i samma veva. På objektivet finns det som en liten knapp eller något som jag kan ändra från A till M. Vad är de för olika? :)

A står för Autofokus och M för Manuell fokus. Det är som du förstår nu för att stänga av eller sätta på autofokuseringen. Detta kan man även göra i kamerans menyer.

VR gör rätt mycket när tiderna kryper ner under 1/30s, så om det inte diffar mycket i pris vilket det inte borde göra för 18-55 skulle jag valt den med VR i alla dagar

VR är alltid bra att *kunna* ta till, det är "skitsnack" att det bara är bra för långa telen...

Allt hänger ju på hur klent ljus som råder och hur lång tid man då är nödgad använda.

Att sen VR/IS inte alltid (= vid alla slutartider) gör nytta eller inte kan kompensera andra rörelser (= motivets egna rörelser) det är en femma för sej.

Just i fallet Nikon 18-55 med eller utan VR skiljer det inte mkt i pris, så där ser jag valet av ett objektiv med VR som nästintill självklart.

Men det är ju *bara* min syn det ;-)

I det här fallet, om jag inte missminner mig, så är 18-55 VR ansett bättre rätt optiskt, än icke-VR. Dessutom är det liten prisskillnad. Alltså rekommenderar jag 18-55 VR.

ANNONS
Götaplatsens Foto