Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Fortsätter med frågadet till Sara.

Vill du ha kameran nära motivet (som blommors navelskådning) eller kunna zooma in på motiv längre bort?

Svarar här på båda frågorna efter som de var i stort sätt lika. Det jag menar är att man ska kunna ha kameran riktigt nära och vad jag förstår så är det ett macroobjektiv som gäller då?

StrawberryDaquiri skrev:
Svarar här på båda frågorna efter som de var i stort sätt lika. Det jag menar är att man ska kunna ha kameran riktigt nära och vad jag förstår så är det ett macroobjektiv som gäller då?

Japp. Men underskatta inte kit-objektivets förmåga på den här punkten. Nikon 18-55 har närgränsen 28 cm, vilket med 55mm brännvidd gör att till exempel en blomma fyller hela rutan.

Per.

Nu har jag kommit hem med min nya kamera, for in till stan igår och köpte den! Det vart en Nikon D60 och jag tror faktiskt inte jag kommer ångra mitt köp, börjar dock redan längta tills jag kan köpa fler objektiv! :)

Det är dock en sak jag undrar över när det gäller slutartiden. Igår när jag skulle fotografera ute vid älven här så ställde jag slutartiden på 1sek ( kameraläge M ) för jag ville få vattnet att se ut som de gör när man har lång slutartid. Dålig att förklara men jag är säker på att ni förstår vad jag menar. Men istället blev bilden helt vit, försökte flera gånger men den blev bara väldigt ljus. Provade ställa om exponeringskompens men inte heller det hjälpte.
Sen åkte vi vidare till en annan del av älven och då fick jag till bilden, samma sak när jag provade knäppa vid vattenkranen hemma. Men sen idag när jag skulle prova ute vid ett liten "vattenfall" så blev bilden så ljus igen.

Någon som känner igen problemet eller som vet vad jag gjorde för fel?

Eftersom du valde M så kommer en skala att visa sig i sökaren.
Har du placerat ljusmätarens skala på mitten?
Eller vred du bara in tiden till 1 sekund och glömde justera bländaren till rätt värde?

Prova att välja bländarautomatik, ställ tiden och låt kameran sätta bländaren.

Annars kan det vara så att det är för ljust ute.
Sätt kameran på tidsautomatik och minimera bländaren. Den tid du får är den längsta du kan få utan att överexponera.
Vill du ha längre får du använda ett neutralt gråfilter. Det enda det gör är att bilden blir mörkare och du tvingar därmed fram längre tider.
Ett gråfilter är inte dyrt, kanske 100kr?

Exponeringskompensation har INGEN funktion när du plåtar i manuellt läge. Skalan du får i sökaren visar exakt hur mycket du håller på att över/under-exponera ifrån ljusmätarens föreslagna värde.

Bara ett litet förtydligande till Eriks inlägg.

Bländarautomatik = Slutarprioritet = S
Tidsautomatik = Bländarprioritet = A
Manuellt = M

Bara för tydlighetens skull.

Erik Schalin skrev:
Exponeringskompensation har INGEN funktion när du plåtar i manuellt läge. Skalan du får i sökaren visar exakt hur mycket du håller på att över/under-exponera ifrån ljusmätarens föreslagna värde.

När Auto-ISO används fungerar exponeringskompensationen i M-läget med ändring av ISO-talet istället för slutartiden.

Erik Schalin skrev:
Det är bättre att du läser manualen.

Självklart har jag läst manualen men eftersom detta är ett forum där vi diskuterar just den modellen så tänkte jag passa på att fråga! Det är inte alltid man får reda på svaret på just ett specifikt problem när man läser manualen.

Erik Schalin skrev:
Jag förstår tyvärr inte vad detta betyder.

Det betyder att exponeringskompensationen fungerar som en ISO-kontroll.

Här är ett bildexempel. Båda bilderna är tagna (med D40) i M-läget, 1/5 s, f5. Den första tog jag utan exponeringskompensation, medan den andra har + 1 EV-steg i exponeringskompensation. Detta medförde en höjning av ISO-talet från ISO 800 i första bilden till ISO 1600 i den andra.

Bilagor

• m-läget.auto-iso.jpg
    m-läget.auto-iso.jpg
    59.9 KB · Visningar: 181
StrawberryDaquiri skrev:
Men sen idag när jag skulle prova ute vid ett liten "vattenfall" så blev bilden så ljus igen.

Någon som känner igen problemet eller som vet vad jag gjorde för fel?

Ja. Du skulle ställt ratten på "S" och valt 1 sek. Då hade kameran ställt in bländaren åt dig(*), och du hade fått det resultat du ville åt.

Per.

*) Förutsatt att det var tillräckligt mörkt för att minsta blänadre hade räckt för att ge rätt exponering, men det tror jag nog. DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto