Erik Schalin
Aktiv medlem
Nejsnysop skrev:
Förresten, är det någon prisskillnad mellan AFS-optik och AF-optik? Kan ju också vara en anledning att välja någon med AF i huset.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nejsnysop skrev:
Förresten, är det någon prisskillnad mellan AFS-optik och AF-optik? Kan ju också vara en anledning att välja någon med AF i huset.
Frågan är inte dum utan ekonomisk.StrawberryDaquiri skrev:
En sak till jag funderar på som jag måste fråga över med risk för att verka lite dum
Nikon S550
itne så bra att använda för närbilder.
StrawberryDaquiri skrev:
Jag är lite nervös för att jag ska lägga ut pengar på den här systemkameran som jag går och trånar efter och när jag sen får den så kanske jag blir besviken för att den inte alls var så mycket bättre än den jag hade.
Som sagt det här är en fråga jag ställer med risk för att verka lite dum, glöm itne att jag aldrig haft någon systemkamera förut![]()
Danlo skrev:
Köper du en Nikon eller en canon så har du gjort en god investering för framtiden. Objektiven använder du på nästa kamera o på nästa o på nästa o på nästa osv..
Tex en Nikon D60 ger så bra bildkvalité att jag skulle kunna jobba proffesionellt med den och kunden skulle aldrig märka nåt på bildkvaliten
Mitt allra bästa och viktigaste tips om du inte vill behöva byta upp dig en gång om året pga att resultaten inte blir som du vill:
Lär dig Photoshop och efterbehandling på rätt sätt. Det är mer än hälften av grejen i en riktigt bra bild.
Lycka till!
StrawberryDaquiri skrev:
Tusan va mycket nytt jag lärt mig här på bara ett dygn!
Men om man vill få till fina närbilder då är det alltså ett teleobjektiv som gäller? Vad klassas det medföljande objektivet som (18-55VR)?
En fråga till, hur vädertålig är kameran?
snysop skrev:
Sen när det gäller Photoshop... Jag anser att det är pricken över i:et snarare än "mer än hälften". Det är viktigare att få till exponeringarna rätt och bara finjustera vid behov i PS. Iaf jag tycker att det är roligare att fota manuellt och lyckas med bilderna än att lyckas få till dem i PS.
Danlo skrev:
Det är helt ok att tycka så, men tyvärr tror jag du låser in dig i ett hörn. Det går aldrig nå en högre nivå inom fotografi idag utan att lägga gott om tid på efterbehandlingen.
Och med gott om tid menar jag inte nödvändigtvis att man ska sitta länge med varje bild.
När man talar flytande på efterbehandlingens språk, då går efterbehandlingen fort.
I alla tider har efterbehandlingen varit en lika stor del av den perfekta bilden som den är nu. På analoga tiden la man massor med tid och om inte mer på jobbet i mörkerrummet än idag. Man efterbelyste, pjattade, jobbade med olika kontraster på olika ställen i bilden osv osv osv..
Den perfekta bilden direkt ur kameran är en myt skapad av amatörer som en ursäkt för att slippa anstränga sig.
Även om du bara tänker på fotografi som en hobby så kommer du aldrig ångra om du lär dig hur man jobbar på bästa sätt med en digital bild.
Mvh: Danne
Danlo skrev:
Det är helt ok att tycka så, men tyvärr tror jag du låser in dig i ett hörn. Det går aldrig nå en högre nivå inom fotografi idag (och inte förr heller) utan att lägga gott om tid på efterbehandlingen.
Närbilder och macrobilder är inte riktigt samma sak. Vad menar du egentligen?StrawberryDaquiri skrev:
Men om man vill få till fina närbilder då är det alltså ett teleobjektiv som gäller?
Det går fortfarande Per...perstromgren skrev:
Men dia, då? Gick det inte att få till bra diabilder?
Per.
Erik Schalin skrev:
Närbilder och macrobilder är inte riktigt samma sak. Vad menar du egentligen?
Menar du blommors navelskådning eller ett tight porträtt.
När det gäller "äkta" macro bör väl avbildningsskalan vara i princip 1:1. Objektiven heter ngt med macro och avbildningsskalan anges i de tekniska specifikationerna.
NejAndyK skrev:
För att det ska kallas tele ska man nog upp över 135 mm skulle jag tro, säkert ngn annan som kan "gränserna" bättre än mig.
Min första kamera 601AF har jag använt i ösregn och storm & med paraply trasa till linsen.StrawberryDaquiri skrev:
En fråga till, hur vädertålig är kameran?
Erik Schalin skrev:
Det går fortfarande Per...![]()
Erik Schalin skrev:
Min första kamera 601AF har jag använt i ösregn och storm & med paraply trasa till linsen.
Åkt massor av skidor. duggregn, vid havet...
Givetvis blir digitalkameran mer känslig men jag tror inte du behöver oroa dig.